Koalicijski veljaki se bojijo padca z visokih stolčkov – ministra Gašperšiča v večini ne podpirajo, a si ne želijo političnih pretresov

Foto: STA

Minister Gašperšič ostaja na visokem položaju. Interpelacijo je podprlo zgolj 13 poslancev, proti jih je bilo 48. Za uspeh interpelacije bi bilo sicer potrebnih 46 poslanskih glasov. Na interpelaciji zoper ministra za infrastrukturo Petra Gašperšiča so njeni vlagatelji kot ključne očitke navedli odgovornost ministra za zaviranje gradnje drugega tira in sum nezakonitega vplivanja na nadzornike DARS-a ter Luke Koper, prizadevanje za privatizacijo državne infrastrukture in odgovornost za neuspešno posodobitev in elektrifikacijo železniške proge Pragersko – Hodoš. 

Poslanec Združene levice dr. Matej T. Vatovec je kot prvopodpisani uvodoma spomnil, da je bil minister ob imenovanju na položaj sprva proti gradnji drugega tira, nato pa spremenil stališče in pričel s postopkom zaviranja le-te. Kot najbolj sporno je izpostavil prav njegovo zavzemanje za izvedbo projekta prek javno-zasebnega partnerstva. Povedal je, da se je “minister Gašperšič pokazal kot lakaj zasebnega kapitala, ki steguje prste po slovenski infrastrukturi” in opozoril, da bo v primeru, da interpelacija ne bo izglasovana, drugi tir postal eden izmed nerealiziranih slepih tirov.

Vatovec je spomnil, da je projekt v preteklosti zaradi neustrezne finančne konstrukcije padel na razpisu za evropska sredstva (CEF), in očital, da je ministrstvo razen lastitve tujih zaslug v času njegovega ministrovanja ustanovilo podjetje 2TDK, ki je bilo ustanovljeno z namenom privatizacije infrastrukture. Izrazil je prepričanje, da gradnja preko javno-zasebnega partnerstva ni mogoča, saj je na ta način cena za izgradnjo dvakrat višja kot pa bi bila pri javnem financiranju.

Na koncu je dodal: “Minister Gašperšič svojega dela ne opravlja na način, da bi dvigal blaginjo Slovenije, k čemur se je zavezal. Nedelo, slabo delo, zavajanja, privatizacija državne strateške infrastrukture, sumi nezakonitosti so besede, ki najbolje opišejo ministra.”

Zagovor ministra
Minister Peter Gašperšič je na današnji seji zavrnil vse očitke iz interpelacije in uvodoma povedal, da se na ministrstvu zelo dobro zavedajo pomena infrastrukture, v nadaljevanju pa dejal, da drugi tir ostaja prioriteta slovenske politike.

Glede projekta elektrifikacije proge Hodoš – Pragersko je poudaril, da so bili z njim postavljeni vsi pogoji za vožnjo vlakov s hitrostjo do 160 km/h, ter zavrnil očitke, da naj bi iz tega razloga prebivalci Goričkega trpeli zaradi izpadov elektrike.

Glede očitka suma nezakonitega vplivanja na nadzornike DARS-a in v Luki Koper je opozoril, da sumi nikakor ne smejo biti orodje političnega boja, in povedal, da se je potrebno opreti na resnico in ne na sume: “Od nadzornikov nikoli nisem zahteval zamenjave in neodgovorno se mi zdi, da nam očitajo, da zaviramo gradnjo drugega tira tisti, ki smo jo na agendo uvrstili kot prioritetno. Res zaviramo gradnjo tisti, ki smo priskrbeli vsa potrebna dovoljenja za gradnjo, dopolnilno infrastrukturo in pričeli graditi izvlečni tir?”

Stališča poslancev v imenu poslanskih skupin
Jan Škoberne za SD: “Ob vstopu v letošnjo jesen so nas uvodoma pozdravili podatki o višji zaposlenosti, večji gospodarski rasti in podatki o izboljšanju konkurenčnosti. Interpelacije opozicij želijo delo vlade očrniti, a kljub temu verjamemo, da dobronamerno. Površno pripravljene interpelacije se zdijo odveč kot slabo zrežirane španske nadaljevanke.”

Luka Mesec za Združeno levico: “Javno-zasebno partnerstvo ogroža prihodnost Slovenskih železnic, kajti nemogoče je, da bi takšno partnerstvo omogočilo izgradnjo tako zahtevne proge, kot je ta od Kopra do Divače. Skrbi jih, da bo drugi tir postal novi T6.”

Jernej Vrtovec za NSi: “Ocenjujemo, da je ministrovo počasno delo popolnoma v skladu s taktiko vzdrževanja trenutnega stanja, zato ne preseneča, da razvojno zaostajamo za Avstrijo, Italijo, Češko. Dobro razvita infrastruktura državi prinaša delovna mesta in je ključna za razvoj države, kar je ključno za ohranjanje socialne države. Naše ceste so v slabem stanju, z razvojem železniške infrastrukture pa zaostajamo, torej kar nam je cesar zapustil, to ohranjamo.” Obenem omenjeni poslanec navaja, da v NSi podpirajo ministrovo razrešitev.

