Vodič do zmanjšanja pitja alkohola – sedem točk, ki bi jih morali prebrati številni Slovenci

Foto: Mediaspeed

Večina ljudi ob praznovanju spije kakšen kozarček alkohola, vedno več pa je tistih, ki s pomočjo alkohola blažijo stres, saj spijejo kakšen kozarček po tem, ko se vrnejo iz napornega dela v službi ali potem, ko naredijo pomemben izpit na fakulteti. Ne glede na razlog pa je dejstvo, da ima alkohol škodljive posledice za zdravje. Prekomerno pitje povzroča težave pri koncentraciji, govoru in ravnotežju, zato velja, da alkohol na delovno mesto ne sodi, kljub temu, da je prekomerno popivanje lahko tudi znak osebne stiske. Velikokrat pa je ta izgovor lahko uporabljen tudi kot opravičilo za neprofesionalno obnašanje, kot smo mu bili priča v primeru voditeljice Odmevov Tanje Gobec, ki je zaradi “osebne stiske” tako nesuvereno in majavo predstavila napovednik za večerno oddajo, da se je marsikdo vprašal, kako je nekaj takšnega sploh mogoče oziroma kako so jo lahko spustili pred kamere. Dejstvo je, da je alkoholizem rak rana naše družbe in skrajni čas je, da nekaj ukrenemo.

Res je sicer, če vključite nekaj alkohola v vašo prehrano, zmanjšate verjetnost za srčni napad in diabetes tipa 2. A vendarle alkohol tudi pri nizkih ravneh zaužitega alkohola vpliva na težave s spanjem, težave s presojo, prispeva k dvigu telesne teže, negativno pa lahko vpliva ob interakciji z drugimi zdravili. Prav tako je znano, da lahko pri ženskah že samo kozarec na dan poveča tveganje za rak dojk.

Problematična konzumacija v velikih količinah
Več kot pijete, večje je tveganje. Po prepričanju ameriškega Nacionalnega inštituta za alkoholizem in zlorabo alkohola imajo ljudje, ki pijejo veliko (moški: več kot štiri pijače na dan ali več kot 14 pijač na teden, ženske: več kot tri pijače na dan ali več kot sedem pijač na teden), večje tveganje za poškodbe, rojevanje otrok z okvarami in zdravstvene težave, vključno z boleznijo jeter, srčnimi boleznimi, depresijo, možgansko kapjo in več vrstami raka.

Foto: iStock

Preveč pitja lahko oteži obvladovanje obstoječih zdravstvenih stanj, kot sta diabetes in visok krvni tlak. “Celo v primerih, ko vnosa alkohola ne moremo enačiti s količino alkohola, ki jo zaužijejo alkoholiki, lahko prekomerno pitje poveča tveganje za zdravje,” izpostavlja profesor klinične psihiatrije John Mariani z univerzitetnega medicinskega centra Columbia. Med drugim poudarja, da je bolj pomembno, kot razmišljanje o tem ali ste alkoholik ali ne, vprašanje o tem, v kolikšni meri alkohol vpliva na vaše življenje.
Kako veste, da pijete preveč? 
Rdeči alarm pa se vsekakor pojavi ob stanju, ko po pitju pozabite, kje ste parkirali avtomobil, ko se osramotite na zabavi ali se zbudite nezmožni, da bi se spomnili, kje ste. Obnašanje, ki nakazuje na težave, je tudi pošiljanje neprimernih elektronskih sporočil med pitjem, spolni odnosi z ljudmi, ki vam sicer ne bi bili všeč in uporaba drugih substanc v povezavi z alkoholom. “Ti vzorci obnašanja so vsekakor v nasprotju z vašim sistemom vrednotenja,”  poudarja Mariani.

Foto: iStock

Tudi, če se ne obnašate neprimerno, to še ne pomeni, da ne pijete količine alkohola, ki je zdravju škodljiva. Nekateri namreč alkohol uporabljajo v “zdravstvene” namene pri premagovanju stresa, namesto, da bi se odpravili v telovadnico, prebrali kakšno dobro knjigo ali se lotili hobija. Zatekanje v alkohol posledično povzroči odsotnost pozitivnih stvari v življenju. Dejstvo je, da nihče ne bo izgubil službe, če spije tri pijače zvečer, gre za to, da človek zamudi prijetne stvari, a veliko je takšnih, ki jih k zmanjšanju količine popitega alkohola motivirajo šele slabi zdravstveni izvidi.

Kratek vodič – kako piti manj
Pri zmanjševanju količine popitega alkohola strokovnjaki svetujejo naslednje:
1. Beleženje. Količino popitega alkohola beležite, saj to s psihološkega učinka pomaga pri upadu pitja alkohola.
2. Postavljanje meja. Pomembno si je postaviti meje, do katere je pitje sprejemljivo in kdaj napoči trenutek, ko je s popivanjem treba prenehati.
3. Abstinenca. Določite si dneve za abstinenco. Na primer: Ponedeljek in četrtek naj bosta dneva brez alkohola. Tako si boste dokazali, da zmorete.
4. Lokacija alkohola. Če se težko uprete alkoholu, pomaga, da ga ne shranjujete doma ali pa ga vsaj dajte na visoko polico, da ni takoj na dosegu roke.
5. Alternative. V alkoholno pijačo dodajte gazirano vodo, da boste alkohol vsaj malo razredčili in skrbeli za potrebno hidracijo. Vsake toliko pa si lahko privoščite brezalkoholni koktajl, ki že zaradi okusa spominja na nekaj posebnega.
6. Jejte. Medtem ko pijete, tudi jejte oziroma naj najprej pride na vrsto hrano, ki bo upočasnila absorpcijo alkohola.
7. Izogibanje skušnjavam. Nekaterim pomaga, da se izogibajo razmeram, v katerih ponavadi spijejo večjo količino alkohola in se raje napotijo v naravo, ki  ima pozitiven učinek na človekove zdravje.
Predvsem pa se je treba zavedati, da prav nič ne more biti doseženo čez noč, saj vsaka stvar zahteva določeno časovno obdobje.
H. M.