Bernard Brščič: Morala in ekonomija

Bernard Brščič (Foto: Demokracija)

Krvavi prizori iz Venezuele nas znova opozarjajo, da socializem ne deluje. Proces njegove izroditve poteka od pešanja gospodarstva, pomanjkanja osnovnih življenjskih potrebščin, postopnega zmanjševanja političnih svoboščin do odkritega zdrsa v totalitarno diktaturo. Bolj ko se socialisti oklepajo oblasti, večja je verjetnost, da se n-ti socialistični eksperiment konča v krvi. Kot se bo venezuelski. Socializem ne more delovati, ker je protinaraven. Ljudem odreka svobodo. Socialisti vseh barv tega dejstva ne sprejemajo, vedno znova so pripravljeni ponavljati isto in pričakovati drugačne rezultate. Vedno znova ponavljajo, tokrat bo drugače, tokrat bo bolje. Ne, bolje ne bo nikoli.

Primerjalna analiza socializma in tržnega gospodarstva pri prvem izpostavi dve ključni slabosti, epistemično in ontološko. Če skušam oboje s pridihom humorja združiti v enem stavku, bi rekel, da socializem za svoje delovanje potrebuje ljudi, ki so vsevedni angeli. Centralnoplanski socializem s svojo odpovedjo cenovnemu mehanizmu predvideva, da družbeni planer pozna vse produkcijske funkcije, kakor tudi vse individualne funkcije koristnosti potrošnikov.

Oglejte si še: Brexit. Kakšen brexit?

To so nore vedenjske zahteve. Te informacije v svoji celovitosti niso zbrane nikjer, samo cenovni mehanizem je tisti, ki lahko uskladi njihovo razpršenost po gospodarstvu. Domišljavost socialistov je res neverjetna, želijo zamenjati cenovni mehanizem, ki dokazano deluje, s centralnim planom, ki dokazano ne deluje. Ne more delovati, ker temelji na sinoptični zablodi, prepričanju, da je mogoče vse ekonomsko relevantne informacije zbrati na enem mestu. V nasprotju z epistemično krhkostjo socializma je cenovni mehanizem epistemično robusten. Ne predpostavlja, da vsi vse vemo. S spontanim delovanjem tržnih sil mu uspe zagotoviti, da relevantni drobci informacij pridejo v prave roke.

Ponos, zavist in pohlep, tri iskre, zaradi katerih srca peklijo
Poleg vsevednosti je problem socializma predpostavljana angelska nrav človeka. Ne, ljudje nismo ne svetniki, še manj angeli. Smo grešna bitja. Smo bitja z interesi. To ne pomeni, da smo asocialna, ljudomrzna bitja, pomeni samo, da na prvo mesto postavljamo samointeres. In vodijo nas grešne strasti, ena od brezčasnih, ki jo je mogoče zaslediti vedno in povsod, je pohlep. Že sveti Avguštin piše o pohlepu, ki naj bi bil poleg volje po moči, libida dominandi ter čutne ljubezni eden treh poglavitnih grehov padlega človeka. Podobno opredelitev najdemo pri Danteju, ko v peklu Božanske komedije pravi: “Superbia, invidia e avarizia sono / le tre faville ch’anno i cuori accesi.” Socialisti se motijo, pohlep ni povezan s kapitalizmom. Je univerzalna človeška lastnost, ki ni pogojena z vrsto družbenoekonomskega sistema.

Če je človek grešno, težko izboljšljivo bitje, je nesmiselno načrtovanje mesečniških družbenih projektov. Prednost tržnega gospodarstva pred socializmom ni samo epistemična, ampak tudi ontološka robustnost. Deluje dobro tudi s presežkom homo oeconomicusov, gnanih s samointeresom. Nevidna roka trga je tisti družbeni mehanizem, ki grešno strast pohlepa preoblikuje v javno dobro. Morda bi bila meniška republika asketov etično in duhovno optimalna ureditev, a v materialnem smislu občestvo bede. Tržni sistem sicer ne more osmisliti bivanja in ne rešuje eshatoloških vprašanj, a je edini sistem, ki človeštvu lahko zagotovi materialno blaginjo.

Ne samo zakoni in ustava, tudi kultura in morala
Večvrednost tržnega sistema je empirično dejstvo, v zgodovini ne poznam ekonomsko uspešne socialistične države. A tudi tržna gospodarstva se po svoji uspešnosti razlikujejo. Ključni dejavnik njihovega uspeha je institucionalna podstat. Institucije, razumljene kot pravila igre, so tiste, ki določajo, v kakšni meri bo gospodarstvo usmerjeno v ustvarjanje bogastva. Trg v okolju brez pravil, brez jasne razmejitve, kaj je dopustno in kaj ne, ne more dobro delovati. Svoboda da, a svoboda pod zakonom in moralnimi pravili. Anarhija ne spodbuja ustvarjanja bogastva. Tržni mehanizem mora temeljiti na spletu formalnih in neformalnih institucij. A niso dovolj samo ustava, zakoni in državna regulativa, pomembne so tudi navade, kultura in morala. Družbe, ki temeljijo na laži in kraji, kot so bile vse socialistične, evolucijsko niso stabilne. Dejansko trg za svoje dobro delovanje potrebuje zadnjih šest od desetih zapovedi.