Bojan Dobovšek za Poslansko skupino nepovezanih poslancev: “Prispevali smo podpise k interpelaciji zaradi problemov na ministrstvu za infrastrukturo glede drugega tira in tretje razvojne osi. Razlogi so politični in strokovni. Gre za konflikt med primorsko regijo in centrom. Ministrstvo mora kreirati politike, iskati rešitve, ne pa zgolj podajati predloge. Pri črpanju evropskih sredstev se vlada ni izkazala. Gre za kritično infrastrukturo, ki jo je potrebno zaščititi. Videti je, da se v okviru tega projekta prepletajo drugi projekti. Prepletajo se tri zgodbe, gradnja tira je veliko dražja, druga je privatizacija logistike, zaradi česar bodo nastajali dobički in se pobirali davki, država pa od tega ne bo imela nič. Zasebno-javno partnerstvo poznajo povsod v Evropi, vendar ne za takšno vrsto projektov, kjer ne gre zgolj za potniški, ampak tudi tovorni promet. Tako ali tako imamo že dovolj tajkunov in zagotovo ne rabimo še novih.”

Simona Kustec Lipicer za SMC: “Naj najprej povem, da spoštujemo institut parlamentarne demokracije, da lahko opozicija opozarja na delo vlade in nam ponudi v vpogled ogledalo. Naj se dotaknem očitkov glede proge Hodoš – Pragersko, ki je pripomogla k elektrifikaciji omrežja, k ureditvi nivojskih prehodov in k večji varnosti v železniškem prometu. Tukaj zagotovo ni videti pomanjkljivosti projekta. Popolnoma nekorektno je krivdo prelagati na ministra, če ne že celo zlonamerno. Po zaslugi ministra Gašperšiča imamo za gradnjo celotne terase gradbeno dovoljenje, gradi pa se tudi izvlečni tir. SMC podpira Petra Gašperšiča in to bomo tudi tekom razprave argumentirali z dejstvi.”

Ljubo Žnidar za SDS: “Za začetek je potrebno zavedanje, da bodo delo poslancev na naslednjih volitvah ocenili državljani in nihče drug. Neodgovornost v ravnanju je mogoče zaslediti že v neuspešni prijavi na razpis za pridobitev evropskih sredstev za izgradnjo nove proge Divača – Koper. Vprašanje, zakaj smo na razpisu sploh kandidirali, če je bilo že vnaprej jasno, da projekt ni kvalitetno napisan. Na Darsu in v Luki Koper je mogoče zaslediti sum nezakonitega ravnanja. Obe družbi beležita dobre poslovne rezultate, pa ste želeli vplivati na njihovo kadrovanje. Za projekte, kot je projekt elektrifikacije proge Hodoš – Pragersko, prav noben detajl ne sme obviseti v zraku.”

Ministra je obenem tudi opozoril na neustrezen pristop k gradnji drugega tira: “Nikakor ni mogoče razumeti, zakaj bi bilo potrebno za izgradnjo tira za 27 km proge potrebno ustanoviti državno podjetje. Tudi avtocestni odsek pri Trojanah in viadukt Črni Kal sta bila za gradnjo zahtevna, pa zato ni bilo potrebno ustanoviti državnega podjetja. Koliko podjetij v zasebno-javnem lastništvu bi sedaj imeli, če bi za vsak projekt brezglavo ustanavljali podjetja?”

Franc Jurša za DeSUS: “Ni skrivnost, da smo kritični do ministra Gašperšiča. Skrajni čas je, da se minister projekta loti. Premalo je ambiciozen, ima slabo ekipo, zato se stvari premikajo prepočasi. Pred interpelacijo smo kolebali, kako glasovati, a smo se odločili, da ministra podpremo vseeno, da ohranimo politično stabilnost, kajti smo zanesljivi partner. Premier je tisti, ki nastavlja in odstavlja ministre, zato zaupamo, da se bo odločil pravilno. Problem pa bo nastal, če se stvari ne bodo premaknile naprej.”

Finale interpelacije
Ob koncu interpelacije je prišlo tudi do vroče krvi. Med drugim se je razburjal Trček iz Združene levice, ki se je razburjal zaradi neprimernega zaključka interpelacije. Tudi Violeta Tomič je konec posladkala z nekaj svojimi pikrimi opazkami na račun svojih kolegov in požela smeh, po njenih navedbah naj bi njeni podprli interpelacijo, ki so jo vložili in tako “ohranili čist obraz”. Glasovanje: od navzočih 83 poslancev je za glasovalo 13, proti pa 48. Nezaupnica Gašperšiču ni bila izglasovana.  

N. Ž., D. M.