Danes v Atenah vrhunec sodobne umetnosti

Documenta, ena najpomembnejših razstav sodobne umetnosti v svetu, ki v nemškem Kasslu na vsakih pet let predstavi najnovejše trende v sodobni umetnosti, bo letos prvič enakovredno potekala tudi v Atenah. V grškem mestu bodo documento 14 za širšo javnost odprli danes, v Kasslu bo potekala od 10. junija do 17. septembra.

Po besedah umetniškega vodje letošnje documente Adama Szymczyka je bilo pripravljanje razstave v dveh mestih “težavno in čudovito obenem”. Za strokovno javnost je sicer razstava sodobne umetnosti v Atenah po poročanju nemške tiskovne agencije dpa vrata odprla že v četrtek.

“Muzej 100 dni” je leta 1955 ustanovil slikar in profesor Arnold Bode kot dodatni program k zvezni hortikulturni razstavi. V njem je želel predstaviti umetnost, ki so jo nacisti označili kot izrojeno (degenerirano). Zaradi uspeha prve razstave so to ponovno pripravili čez štiri leta. Documento so sprva pripravljali na štiri leta, od leta 1972 jo pripravljajo na pet let. Tedaj se je spremenil tudi koncept; vsako razstavo pripravi drugi umetniški vodja, ki ima pri tem veliko svobodo. V Atenah bo documenta potekala do 16. julija.

Razstava je razpršena po približno 40 prizoriščih v mestu. Obiskovalci bodo tako poleg štirih osrednjih razstavišč v mestu odkrivali tudi številna manjša, doslej skrita prizorišča. Documenta v Atenah poteka pod motom Učiti se od Aten, da bi po Szymczykovih besedah “pozabili, kar mislimo, in se potopili v temo pozabe ter nato začeli od začetka”.

Letos na razstavi z deli sodeluje 150 umetnikov. Poleg njihovih bo mogoče videti tudi dela iz starejših obdobij, ki so jih za to priložnost posodili različni muzeji in galerije.

Po besedah Szymczyka so bili vsi sodelujoči umetniki povabljeni najprej v Atene ter nato v Kassel in so se lahko sami odločili, kako se bodo predstavili. Lahko so ustvarili eno delo za predstavitev v obeh mestih, lahko predstavijo del projekta v enem in del v drugem mestu, lahko pa v enem mestu predstavijo novo in v drugem starejše delo.

Documenta tokrat v dveh mestih
Szymczyk je koncept zasnoval že leta 2013. Kot je pred časom povedal v intervjuju za nemško tiskovno agencijo dpa, je ideja ostala precej nedotaknjena. “V njej ni nič zapletenega. Hotel sem le pripraviti documento v dveh mestih, v Kasslu in v Atenah. Vprašanje je bilo, kako to izpeljati. To je bil pravzaprav tisti težji del, za katerega smo potrebovali tri leta,” je povedal.

Gre za celosten in interdisciplinaren pristop
Na razstavi je letos po njegovih besedah moč pričakovati tudi precej slikarskih del z različnih koncev sveta. Vendar je, kot je poudaril, slikarstvo le ena izmed številnih umetniških praks. Tu so še performans in formati, ki bolj temeljijo na objektu. Vendar pa na razstavi po njegovih besedah ni kriterij medij umetniškega ustvarjanja, temveč gre za bolj celosten, interdisciplinarni pristop.

Szymczyk je tudi napovedal, da obiskovalci letošnje razstave ne bodo le pasivni opazovalci. “Želimo jih spodbuditi k zavesti, da jim nakup vstopnice daje pravico do malce več kot zgolj opazovanja umetniških objektov. Želim si, da bi obiskovalci med nakupom vstopnice sebe videli kot del projekta in ne le kot gledalce. Na tako veliki razstavi, ko se na nekem mestu zbere toliko različnih ljudi, je velik političen potencial,” je dejal.

J. F., STA