Trg potrebuje moralo, a je ne more sam ustvariti. Še huje je, da spodbuja težnje, ki moralo, potrebno za svoje dobro delovanje, hkrati uničuje. Gre za proces moralne destrukcije. V preteklosti sta potrebni etični fundament za tržno gospodarstvo zagotavljala krščanstvo in judovstvo. Z ubojem Boga pa smo nemara uničili ključen vir morale. Rezultat je anomija, nesposobnost razlikovanja med prav in ne prav.

Bernard Brščič

  • RATATA

    To, da socializem enostavno NE deluje, bi moralo v Sloveniji biti jasno vsakemu devetošolcu.
    Da pa to ni jasno niti maturantu, je kriv od socialistov planiran učni načrt šolskega sistema, ki je socialističen.
    Kdo vzgaja učitelje in profesorje se ve, kot je jasno tudi to, da je večina deležna privilegijev, ki jim jih daje ravno ta sistem. Ne vedo pa, da so teh nezasluženih privilegijev deležni na račun nekoga drugega!
    Četudi kdo od njih kasneje to spozna in dojame, se iz mase kolesja, v katerem je zajet tudi velik del javnega sektorja, predvsem pa javna uprava težko izvije ampak se mu prepusti.
    Od istih usmerjani mediji pa gonijo svoje, točno tisto, kar paše njihovim lastnikom in od njih nastavljenim urednikom, pa naj košta kolikor če.
    Denarja za izposodit je neomejeno in nihče ni večen.
    Vest je šla pa potočnim rakom žvižgat že zdavnaj, takrat enkrat, ko se je začela krvava komunistična revolucija, čeprav sponenka diklić hribar pravi drugače!

    • učko

      Dej nehej cvilt eno te isto !

      • RATATA

        Zarini si prst u učko da se predramiš!

      • xtc

        Torej upoštevaj svoj nasvet pri sebi.

    • AlojzZ

      “nezasluženih privilegijev deležni na račun nekoga drugega”

      Na račun še nerojenih otrok. Tako daleč smo že prišli.

  • AlternativaZaSlovenijo

    Samo vojne na Bližnjem vzhodu ni sprožil socializem. Begunce tudi ni sprožil socializem. Današnji globalizem tudi ni motiviran s strani socializma. Venezuela je samo kanon futer za pisce tipa Bršič Demokracije je samo farsa. No največji destruktorji socializma so ravno sami voditelji socializma; od Lenina, Stalina, Tita…. naprej. Naj gre Bršič živet v Ameriko. Pisec njegovega kova bo tam zlahka obogatel.

    • marta

      Si že ta prav. “Sita vrana, lačni ne verjame”.
      Če bi imeli na vodilnih mestih samo nekaj takšnih, kot je g. Brščič, ki vse pove tako, kot dejansko je, bi lahko sanjali o Švici, ampak jih je preveč takih, ki nas samo švicajo, zato se pomikamo proti bridkemu koncu – žal in na to g. Brščič opozarja, ker ima Slovenijo rad in NAM ŽELI DOBRO.

    • macon

      Jasno, da je tudi demokracija ideal, ki ni nikjer popolnoma dosežen, vendar je vseeno manj problematična kot razni avtokratski sistemi. Ukvarjaj se torej z bolj bistvenim in z velikostnimi razredi. Vseeno je bolje biti reven v demokraciji kot v taborišču v avtokraciji. Bolje je imeti nekaj malega zase v demokraciji kot živeti v pomanjkanju osnovnih dobrin v avtokraciji.

      Vojne na Bližnjem vzhodu pa sprožajo tako globalni akterji in dejavniki kot lokalni, ker vsi avtokratski sistemi v sebi nosijo kal upora.

    • čarli

      A Libija in Sirija nista bili socialistični predno se je začela vojna? Se vidi kako ljubitelji v socializem in komunizem ne vidi dlje od svojega nosu in pišete vse na pamet;)

      • Walt

        Bili sta socialistični in totalitarni.

    • pajot

      Vojne na Bližnjem vzhodu ni sprožil socializem. No,v Jugoslaviji pa jo je.

  • xtc

    zelo dobro povedano,vendar pa sta pohlep in egoizem nujna za obstoj in napredek,seveda ob moralnih omejitvah.
    Seveda pa socializem pač ne more preživeti ,ker je popolnoma skregan z naravnimi zakoni.

  • Bandit123

    Brščić res moraš biti bedak, da opletaš s takimi teorijami. Povzdigovanje pohlepa in govorjenje o morali s tem da zraven tlačiš še dve veri je skregano z zdravo pametjo. Že ko vidiš kako se cerkev grebe za materialne dobrine in ji ni mar za ljudi vidiš koliko je ura.

    • marta

      Kje pa ti vidiš, da se Cerkev “grebe za materialne dobrine in ji ni mar za ljudi vidiš
      koliko je ura.” ?
      Očitno si zelo zagret vernik, ki noč in dan čepi v cerkvi, da opažaš vse to, kajne ?
      Običajni verniki tega ne opazimo.

      • Bandit123

        Ti si zaslepljena vernica, ali so ti zapacali oči.

Naročite se na novice Nova24tv.si!

Vpišite vaš email naslov in se naročite na novice Nova24TV.si!

Uspešno ste se prijavili na novice Nova24tv.si!