Nevede

Nekdanji zunanji minister Dimitrij Rupel. (Foto: STA)

Nekoč je nekemu ministru, ki je bil “v. d.”, sledil minister, za katerega so rekli, da je “nèvedé”, torej nekdo, ki ni imel pojma o resorju, ki ga je zasedel, oz. nekdo, ki ni vedel, kaj dela. Pojav ministrov, ki ne vedo, kaj delajo, ni redek, za slovensko prizorišče pa je v zadnjem času postal tako rekoč značilen. Pomislimo na slovenske potnike in potovanja (turiste zaenkrat pustimo v oklepaju!). Potem ko smo pred časom izgubili slovenskega ladjarja, so nam dokončno zaustavili in zagrenili gradnjo železniških prog in cestnih predorov, na koncu pa so nam vzeli še letalsko družbo Adria. Ob tej generalni transportni blokadi, ki bi ji lahko rekli slovenski zid in so jo postavili trideset let po padcu berlinskega zidu, se lahko vprašamo, ali slovenska vlada ve ali ne ve, kaj dela.

Nedavna, na videz drobna informacija Računskega sodišča je poglobila domneve o nevednosti slovenske vlade oz. njenega ministrstva za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti. Za “skrbno” izbrane strokovnjake in za njihova razmišljanja o problematiki “dolgotrajne oskrbe” so namenili 74,5 milijona evrov, denar, s katerim bi lahko zgradili lepo število domov za tiste, ki potrebujejo dolgotrajno oskrbo.

Podobno tudi nista bila natančno določena vsebina projektov v skupni vrednosti 74,5 milijona evrov ter pričakovani učinek izvedenih projektov na novo ureditev dolgotrajne oskrbe. Poleg tega nekateri projekti niso bili izvedeni v načrtovanih rokih. Vlada Republike Slovenije, ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti in ministrstvo za zdravje po našem mnenju niso bili uspešni pri načrtovanju novega sistema dolgotrajne oskrbe. (Revizijsko poročilo Računskega sodišča “Skrb za tiste, ki zaradi starosti, duševne ali telesne prizadetosti potrebujejo pomoč drugih”, 16. septembra 2019.)

Vprašanje o nevednosti izvira iz Svetega pisma, npr. iz Lukovega evangelija, kjer beremo: “In ko so prišli na kraj, ki se imenuje Kalvarija (Lobanja), so tam križali njega in oba hudodelca, enega na desnici, drugega na levici. Jezus pa je govoril: Oče, odpusti jim, saj ne vedo, kaj delajo.” (Luka 23, 33-34.)

Škodljiva nevednost
Ob površnem branju te svetopisemske pripovedi se je mogoče vprašati, kdo je tisti, ki ne ve, kaj dela? Ali Pilat res ni vedel, kaj dela? Ko ne bi vedel, kaj dela, se križanju v začetku ne bi upiral, njegova žena pa ga je celo opozorila, naj se rajši ne ukvarja “s tem pravičnim”, saj je “zaradi njega v sanjah veliko trpela”? Gotovo so judovski “véliki duhovniki in pismouki” dobro vedeli, kaj delajo, saj so se hoteli rešiti nevarnega konkurenta. Voditelji iz ozadja so vsekakor vedeli, kaj delajo. So bili nevedni le člani “množice”, “izvajalci”, ki so izvedli križanje? Jezus – kolikor vemo – ni bil naiven. Seveda je mislil voditelje, predvsem judovske. Razen Jezusa nihče ni vedel oz. ni mogel vedeti, kaj pomeni njegov umor. Začela se je zgodovina krščanstva, zgodil se je prevrat svetovne ureditve. Judovska in Pilatova nevednost je bila za Jezusa osebno seveda pogubna, “v širšem kontekstu” pa je bila nujna in koristna. Za takšno stališče je – kot rečeno – potreben “širši”, “višji” pogled, sicer pa je nevednost škodljiva. O nevednosti beremo že v tretji Mojzesovi knjigi: “Če kdo greši in stori kaj proti kateri koli od Gospodovih zapovedi, česar ne bi smel, čeprav nevedoma, je kriv in ga zadene krivda.” (Lv 5, 17.)

