Znanje je moč – Mit o nadarjenosti

Foto: STA

Videl sem vse grozote vojne … ampak najhuje je amputiran um … pravi priletni  Al Pacino v  svoji briljantni igri  o oslepelem polkovniku, ki vidi v duše bolje od videčih, vozi ferrarija bolj srčno od srečnih imetnikov hudih strojev, pleše tango bolje od mladih nastopačev.

V preteklem desetletju so se ravnatelji in učitelji prizadevno lotili modela odkrivanja nadarjenih v šoli, šole so pospešeno zaposlovale psihologe, koncept odkrivanja nadarjenih je zašel še v sisteme štipendiranja, tujini smo predstavljali uspešen model. Ne skrbi, pravi Al Pacino soplesalki, tango je najlažji, ko se zmotiš, preprosto odplešeš naprej – tango pač ni življenje.

Vedno nas je kdo od “strokovnjakov” ustavil
Zmotili smo se, krepko zmotili. Hote ali nehote smo državljani sledili pretirano reguliranemu šolskemu sistemu, zapisu vsakega koraka v šoli, z učnimi urami, ukleščenimi v cilje in standarde, krateč svobodo učitelju in učencu. Čas je, da priznamo, da smo se zmotili, ker smo dopuščali ta model, čeprav s skepso, in ga intuitivno skušali popraviti, pa nas je vedno kdo od “strokovnjakov”, katerih dobro plačane domislice so polne omare in sobe na ministrstvu za izobraževanje, ustavil.

Moralo je priti do absurda, ko je Bela knjiga o izobraževanju iz leta 2010, za katero je takrat dala država milijon evrov, med drugim ponudila podlago za tako imenovane neobvezne izbirne predmete v osnovni šoli. Veste, kaj je to? Nekdanje interesne dejavnosti. Le da so pri interesnih dejavnostih učitelji določili vsebine, način izvedbe, to pa tako, da so videli in sledili interesom in potrebam učencev, njihovemu razpoloženju, letnim časom in predvsem njihovi ustvarjalnosti. Nabor interesnih dejavnosti v šoli se je lahko iz leta v leto menjal, vsebine sledile aktualnemu življenju, se prilagajale  trendom, ki so jim mladi sledili.

Spominjam se  nekega učitelja, ki je iz menjave koles na avtu in popravila otroških koles naredil interesno dejavnost. Znova in znova je bilo videti gručo otrok okrog njega, ki so zbrano poslušali, delali, čistili, vijačili, ne zaznavajoč, da je čas mineval . Učitelju ni bilo potrebno izpolnjevati zapletenih obrazcev, testirati otrok o njihovi nadarjenosti. Preprosto zapisal je njihova imena in vsi smo vedeli, da bodo to nekoč zavzeti mehaniki in inženirji. Tisti, ki so bili pri tem posebej iznajdljivi, so bili morda zapisani poti izumiteljstva. Vedeli smo, da so nadarjeni.

Vedeli smo, da so nadarjeni
Druge otroke si videl, kako so se zavzeto trudili napisati in odigrati otroško igro, in tretje, ki so lahko ure sedeli pred  slikarskim stojalom in slikali pomladno drevo. Njihovi izdelki so bili osupljivo lepi in dovršeni. Vedeli smo, da so nadarjeni. Če smo kdaj zasledili otroke, ki so se med interesnimi dejavnostmi dolgočasili, smo vedeli, da niso nenadarjeni in poredni, temveč da si mi, učitelji, še nismo izmislili prave interesne dejavnosti zanje.

Vse, kar je temu sistemu manjkalo, je bilo premalo ur za interesne dejavnosti, da bi za vsakega otroka našli njegovo izrazno okno. Ampak ker so bili nekateri snovalci Bele knjige za pisanje te premalo nadarjeni, tega niso razumeli in so ukleščili še tisti ostanek svobode in ustvarjalnosti v šoli ter interesne dejavnosti predrugačili v neobvezne izbirne predmete, jim določili cilje, vsebine, standarde in načine ocenjevanja. Svetovalci z Zavoda za šolstvo so se podpisali pod te načrte in se verjetno počutili koristne.

