Kako razsipni so naši kandidati za predsednika ali predsednico in kdo jim “nosi” denar

Izvedba letošnjih volitev predsednika republike bo po ocenah Državne volilne komisije stala 5,1 milijona evrov, kar je nekoliko manj kot pred petimi leti. Določene stroške pa imajo s kandidaturo tudi kandidati za predsednika. Koliko bodo zapravili za svojo predsedniško kampanjo in kdo je njihov glavni vir? Medtem ko večina trdi, da bodo zelo racionalni pri porabi, so nekateri upali razkriti tudi številke. 

Državna volilna komisija sredstva v višini 5,1 milijona evrov načrtuje za izvedbo obeh morebitnih krogov. Ob tem je pomemben tudi podatek, da so organizatorji volilne kampanje na predsedniških volitvah upravičeni do delnega povračila stroškov kampanje. A le za tiste kandidate, ki so na volitvah dobili najmanj deset odstotkov glasov. Vsi ostali bodo stroške morali pokriti sami.

Predsedniške kandidate smo tako vprašali, koliko denarja ocenjujejo, da bodo porabili za predvolilno kampanjo in kako jo financirajo – kdo so njihovi viri. Odgovori so bili zelo različni, tako po vsebini kot tudi dolžini. Od stavkov do sestavkov. A številke sta razkrila le dva kandidata.

Suzana Lara Krause, kandidatka za predsednico Republike Slovenije (Foto: Nova24TV)

1. Suzana Lara Krause (SLS)
V taboru kandidatke Suzane Lare Krause so bili najbolj redkobesedni. Zelo na kratko so zapisali le, da bo za kampanjo, ki jo financira Slovenska ljudska stranka, porabljena zmerna vsota.

Foto: Angelca Likovič (Foto: 24kul.si)

2. Angelca Likovič (Za otroke!)
Tudi Angelca Likovič je bila kratka in jedrnata, a je razkrila številko, koliko denarja nameravajo nameniti za kampanjo. “Kaže, da bomo volilno kampanjo izpeljali v okviru predvidenih 15 tisoč evrov.” Njena kampanja se financira s sredstvi stranke Glas za otroke in družine, pa tudi s posojili članov stranke.

Maja Makovec Brenčič (Foto: Nova24TV)

3. Maja Makovec Brenčič (SMC)
Edina, ki na vprašanja ni uspela odgovoriti pravočasno. Sporočili so nam sicer, da so odgovori v pripravi, a jih žal še nismo prejeli.

Koprski župan Boris Popovič (Foto: STA)

4. Boris Popovič (Slovenija za vedno)
Namesto, da bi razkril, koliko denarja bodo zapravili za kampanjo, se je Popovič raje izgovarjal na sokandidate. “V primerjavi z ostalimi kandidati je naša predvolilna kampanja bolj skromna. Natančne ocene trenutno še nimamo, bomo pa pri porabi sredstev delovali konzervativno,” so zapisali v odgovoru in pojasnili še, da sredstva za kampanjo donirajo simpatizerji stranke Slovenija za vedno.

Andrej Šiško (foto: Twitter)

5. Andrej Šiško (Zedinjena Slovenija)
Šiško je bil drugi, ki je govoril o konkretnih številkah. Ocenjuje, da bodo stroški znašali med štiri in pet tisoč evrov, največji vir pa predstavljajo sredstva Zedinjene Slovenije, “ostalo pa prispevki – pojezda – ljudi, ki nas podpirajo”.

6. Marjan Šarec (Lista Marjana Šarca)
“Točni znesek stroškov bo znan ob koncu kampanje, gledamo pa na to, da smo čim bolj racionalni. Namesto plakatov in drugih promocijskih materialov smo najeli 12 let star avtobus, ga polepili in to nam predstavlja tako plakat na kolesih kot tudi potujoči štab,” pa je o svojih stroških zapisal Šarec. Koliko znaša najem avtobusa nismo izvedeli, verjetno pa tudi gorivo ni zastonj.

Kampanja se financira iz stranke Liste Marjana Šarca, ki je financirana iz proračuna. “Če bo potrebno, bo kandidat dodal tudi iz lastnih sredstev,” zagotavljajo v njegovem taboru.

Še avgusta letos je Šarec sicer dejal: “Predsedniško kampanjo vodimo neodvisno, organizator kampanje bo Lista Marjana Šarca in financiranje bo potekalo z lastnimi sredstvi, oziroma morebitnimi prispevki fizičnih oseb (čeprav upam, da jih niti ne bomo potrebovali).”

Borut Pahor (Foto: STA)

7. Borut Pahor (neodvisni kandidat s podporo SD)
Tudi pri Pahorju o končnem znesku niso želeli govoriti, a načrtujejo, da ne bodo porabili več, kot so v kampanji pred petimi leti. “Celotno volilno kampanjo nameravamo izpeljati z minimalnimi finančnimi sredstvi, saj sta bistvena predvsem sporočilo in ideja. Finančna sredstva zbiramo z donacijami fizičnih oseb, tako in v obsegu, kot to določa zakonodaja.”

Glede na podatke iz leta 2012 je bilo sicer za Pahorjevo kampanjo porabljenih nekaj manj kot 53 tisoč evrov. Takrat je bil aktualni predsednik upravičen do povračila vseh stroškov – na osnovi števila glasov.

“Bistveno vodilo kampanje bo ob spoštovanju medsebojnih razlik vzpodbujati in graditi vse, kar nas povezuje in ne ločuje, vse, kar nas plemeniti in navdihuje kot skupnost, v kateri SKUPAJ lahko dosežemo več. Zato je kampanja zasnovana na neposrednem pogovoru in osebnem stiku z ljudmi, in sicer na način, ki zahteva čim nižje finančne stroške in čim več neposrednega stika z ljudmi,” so še zapisali v Pahorjevem taboru.

Ljudmila Novak (Foto: STAfoto)

8. Ljudmila Novak (NSi)
“Skupne stroške v tem trenutku težko ocenimo,” pa so podobno kot pri Suzani Lari Krause odgovorili tudi pri Ljudmili Novak. Kampanjo Novakova sicer financira izključno s sredstvi stranke in nekaj s prispevki fizičnih oseb.

Romana Tomc (Foto: osebni arhiv Romane Tomc)

9. Romana Tomc (SDS)
Bolj izčrpni v odgovoru so bili v taboru kandidatke Romane Tomc, kjer so konkretno navedli, kako bodo poskrbeli, da bodo stroški kampanje čim nižji. “Romana Tomc je kandidatka, ki razume potrebe in želje državljank in državljanov, zato bo predvolilna kampanja predvsem vsebinska, finančno preudarna, s poudarkom na družbenih omrežjih in ostalih možnostih neposrednega nagovarjanja volivk in volivcev. Ob tem bomo v omejenem obsegu uporabili tudi klasične pristope, kot sta oglaševanje in plakatiranje.”

Poudarili so tudi, da bodo volivkam in volivcem poskušali približati ključno sporočilo, ki ga zagovarja kandidatka. To je: Spoštujmo drug drugega in sodelujmo za skupno vizijo, za boljšo prihodnost vseh nas in za uspešen razvoj Slovenije.

Kampanja se financira iz finančnih virov stranke in s pomočjo donacij posameznikov.

B. V.