Bo ministrica za zdravje Milojka Kolar Celarc odstopila?

Milojka Kolar Celarc (foto: STA)

Poslanke in poslanci so v nadaljevanju majske seje državnega zbora razpravljali tudi o predlogu priporočila v povezavi s problematiko slovenskega zdravstva, ki so ga pripravili v poslanski skupini Slovenske demokratske stranke, kjer poudarjajo, da je “Milojka Kolar Celarc subjektivno in objektivno odgovorna za podcenjevanje razmer ter neustrezna ravnanja v slovenskem zdravstvu”.

“Ko smo začeli govoriti o korupciji v zdravstvu, o izgubah v zdravstvu, o poslabšanju stanja v zdravstvu pod ministrovanjem Milojke Kolar Celarc, je ministrica odšla iz dvorane in so jo nadomestili drugi. Očitno tudi zdravstveno stanje na ministrstvu ni najboljše ali pa vsaj kondicija ne,” je poudarila poslanka SDS in predsednica komisije, ki preiskuje korupcijo v slovenskem zdravstvu, Jelka Godec.

Jelka Godec. Foto: STA

Jelka Godec: “V državni zbor smo vložili priporočilo v zvezi s problematiko slovenskega zdravstva in v tem priporočilu je zapisano, da priporočamo Vladi Republike Slovenije in predsedniku Vlade Republike Slovenije, da takoj odstavita vse tiste odgovorne v zdravstvu, ki niso preprečili koruptivnih in kaznivih dejanj pri nabavah oziroma so jih s svojim vplivom celo omogočili, in tiste, ki niso pravočasno pripravili sprememb aktov in zakonov s področja zdravstva. Zagotovo je za podcenjevanje razmer in neustrezna ravnanja objektivno in subjektivno odgovorna ministrica za zdravje Milojka Kolar Celarc. V nasprotnem primeru priporočamo, da odstopi predsednik Vlade Republike Slovenije, dr. Miro Cerar.”

Jelka Godec: Priporočilo smo obrazložili v več točkah
“Prva točka je korupcija v zdravstvu, da naj se vse tiste, ki so odgovorni v zdravstvu, ki niso preprečili koruptivnih dejanj, tudi odstavi,” je jasna poslanka SDS, ki ob tem dodaja: “V prejšnji točki je bilo rečeno, da v Slovenski demokratski stranki nenehno navajamo, da prihaja do korupcije v zdravstvu, da so torej koruptivna dejanja, da pa nikoli ne povemo jasno in glasno, kje in kdo je ta koruptivna dejanja izvršil oziroma bil udeležen. Mislim, da je dovolj zgovorna sama preiskovalna komisija na področju žilnih opornic, ki je konkretno že do sedaj pokazala na določene osebe, ki so sodelovale pri koruptivnih dejanjih, in tudi na inštitucije, ki teh zadev niso preprečile oziroma niso reagirale ne v preteklosti niti ne sedaj, ko so zadeve že jasne.”

Foto: nova24tv.

Ministrica korupcijo povsem ignorira
Po mnenju Godčeve je zadeva še bolj tragična, ker tudi ministrica za zdravje ignorira to preiskovalno komisijo, pričanja zdravnikov, nabavnikov in vseh ostalih, in da do zdaj še z ničemer, torej z nobenim ukrepom ni posegla oziroma izkoristila tudi vseh možnosti, ki jih ima, da bi takšna koruptivna dejanja oziroma vse te stvari dala vsaj preiskati oziroma spodbudila institucije pregona, da začnejo na tem področju bolj intenzivno delati.

Ministrica se nenehno izgovarja na področje skupnih javnih naročil, ki naj bi uredile te zadeve oziroma naj ne bi več prihajalo do korupcije v zdravstvu. “Zdaj, ta javna naročila se izvajajo od leta 2015, kolikor so moje informacije, so zadeve še vedno v teku, še vedno niso končane. Govorimo, seveda, o teh, kar govori ministrica, torej o skupnih javnih naročilih, plenice, igle, rokavice in takšne stvari, ki v bistvu sicer prispevajo k zniževanju stroškov, vendar pa se drugih zadev bolj težko loti. Reakcija ob tem, ko je zdravnik prijavil tudi preskakovanje čakalnih vrst, ko je prijavil torej koruptivno dejanje, je ministrica vehementno dejala, da ona pač za to ni pristojna oziroma da ne ve, kaj naj naredi, in da sistem omogoča takšna dejanja. Da bi pa ta sistem spremenila oziroma da bi pripomogla k spremembi sistema, da do tega ne bi prihajalo, pa se seveda ministrica prav tako ne čuti poklicano,” stanje razlaga Jelka Godec.