Levičarji se preveč hecajo z reformami
Ravnateljem ostane le še prenatrpan urnik, v katerega ne morejo stlačiti ostanka interesnih dejavnosti, poleg tega pa te ure ne služijo kot merilo učiteljeve zaposlenosti (niso sistemizirane), zato bi lahko verjeli, da  učitelji raje izbirajo neobvezne izbirne predmete.

Pa menda ne boste dopustili, da ta znamenita šola postane podganja luknja, pravi Al Pacino v  filmu ravnatelju, ki hoče prodati mlado Charlijevo poštenje za bogatašev denar.

Preveč so se doslej naši levičarji hecali z reformami in škodljivim ločevanjem otrok pri nivojskem pouku,   bedastimi vzorci določanja nadarjenih, pobesnelo regulacijo in potrebno jih je ustaviti. Šola pač ni tango, kjer se lahko zmotiš in “odtangaš” naprej, kakor bi rekel polkovnik v filmu. Tukaj se določa življenje in sreča ljudi. Tu ni prostora za napake, ki so neminljivo zapisane v Belih knjigah levičarjev.

Vsak otrok skriva v sebi talent. Potrebujemo le svobodnega, pametnega in ustvarjalnega učitelja, ki ga bo znal odkriti v njem.

Mojca Škrinjar

  • AlojzZ

    Slovenski šolski sistem je sesut. Ampak! Kdor pokaže s prstom na učitelje, ga pomaga sesuti do konca. Ker zakriva prave krivce!

    • dob

      Učitelj je tako kot umetnik, pisatelj, pesnik, ustvarjalec… Nima pravice služiti režimu! Služiti mora resnici.
      Nič ni bolj gnusnega od ustvarjalcev, umetnikov, učiteljev, ki so v službi režima.

      • AlojzZ

        Gospod Dob, ste tipičen primer koristnega rdečega idiota. Vsak “režim” nastavi učitelje, ki so oblastnikom po volji. Nemoralni oblastniki pa poleg tega potrebujejo še koristne idiote, da naredijo zaveso med njimi in učitelji. In to zaveso delate prav vi, gospod Dob.

        Predenj me obtožite žaljenja:
        Izraz koristni idiot je znanstveni izraz za človeka, ki zagovarja nekaj slabega zaradi svojega prepričanja in ne zaradi plačila – človek se sicer predstavlja kot borec za dobro. Tuji izraz je “useful idiot” in ga najdete na https://en.wikipedia.org/wiki/Useful_idiot . V Sloveniji oblastniki ne želijo, da o tem pojavu govorimo.

        • dob

          AlojzZ, pejt si iskat izraz prou navaden idiot, pa poglej, ce celja zate

  • dob

    Prelepo napisano.

    Že v šoli nas naučijo, da človeško življenje ni nič vredno. Tako tudi predavajo zgodovino človeštva.
    Pri njej nikdar ne govorijo o vzrokih in o namenih, samo opišejo dogodke. Naštejejo zmagovalce, povedo kdo je izgubil in kdo zmagal. Kvečjemu jih še zanima taktika, vojaška in politična, sem pa tja kakšna anekdota. Šola je sicer navadno poplesavanje med različnimi dogmami.

    Nameni so zadnje, na kar bi v šoli kdo pomislil. Nameni-vzroki-posledice… to so najmanj važni pojmi v naši šoli.

    Razume se, da nekdo zaneti vojno zato, ker bi rad zmagal. Pika. Tako šola uči.
    Aja, še to nam šola pove, da smo mi zmagali! Da smo zato nekomu nekaj dolžni. Ampak smo pa zmagali.

    Ker sem prej prebral drug članek o novih najdenih truplih umorjenih žrtev revolucije, sem pomislil: dragi kolegi, kaj res mislite, da tisti, ki zagovarjajo te umore ne vedo, da režim, ki je to storil, tudi njih sovraži? Da režimu njihova življenja ne pomenijo prav nič? Seveda vedo. Samo strah jih je. Radi bi zmagali, tako so jih naučili v šoli. Zmagovalec proslavlja in slavi svojo zmago, in ima pravico do plenjenja. Žrtev pa je slečena do golega, oropana človeškosti ter dostojanstva, prepovedano jo je identificirati z imenom in priimkom, jo postaviti nazaj v družinsko drevo, kjer je zdaj luknja. V ljudeh je luknja!
    Žrtev, ki jo je prepovedano pokopati je luknja v nas, ki je ne smemo zasuti.

