Bolniki z diabetesom tipa 2, pozor – to je pravilna dieta, ki vas bo ohranjala zdrave

Piščančje prsi, zavite v slanino (Foto: Wikimedia commons).

Problem naraščajočega diabetesa tipa 2 v zahodnih družbah je gotovo zaskrbljujoč glede na razvitost in ugodne možnosti za kakovostno življenje. Pravi razlog za porast bolezni je v hormonu inzulinu, zaradi katerega se splača spremeniti prehrano.

Trebušna slinavka proizvaja inzulin in ena izmed nalog tega hormona je, da nadzira raven krvnega sladkorja. Ko zaužijemo sladki ali škrobnati obrok, se raven sladkorja po večini hitro poviša. Zaradi visoke vsebnosti sladkorja mora trebušna slinavka črpati inzulin, da se zniža vsebnost sladkorja v krvi. Prav tako bo ta inzulin vplival, da se pričnejo skladiščiti kalorije v obliki maščobnih blazinic.

Inzulinski ciklus
Če spet použijemo sladke ali škrobnate jedi, potem se mora slinavka še bolj potruditi s črpanjem inzulina in to samo obremenjuje telo, lakota je samo navidezna in temelji na padcu količine sladkorja, ne pa na praznem želodcu. Da bi znižali raven inzulina, moramo prekiniti ta ciklus. Če se lahko odrečemo sladkim jedem in škrobu – kruhu, belemu rižu, testeninam in krompirju, slaščicam, keksom in sladkim pijačam – smo na pravi poti.

Kdo mora paziti pri vseh dietah, tudi tej?
Tovrstne diete niso primerne, če ste stari manj kot 18 let, če ste premalo težki ali če ste imeli težave s prehranjevalnimi navadami. Prav tako se je tem dietam dobro izogniti v primeru nosečnosti ali dojenja, v primeru psihičnih motenj ali zaradi postoperativnega okrevanja. Pozorni morajo biti tudi ljudje, ki jemljejo inzulin ali tablete za uravnavanje krvnega tlaka.

Po obilnih obrokih je mogoče preskočiti kakšen obrok
Do določene mere je mogoče regulirati vsebnost krvnega sladkorja tudi tako, da se nekoliko podaljšajo obdobja brez hranjenja, ali z opuščanjem nočnih prigrizkov. Včasih se lahko preskoči zajtrk in potem zaužije boljše kosilo. Po obilnem kosilu lahko mirno preskočimo večerjo in zaužijemo samo juho.

Delovanja človeškega telesa ni mogoče povsem predvideti
Raziskave so pokazale, da se ljudje, ki se kakovostno najedo dvakrat na dan, počutijo manj lačni in bolj zadovoljni kot ljudje, ki isto količino kalorij zaužijejo razpršeno čez cel dan.

Hrana z manj škroba lahko zniža raven sladkorja
Daily mail je glede na raziskave pripravil dieto za prehranjevanje z manj škrobnato in sladko prehrano. Če lahko uživamo hrano z nizko vsebnostjo škroba in sladkorja, bi morala raven sladkorja v krvi in krvni pritisk pasti, treba pa je paziti na uravnoteženje tudi drugih snovi, kot so minerali in vitamini. Predvsem je pomembno, da so obroki načrtovani vnaprej in pestri, da je hrana okusna in ohranja hranilno ravnovesje.

Pri hrani je pomembna tudi organizacija
Pripravite si zajtrk prejšnji večer, pripravite si kosilo, da ga lahko vzamete s seboj, in poskrbite, da boste imeli vse pri roki za pripravo večernega obroka, da bo pripravljen v nekaj minutah. Poskrbite, da boste popili 2 do 3 litre tekočine na dan, da bodo zmanjšani utrujenost, glavobol, lakota (ki prihaja v valovih) in občutek mraza. Uživajte več juhe: dobro je, če se počutimo siti.

Tople pijače blažijo lakoto
Uporabite tople pijače, čaje, kavo in miso juho za brzdanje apetita (pri nas je to lahko zeljna juha ali bistra mesna juha). Zmanjšati je dobro alkohol, sadni sok, “smoothije”, krepilne pijače, dokler se izvaja ta dieta. Pijače lahko vsebujejo skrite kalorije. Izognite se dietnim proizvodom, ki so polni sladkorjev ali sladil, ki povečajo potrebo po sladkem.

Pomembna je uporaba zelišč in začimb
Hrana naj ima izrazite okuse: limono, poper, limeto, česen, čili, gorčico, zelišča, saj napravijo začimbe in zelišča obroke bolje okusne. V času diete je treba jemati mulitvitaminske tablete. Oglejmo si nekaj predlogov za prehrano s čim manj škrobi in sladkorji.

Piščančje prsi v slanini
Mariniramo jih s soljo in poprom v olju, ovijemo jih v slanino, dodamo polnomastni sir, česen; pečemo jih  v prej ogreti pečici na 180 stopinjah (do 30 minut, če ne gre za prevelike kose piščančjih prsi). Serviramo s solato.

Piščančje krače v vinu
Piščančje krače je treba najprej popeči v ponvi do zlate barve, nato se dodajo šalotke, panceta, česen, gobe, timijan, lovor, kar se nežno pokuha. Nato posipljemo z žlico koruzne moke, dodamo rdeče vino in drobno narezano korenje. Vse to je treba premešati in postaviti v pečico, da se v njej kuha pol ure. Jed na koncu začinimo še s peteršiljem  in postrežemo s surovo cvetačo (zmleto v cvetačni riž). Dodamo smetano in malce olivnega olja.

Cvetačin sir
Potrebujemo dve veliki cvetači, razlomljeni na cvetke, ki jih razporedimo v pekač (pečica naj bo segreta na 160 stopinj). V srednje veliki skledi zmešamo rikoto, smetano, worcestersko omako in sir cheddar. Začinimo s soljo in sveže zmletim poprom. Pet minut pred koncem odstranimo pekač iz pečice, premešamo in dodamo parmezan, pekač nato vrnemo v pečico, dokler skorja na porjavi.

Lignji s čilijem in lečo
Vzamemo štiri srednje velike lignje, ki jih očistimo. Prepražimo majhno sesekljano čebulo na olivnem olju, dokler ne porjavi, dodamo kuhano lečo (okrog 250 g), da se ogreje in posolimo, popopramo ter dodamo limonin sok. Lignje zapečemo na močno ogretem olju, če smo jih prej zarezali z nožem, se bodo nakodrali. Vse skupaj postrežemo na podlagi iz rukole in prelijemo s čilijevo omako.

Upamo, da smo vam zbudili vsaj malo domišljije za kuhanje manj škrobnatih jedi. Če boste pri tem še prijetno presenečeni zaradi boljšega počutja, pa še toliko bolje!

 A. B.