Ministrstvo je sicer podprlo projekt skupne baze cen, ki ga zdaj vodi Združenje zdravstvenih zavodov Slovenije, tudi s tem naj bi se nekako zmanjšala koruptivna dejanja oziroma bi se vedelo, po kakšnih cenah se nabavlja v različnih bolnišnicah v Sloveniji. Vendar v Slovenski demokratski stranki menijo, da to ni dovolj, in ob tem dodajajo, da je treba pogledati tudi cene v tujini in jih primerjati z evropskim trgom in ne gledati cen zgolj znotraj Slovenije. “Prav tako je ta spisek, torej ta projekt skupnih cen, če ga je imel možnost kdo pogledati, zelo neurejen. Jaz upam, da se bo le prečistil, trenutno pa kljub temu, da že nekaj čaša imamo to zadevo, ni urejeno,” je dodala Godčeva.

Kadrovanje v javnih zdravstvenih zavodih, ki ga izvaja ministrstvo za zdravje
“Če javnost spremlja to kadrovanje, lahko spremlja čisto konkretno v primerih bolnišnice Brežice, UKC Ljubljana, UKC Maribor, kjer so zadeve še vedno neurejene, kljub temu, da je ministrica zagotavljala, da so vsi kadri, ki jih ministrstvo predlaga v imenovanje vladi, strokovni, z vsemi kompetencami, torej delovnimi izkušnjami in drugimi strokovnimi podlagami,” opozarja Jelka Godec in ob tem dodaja: “Se je pa pokazalo, recimo, po letu dni v Splošni bolnišnici Brežice, da je direktorica odstopila, ker enostavno ni sposobna reševati zadev na področju zdravstva oziroma voditi bolnišnice, da je UKC Ljubljana javni zdravstveni zavod, kjer je ministrica dala soglasje oziroma na vlado podala predlog za soglasje za gospoda Kopača, ki danes opravlja direktorsko mesto v UKC Ljubljana in v bistvu nima vseh delovnih izkušenj, takšnih, ki bi se pričakovale za direktorja, generalnega direktorja Univerzitetnega kliničnega centra. Podobno se je zgodilo v Mariboru. Tudi tam je Univerzitetni klinični center brez direktorja s polnimi pooblastili. Pa se ministrica še vedno ni odločila, kako rešiti te zadeve.”

Jelka Godec: “Menjava članov sveta zavoda, to smo že večkrat omenili, 80 od 134 članov v devetih mesecih, z namenom, da bodo zadeve lepše tekle v zdravstvenih zavodih. Vidimo pa, da menjave niso pripomogle k boljšemu delu javnih zdravstvenih zavodov.”

Področje zakonodaje
Po mnenju SDS je zakon o zdravstveni dejavnosti neprimeren za nadaljnjo obravnavo, ob tem pa Jelka Godec dodaja, “da bi moral biti ta zakon v državnem zboru hkrati z zakonom o zdravstvenem varstvu in zdravstvenem zavarovanju, kajti to je tisti paket zakonov, ki bo povedal, kako in kam bo šlo naše zdravstvo v prihodnje. Ne pa, da danes obravnavamo torej zakon o zdravstveni varnosti, ki naj bi reševal področje koncesij, jih postavil bolj transparentno, kar smo v prejšnjih razpravah v bistvu ugotavljali, da ne, da pa ne vemo, koliko bomo državljani plačevali po novem predlogu zakona o zdravstvenem varstvu in zavarovanju, torej kakšna bo naša prispevna stopnja, hkrati pa ne vemo, za kaj bomo plačevali, torej še vedno za isti nič ali za boljšo oskrbo.”

Jelka Godec: “Glede na to, da je bila zdravstvena zakonodaja tista prioriteta, na katero se je naslanjala koalicija v svoji koalicijski pogodbi, da bo najprej uredila zdravstveni sistem oziroma da je to njena prioriteta, pa se zdaj tik pred koncem mandata pogovarjamo o rešitvah za slovensko zdravstvo in da bodo ti zakoni, če bodo v državnem zboru sprejeti, sprejeti z veljavnostjo v času, ko bo že začela s svojim delom naslednja vlada.”

Čakalne dobe najbolj občutijo bolniki
“Po pregledu – vsak mesec pregledujemo čakalne dobe v slovenskem zdravstvu – se te nenehno povečujejo, čeprav je ministrstvo že kar nekaj milijonov vložilo v projekte za skrajševanje čakalnih dob,” poudarja Godčeva in ob tem dodaja: “Pa se je ugotovilo po analizi za leto 2016, da nekatere bolnišnice niso izpolnile programa, ki so si ga zadale oziroma za katerega so bile izbrane. Za leto 2017 sicer še nimamo podatka, kdo se je prijavil za dodatne programe skrajševanja čakalnih dob in kdo je te programe dobil, jasno pa je, da se čakalne dobe podaljšujejo po statistiki Nacionalnega inštituta za javno zdravje, in da je vsak mesec za 2 % več kot v obdobju preteklega meseca, govorim o čakajočih, nad dopustno mejo. Po nekaterih podatkih naj bi v naslednjem mesecu že čakalo več kot 500.000, torej pol milijona ljudi. In kot je rekel kolega, da nas je samo dva milijona, in če nas pol milijona čaka v vrsti, potem jaz ne vem, kje je tu kvalitetno slovensko zdravstvo.”