    • indijanka

      Zanimiv komentar. Šola je agresivna ustanova. Namesto, da bi pogled razširjala in čakala, da otroci postanejo sami raziskovalci, neutrudno išče otroke x, s katerimi bi se rada posebej ukvarjala. Če tega ne dovoliš, postaneš njen sovražnik in čakajo te naporni pogovori z ravnateljico. Tej je težko dopovedati, da ti je vseeno, kaj bodo otroci postali ampak da ti je pomembno, kdo so. Kar najlažje preveriš v naročju, s pravljicami v roki in ne dodatnim izobraževanjem.

  • indijanka

    Nikoli mi ni bilo jasno, kaj smo s konceptom nadarjenosti želeli doseči? Spodbujati tekmovalnost najbolj brezobzirnih? Potem nam je uspelo. Mati sem. Vem, da šola ne more prebuditi ustvarjalnosti mojih otrok. Šola ne ponuja svobode, niti ljubezni, niti odgovornosti, ki bi omogočala odraščanje. Ta šola preprosto ne uči niti več z zgledom. Kakšna pa je večina učiteljev? Saj so kot najstniki, ki z veliko žlico hlastajo po svobodi. Koliko izmed njih pa je mislecev, ki bi lahko ustvarili vsaj svobodne ljudi? Moji otroci niso odvisni od šole. Ljubezen, opazovanje narave in življenja ter sprejemanje odgovornosti, predvsem pa svoboda so popotnica v njihovem življenju. To jim dolgujem sama.

  • Nata

    + + + + + + + + + + + + + + + Sijajno napisano !!

    Pametnega in ustvarjalnega učitelja ? No , to bi za leve še nekako šlo .
    Toda svobodnega ?’ Ops- to pa ne ! Vse mora biti po levaških reglcih !!

  • Olga

    Današnja šola ubija iskrico vedoželjnosti v otroških očeh! To je ZLOČIN!

  • if

    V slovenskem strokovnem šolstvu so družboslovne vsebine v urniku zajedavsko močno zmanjašale ure strokovnim vsebinam, v nekaterih primerih za polovico. Logično! Borba teh enitet za ure je pomembnejša od strokovnega znanja, ki bi ga morali imeti učenci in dijaki!
    Zgodovina? Režimsko potvorjena in ciljno nastavljena od vključno kmečkih puntov naprej! Mnogi učitelji zgodovine so aparatčiki, učitelji brez hrbtenice, brez raziskovalne vedoželjnosti, ki bi poslušalstvu dala dimenzijo razumeti vzroke in posledice, jih naučil misliti s svojo glavo. Današnja srednješolska mladina ne razume kaj je OF, pač pa po nareku pifla, kaj so OF, Dan upora proti okuaptroju …!
    Domoljubnost, himna, avtor himne? Mladi ne vedo kaj je himna, kdo je avtor himne, ne predpostavljajo, da je glede tega tudi Ustava narobe.

    Kolega dob pravi “Nameni-vzroki-posledice… to so najmanj važni pojmi v naših šolah. Šola uči dogmo!” V mnogih primerih je natančno tako!

  • Shalalabayzer

    Lik Ala Pacina je v filmu Vonj po ženski rekel še nekaj drugega:

    “If you think you’re preparing these minnows for manhood, you better think again!”
    – Lt.Col. Frank Slade

    Če mislite, da te ribice pripravljate za odraslost raje še enkrat premislite!
    – pol. Frank Slade

    https://youtu.be/TuYhfCkRxyE?t=125

  • Aton

    Vsak reforma je projekt in vsak projekt prinese veliko denarja.

  • Janez Svoboda

    ko kar naprej govorite “levičarji” to, “levičarji” ono dejansko delite Slovenijo.

Naročite se na novice Nova24tv.si!

Vpišite vaš email naslov in se naročite na novice Nova24TV.si!

Uspešno ste se prijavili na novice Nova24tv.si!