Sedenje je novo kajenje!

Foto: iStock

Večina ljudi se zaveda povezave med sedenjem in zgodnjim umiranjem. Dolgotrajno sedenje se ne izravna niti z aktivnostjo: s študijo, ki so jo naredili pred nekaj leti, so ugotovili, da tveganje za hitrejšo smrt obstaja tudi, če so ljudje aktivni. Nova študija, objavljena v reviji Annals of Internal Medicine, pa zdaj ugotavlja, da je sedenje v daljših časovnih razmikih, če se vmes vstaja, manj slabo kot sedenje za več ur skupaj.

Raziskava univerzitetnega medicinskega centra v Kolumbiji
Za namen raziskave je bilo 8000 ljudi sedem dni opremljenih z nadzorniki aktivnosti. Raziskava je pokazala, da so ti ljudje povprečno porabili več kot tri četrtine ur v stanju budnosti za sedenje – kar je 12 ur v 16-urnem aktivnem dnevu (brez spanja). Po štirih letih so preverili njihovo zdravstveno stanje in prišlo do več zanimivih ugotovitev. Ljudje, ki so sedeli več, so imeli večje tveganje za smrt, kar ni presenetljivo. Ljudje, ki so se vstali na vsakih 30 minut ali manj, so imeli občutno manjšo nevarnost za smrt kot ljudje, ki so vstali le na vsakih 60 do 90 minut.
Avtorji te raziskave predlagajo, da ljudje vstanejo na toliko časa, kolikor je le mogoče v teku dneva. “Torej, če imaš službo ali življenjski slog, kjer moraš sedeti dlje časa, predlagamo premikanje oz. gibanje na vsake pol ure. Ta sprememba v vedenju bi lahko zmanjšala tveganje za smrti,” je dejal Keith Diaz, avtor raziskave.

Pomanjkljivosti raziskave
Študija ima več omejitev, kot na primer dejstvo, da je za kratek čas (sedem dni) beležila dejavnosti ljudi, njihovim zdravstvenim rezultatom pa je sledila po nekaj letih. Pomanjkljivost je bila v tem, da so bili ljudje, ki so sedeli več, tudi težji, več so kadili, manj telovadili in imeli so zdravstvene težave. Čeprav so avtorji poskušali prilagoditi te spremenljivke, je najverjetneje, da povezava deluje v obeh smereh.

Čeprav ima študija omejitve, pa zagotovo podpira izsledke številnih preteklih študij. Na tem področju je bilo opravljenega dovolj dela, da je možno reči, da sedenje ni zdravo z vidika več telesnih sistemov: kardiovaskularni sistem, imunski sistem, živčni sistem in duševno zdravje.

“Prispevek študije k dosedanji znanstveni literaturi je v tem, kako nevarno za naše zdravje je sedenje za daljši čas,” je povedala soavtorica Monika Safford, ki poudarja, da obstaja med raziskovalci vse večja zavest, da sedenje res lahko poimenujemo “novo kajenje”.

D. Š.