Jelka Godec, poslanka SDS (foto: Nova24TV).

Jelka Godec: “In me prav zanima, o čem je ministrica govorila na zasedanju v Ženevi, o kakšnih dobrih praksah je govorila, ali o dolgih čakalnih dobah, o korupciji v zdravstvu, o vodenju zdravstvenih zavodov. Moram reči, da je lepo, da je bila ministrica v Ženevi, vendar me prav zanima, katere zadeve je predstavila. Upam pa, da je prinesla kakšne dobre prakse iz tujine in jih bo lahko v naslednjih mesecih v novi zakonodaji tudi uresničila.”

Konkreten primer: Kako poteka e-naročanje
“Čakalne dobe naj bi se skrajšale z e-naročanjem … Namreč, imam lasten primer, kako poteka e-naročanje. Moram reči, da ne gremo v dobo informacijske tehnologije, da bi šli v napredek, ampak gremo v dobo Kremenčkovih. Ker to, da preko telefona prosiš za e-napotnico in ti jo naredijo, ampak ti se moraš potem usesti v avto in iti k zdravniku. Kje je ta e-napotnica? Namesto zelenih listov dobimo bele, kjer piše potrdilo e-napotnica. In s to e-napotnico potem pokličeš zdravnika in se naročiš. Moram reči, da je samo več birokracije. Me pa zanima, kdo je to aplikacijo za e-naročanje vzpostavil na ministrstvu in koliko denarja je šlo za to. Tu bi prosila, če mi lahko ministrstvo že na začetku odgovori, koliko denarja je šlo za e-naročanje in kdo izvaja to e-naročanje, ki po mojem ni nobeno e-naročanje. Ljudje mislijo, da če se e-naročijo, da so naročeni, v bistvu pa ni res,” je na zaskrbljujoče stanje opozorila Jelka Godec.

Javni zdravstveni zavodi se pod tem ministrstvom lahko zadolžujejo v nebo
Ko smo opozarjali v začetku leta, pa že prejšnje leto, da bo UKC Ljubljana kot naš največji javni zavod imel večmilijonsko izgubo, trikrat večjo izgubo, kot jo je imel v letu 2015,” opozarja poslanka SDS in nadaljuje: “Torej konec leta 2015 je bila 6-milijonska izguba. In ko smo opozarjali, da bo 19-milijonska izguba, je ministrica, pa tudi največja koalicijska stranka trdila, da pretiravamo, da strašimo ljudi. No, na koncu smo prišli na 25 milijonov izgube v UKC Ljubljana. Pri tem pa ni bilo nobenih ukrepov, da se takšno zadolževanje ne sme dogajati v javnih zavodih. Rečeno je bilo, javni zavodi niso zato, da ustvarjajo dobiček. Se strinjam, niso zato, ampak ali so zato, da ustvarjajo milijonske izgube in da gre v to milijonsko izgubo davkoplačevalski denar? In potem gre ministrica v bolnišnico in obljubi 700.000 evrov. Od kod ta denar, za kakšne namene je ta denar, ali gre to za plače ali gre za storitve ali gre za material?”

Jelka Godec: “Tudi s skupnimi javnimi naročili ste na nekem področju dokazali, da je bil material preplačan. Torej zadolževanje, ki se dovoljuje v času tega ministrovanja, je v nebo vpijoče.

Jelka Godec o odnosu Vlade RS do priporočila SDS: “Da je priporočilo protiustavno, je pa, bom rekla, smešen izgovor koalicije, ki je do danes v tem državnem zboru sprejela že več zakonov, ki so bili s strani ZPS spoznani oziroma predstavljeni kot ustavno sporni, da ne govorim o odvzemu mandata enemu izmed poslancev in o drugih zadevah in da se požvižgajo na to, kaj je ustava, kljub temu da je predsednik države ustavni pravnik, pa nam očitajo, da je priporočilo protiustavno.”

Odstop? Spremembe? Kako do rešitve?
Stanje v slovenskem zdravstvu je tako iz dneva v dan bolj skrb vzbujajoče, prepotrebnih reform ni, korupcija še vedno pustoši, medtem ko se odgovorni sprenevedajo. “Mi priporočamo Vladi Republike Slovenije torej, da odstavi vse tiste, ki niso preprečili koruptivnih dejanj in kaznivih dejanj pri nabavah in v zdravstvu in da je zato seveda subjektivno odgovorna tudi ministrica, da je ministrica objektivno odgovorna za stanje v zdravstvu in zato predlagamo vladi, da jo pozove k odstopu in to lahko seveda naredimo tudi z interpelacijo, za začetek pa smo naredili to s priporočilom,” je zaključila Jelka Godec.

Jure Ferjan