fbpx

Gillettov mizandristični oglas: V duhu časa

Ivan Šokić (Foto: Demokracija)

Kaj je moški? Kako definirati moškost? Zakaj ceniti možatost? Če bi na to skušali odgovoriti v okviru javnega diskurza, ki je potekal prejšnji teden, bi izvedeli, da so moški poosebitev zla, moškost kot taka je “toksična”, medtem ko bi morali možatost enostavno zavreči, ker spodbuja “negativne vzorce obnašanja.”

Začelo se je z izjavo ameriške psihološke zveze, ki je v tako imenovani “toksični moškosti” našla dežurnega krivca za vse, kar pesti današnjo pomehkuženo družbo. Vrhunec je doseglo z novim oglasom za Gillette, ki je bil ena sama pridiga o vsem, kar naj bi moški delali narobe, in opominom vsem skupaj, naj bomo že boljši.

Značilnosti, ki so v preteklosti veljale za zaželene, so tako dobile priokus patološkega, abnormalnega in nezaželenega. Moškost je potrebno ozdraviti, saj je bolezen. Treba jo je zatreti v kali, preden lahko povzroči še več škode. “Če je v starih dneh heteroseksualne normativnosti bila homoseksualnost obravnavana kot bolezen, je danes ravno moškost tista, ki je podvržena medikalizaciji in spremenjena v bolezen, proti kateri se je potrebno boriti,” je potrdil tudi Slavoj Žižek.

Ta problem je, tako kot številni drugi problemi prvega sveta, problem zahodne civilizacije. Drugih kultur, kjer imajo čisto zares težave tako s spoštovanjem žensk kot njihovih pravic, se to ne tiče. Oni se namreč za kaj takega ne zmenijo. Njih dekadenca Zahoda ne zanima. Zahod je mogoče danes, oni bodo v vsakem primeru jutri.

V Gillettovem oglasu lahko vidimo kar 43 moških, ki so krivi “neprimernega” vedenja. Primerov za avtorje oglasa “primernega” vedenja je manj kot prstov na dveh rokah. “Prav” jih je ravnalo zgolj sedem. S to statistiko v mislih trditi, da oglas ne obsoja vseh moških, je naivno. Moške v oglasu slika kot seksiste, spolne nadlegovalce, psihične nasilneže in posmehovalce. Vse to v oglasu, ki naj bi bil namenjen moškim. V spominu moramo imeti, da je Gillette domnevno želel z oglasom prodati več brivnikov. Reči, da so zaradi oglasa užaljeni zgolj seksisti in vse ostale naštete kategorije, tako ne more biti res. Namreč, v samem oglasu je 43 primerov moških, ki ravnajo “narobe”, in zgolj sedem primerov moških, ki ravnajo “prav”.

Foto: YouTube

Oglas se tako v celoti posveti vsemu najhujšemu, kar naj bi moški bili zaradi inherentne lastnosti, ki jo imajo, tj. “toksične” moškosti. Trdo delo, požrtvovalnost, osebna odgovornost, direktnost, hladnokrvnost, stoičnost, čast in samozavest so postale nezaželene lastnosti. V primerjavi z Gillettovim oglasom iz leta 1989, ko so povzdigovali klasične moške lastnosti in vrednote, kot so kariera, šport, ustvarjanje družine, zmagovanje, napredovanje in uspeh, je novi oglas porazen.

Moškost naj bi tako postala nezaželena lastnost. Moški, kakršne si želi feminizem, niso več moški. S prstom lahko hitro pokažemo na feminizacijo javnega prostora. “Zdi se mi, da ženske niso preveč zadovoljne s svojo novopridobljeno svobodo v tem novem tekmovanju, v katerem se vztrajno merijo z moškimi v podjetnosti, delu in celo športu. Vprašanje, ki se takoj pojavi, je, ali so ženske v resnici pridobile ali izgubile,” je v pogovoru za Galveston Daily News leta 1924 povedal Nikola Tesla. V sodobni vojni spolov se je v celoti zanemarilo, da sta moški in ženska dve polovici, ki zgolj skupaj lahko dajeta celoto, ki presega vsoto svojih dveh delov. Dovolj o tem povejo tudi razne študije, ki so pokazale, da tudi feministke padajo na prave moške. Kakor razlagajo, jih “benevolentni seksizem” privlači, saj jim nudi varnost. Razni pomehkuženi feministi, ki se cele dneve nažirajo s sojo in se čudno smejijo, ko jim soproge razlagajo, kako lepo so se imele prejšnjo noč s svojim ljubimcem, so tako spet izviseli.

Gillettov oglas je tipičen produkt korporacije, ki jo zanima zgolj dobiček. Želeni rezultat je bil dosežen. Z burnim odzivom so si pridobili več pozornosti, kot bi jo lahko dobili z navadnim oglasom. To ni bil ne prvi ne zadnji tak oglas, a vsekakor dovolj pove o stanju zahodnega duha. Zahodni moški je namreč postal javni sovražnik številka ena. Gillette z oglasom ni ciljal na starejšo publiko, ti bodo slej ko prej pomrli. Gilletu je šlo za mlade, ki šele segajo po svojem prvem brivniku. Samo čas bo pokazal, ali so se ušteli. Čas bo pokazal, kaj se bo izcimilo iz generacije Z.

Ivan Šokić