Bo vladna večina danes v državnem zboru razkrila ali zaščitila krivce: Vsi rdeči gumbi so utripali, videl jih ni nihče #IranNLBgate

Umazana zgodba o pranju iranskega denarja v NLB bo morda s trdim delom tistih, ki so odločeni, da zadevi pridejo do dna, vendarle dobila epilog. Pot je še dolga, a raziskovanje in odkrivanje celotnega dogajanja v letih 2009 in 2010 bo pripomoglo k temu, da bodo krivci, ki so dovolili ta mednarodni škandal, odgovarjali za svoja dejanja.

Poslanke in poslanci bodo na seji Državnega zbora RS obravnavali vmesno poročilo o opravljeni parlamentarni preiskavi v zadevi “Farrokh”, skupaj z dodatnima vmesnima poročiloma, ki ju je pripravila preiskovalna komisija, ki preučuje zlorabe v slovenskem bančnem sistemu, prav tako bodo obravnavali posebno poročilo Komisije za nadzor obveščevalnih in varnostnih služb.

Ugotovitve v izredno zahtevni in obširni vsebini bosta predstavila dr. Anže Logar, ki vodi preiskovalno komisijo, in mag. Branko Grims, ki vodi Komisijo za nadzor obveščevalnih in varnostnih služb. Ugotovitve glede milijardnega pranja denarja v NLB, katere glavni akter je Iranec Iraj Farrokhzadeh, so že dostopne javnosti in v nadaljevanju predstavljamo nekatere od njih.

Glavne ugotovitve KNOVS

  • Urad za preprečevanje pranja denarja (UPPD) bi moral na podlagi celotne dokumentacije, ki je kazala na utemeljen sum pranja denarja, posredovati poročilo organom odkrivanja in pregona.
  • Operativci, ki so se na policiji ukvarjali s to zadevo, najverjetneje niso imeli vseh podatkov.
  • UPPD je preiskavo sumljivih transakcij začel po prijavi francoskega urada julija 2010. Za sodelovanje je prosil tudi policijo in Sovo, a ob tem ni razkril, za katero banko gre.
  • KPK je prejel tajni dokument žvižgača in Banke Slovenije, ki je kazal na sum storitve kaznivega dejanja pranja denarja, a se je za žvižgačem zaradi prikritja identitete s strani KPK izgubila vsaka sled.
  • Ministrstvo za zunanje zadeve se na zadevo sploh ni odzvalo.
  • Sova s posebno obveščevalno informacijo ni obvestila niti zakonodajne oblasti niti takratne KNOVS. Podobno je bilo tudi s policijo.

Foto: iStock

Glavni poudarki poročila preiskovalne komisije za nadzor bančnega sistema

  • Okoliščine iranskega posla z NLB so bile sporne, kar dokazuje več primerov. Izjemno visok promet podjetja na računu, odprtem v NLB, drobljenje nakazil, dejstvo, da je denar prihajal iz iranske banke, ki je bila pod omejevalnimi ukrepi. Vse to kaže na sum pranja denarja in financiranja terorizma družbe, ki je imela poslovni odnos z največjo državno banko, NLB.
  • NLB je odpovedala na treh pomembnih področjih: vprašanje odgovornosti uprave, delovanje notranjega nadzora v banki in vzpostavitev ustreznih politik ter sistema preprečevanja pranja denarja in financiranja terorizma.
  • Poslovni odnos med Irajem Farrokhzadehom in njegovimi družbami ter NLB izpolnjuje vse faze postopka ugotavljanja suma pranja denarja.
  • Urad za preprečevanje pranja denarja je storil (pre)več napak, nerazumljivo je tudi neukrepanje Banke Slovenije in KPK, ki je sicer tožilstvu v preteklosti prijavljala bistveno blažje prekrške.

Vse našteto ponovno dokazuje, da bi morali biti vsi vpleteni pozorni že v začetku, saj je že dejstvo, da je račun v NLB odprl britanski državljan iranskega porekla, dovolj velik razlog, da se osebo vsaj preveri. Ne bi potrebovali veliko, pa bi kmalu ugotovili, da denar, ki prihaja iz iranske banke, ki jo je Svet EU uvrstil na črno listo, ne pomeni nič dobrega.

Kot zanimivost. O Iranu se je v torkovem govoru v Generalni skupščini ZN razgovoril tudi ameriški predsednik Donald Trump. Bil je izredno oster do jedrskega sporazuma svetovnih sil z Iranom in ga označil za “eno najslabših in najbolj enostranskih kupčij”, ki so jih ZDA kadarkoli sklenile. “Iskreno povedano, gre za sramoto za ZDA, in o tem še nismo rekli zadnje besede,” je poudaril. Iran je hkrati označil tudi za “skorumpirano diktaturo za lažno krinko demokracije”, katere “glavni izvozni artikli so nasilje, prelivanje krvi in kaos”.

A. P.