Zdaj gre zares: Začetek referendumske kampanje o zlatem vladnem 2. tiru

Slika je simbolična. (Foto: iStock)

Vlada Mira Cerarja namerava za 2 % celotnega slovenskega železniškega koridorja plačati milijardo in več evrov davkoplačevalskega denarja. Po tem, ko smo državljani in državljanke zbrali potrebnih 40.000 podpisov za razpis zakonodajnega referenduma o zakonu o izgradnji, upravljanju in gospodarjenju z drugim tirom železniške proge Divača–Koper, ki ga je predlagala vlada Mira Cerarja, se z današnjim dnem začenja referendumska kampanja.

“Zavzemamo se za gradnjo drugega tira, saj ga Slovenija zelo potrebuje. Vendar pa nasprotujemo načinu gradnje in načinu financiranja drugega tira, kot ga načrtuje vlada Mira Cerarja. Prepričani smo, da je celotna investicija vodena nepravilno, cena projekta, določena z zakonom, pa previsoka in škodljiva za davkoplačevalce in davkoplačevalke,” so zapisali na spletni strani največje opozicijske stranke SDS. Predsednik Janez Janša je v času zbiranja podpisov za referendum jasno povedal, “da Slovenija potrebuje moderne železnice in dva tira do Kopra, a za normalno ceno”.

Ne le Miro Cerar, celotna koalicija ne zna računati
Namesto jasne in vzdržne finančne konstrukcije predstavniki vladajoče koalicije v javnosti predstavljajo različne in mnogo previsoke ocene o tem, koliko naj bi stala gradnja drugega tira. Predsednik vlade Miro Cerar je na poslansko vprašanje poslanca SDS Ljuba Žnidarja v Državnem zboru RS zatrdil, da bo celotna investicija stala 729 milijonov evrov, poslanka vladajoče SMC pa je na eni izmed sej infrastrukturnega odbora v Državnem zboru RS dejala, da nas bo drugi tir stal 980 milijonov evrov.

Minister za infrastrukturo Peter Gašperšič, ki je še pred začetkom mandata celo izjavil, da Slovenija niti ne potrebuje drugega tira, danes trdi, da namerava vlada zgraditi drugi tir za 985 milijonov evrov. Nekdanji sekretar na ministrstvu za finance, danes pa eden od dveh zaposlenih v novem državnem podjetju 2TDK, ki naj bi skrbelo za gradnjo drugega tira, Metod Dragonja pa je poslankam in poslancem na eni izmed sej Komisije za nadzor javnih financ predložil dokumentacijo, iz katere izhaja, da bo gradnja drugega tira stala 1,7 milijarde evrov. Kaj je torej res in kdo tukaj laže?

Ob tem v Slovenski demokratski stranki opozarjajo, da polno odgovornost za takšen negospodaren in nesorazmerno drag projekt nosijo tudi koalicijski poslanci in poslanke iz vrst Stranke modernega centra, Demokratične stranke upokojencev Slovenije in Socialnih demokratov. Poslanke in poslanci koalicije so namreč 8. maja letos na ponovnem odločanju o zakonu – potem ko so imeli zaradi veta Državnega sveta priložnost, da načrtom vlade prižgejo rdečo luč – pritisnili tipko za. Ob vsem skupaj pa je najbolj neverjetno to, da so glasovali za zakon, ki ceno celotne investicije opredeljuje od 1,35 do 1,8 milijarde evrov.

Tako različne navedbe o ceni drugega tira zbujajo velike dvome v transparentnost projekta, hkrati pa postavljajo pod vprašaj kredibilnost izjav predsednika vlade in celotne vladne koalicije. Predsednik SDS Janez Janša ob tem opozarja, da “Slovenija nima zlatih rudnikov in naftnih vrelcev, da bi si lahko privoščila milijardo in pol za 27 km proge”.

Koalicija želi uzakoniti sistemsko korupcijo in naložiti nove davke
Vlada Mira Cerarja je z zakonom o drugem tiru pripravila unikatno rešitev, ki je ne pozna nobena evropska država, to pa je, da je za gradnjo drugega tira ustanovila novo državno podjetje. V njem se je zaposlil nekdanji državni sekretar Metod Dragonja, ki je vlado med drugim zapustil tudi zaradi zavajanja o poslovanju Luke Koper. In čeprav imamo v Sloveniji državna podjetja, ki skrbijo za 1200 kilometrov že obstoječih železniških prog, se je vlada Mira Cerarja odločila, da za gradnjo 27 kilometrov dolgega drugega tira, ki predstavlja zgolj 2 % celotnega slovenskega železniškega koridorja, ustanovi povsem novo podjetje, vanj pa kadruje svoje ljudi. V Slovenski demokratski stranki so zato prepričani, da je vlada Mira Cerarja pripravila zakon, ki omogoča sistemsko korupcijo in napajanje lobijev z denarjem, pri čemer bo imel največje koristi Forum 21.

Projekt drugi tir prinaša za davkoplačevalce tudi dva nova davka. Prvi davek je pribitek k cestnini za težka tovorna vozila, drugi davek je taksa za pretovor v koprskem tovornem pristanišču, ki jo bo dolžna plačevati družba Luka Koper.

“Glas #PROTI na referendumu pomeni, da se državljanke in državljani ne strinjamo s tem, da bi se 2. tir gradil na netransparenten in neracionalen način, kot ga zagovarja sedanja leva vladajoča politika, in da se ne strinjamo s tem, da se na tem finančnem projektu napajajo lobiji in omrežja iz Foruma 21,” poudarjajo v SDS.

J. F.