Grki in Rimljani so govorili o zakonih, ki da jih vsi poznajo; nevednost, nepoznavanje zakonov pa je škodljivo in neopravičljivo. Pred Kristusom so nevednost povezovali s tragedijo oz. tragedijo z nevednostjo. Po Aristotelu gre v tragediji za preobrat iz sreče v nesrečo, ki ga ne povzroči hudobija, temveč usodna zmota (gr. ἁμαρτία, hamartía). Obstajajo štiri tragične situacije, pri čemer je za tragedijo najbolje, če nekdo nevede kaj stori in šele po izvršenem dejanju spozna, kaj je storil. Primer takšne tragedije je Ojdip. Podobno velja za veliko število gledaliških, npr. Shakespearovih iger. Kralj Lear ni vedel, kaj dela, ko je svoje kraljestvo namesto Kordeliji zaupal brezobzirnima hčerama Regani in Gonerili.

Naraščanje nevednosti o nevednosti
Ne glede na Mojzesa, Aristotela, Cicerona, Luko … je nevednost nekaj slabega; da o moderni družbi, ki se utemeljuje na znanosti in znanju, ne govorimo. Za komunistične režime je bilo značilno in precej razširjeno prepričanje, da najvišji voditelj ne ve, kaj delajo – v njegovem imenu – podrejeni “operativci”. Tito in Stalin sta bila nedolžna, njuni pomočniki in uradniki pa so lagali, kradli, ubijali itn. Bila sta skoraj tragična junaka, saj je ljudstvo domnevalo, da ne vesta, za kaj vse sta odgovorna. Po gostilnah so modrovali, da bi bilo vse drugače, ko bi Tito in Stalin vedela, kaj se dogaja. Da Tito in Stalin ne bi vedela, kaj se dogaja v njunih kraljestvih, seveda ne drži. V demokraciji je marsikaj drugače. V demokracijah so voditelji odgovorni tudi za reči, ki jih niso zakrivili. Zakaj je volitve leta 1945 izgubil Churchill, zakaj je leta 1969 odstopil De Gaulle? Zakaj je ne glede na vse zasluge leta 1998 moral oditi Helmut Kohl? Toda – voditelji so lahko brez krivde ob službo tudi v komunističnih režimih. Tako je Tito zaradi kratkovidnosti odstavljal voditelje od Đilasa do Kavčiča, Tripala, Dabčevićeve, Nikezića in Perovićeve – ki so dosegli svoje zadoščenje po njegovi in (večinoma) lastni smrti.

Piscu teh vrstic pa ni le do razglabljanja o zgodovinskih in teoretičnih vprašanjih. Gre za slovensko novejšo zgodovino in za vse pogostejše in vse bolj neprijetno vprašanje: ali je t. i. Velika generacija ustvarila slovensko državo, ne da bi vedela, kako se bo spremenila po tridesetih letih? In ali so sodelavci nekdanjega komunističnega režima vedeli ali niso vedeli, da se prej ali slej vrnejo njihovi zlati časi?

Od te točke naprej je potrebna previdnost. Ne gre le za nevednost v smislu lahkovernosti in šibke moči predvidevanja, ampak gre za nevednost kot načelo državnega in političnega delovanja. Tradicija te vrste nevednosti, pravzaprav proslavljanja nevednosti se je začela v zvezi s povojnimi zunajsodnimi poboji, kriza nevednosti pa se je zaostrila ob aferi Kocbek oz. po njegovem intervjuju leta 1975. Na nek način je režimsko proslavljanje nevednosti prispevalo k začetku in uspehu slovenske pomladi. Zaradi spleta različnih vrst nevednosti je leta 1989 padel Berlinski zid, nakar je prišlo do združitve Nemčij, razpada Sovjetske zveze in Jugoslavije. Medtem ko je bila slovenska država ustanovljena na podlagi zavračanja nevednosti, narašča danes nevednost o nevednosti.

Glavno vprašanje pisca teh vrstic in tukajšnjih opazk je seveda, ali je zaradi opisanih nevednosti mogoče pričakovati prevratne pojave, ki jih nevedneži niso pričakovali?

Dr. Dimitrij Rupel

  • svatne

    “…nevednost (je) nekaj slabega; da o moderni družbi, ki se utemeljuje na znanosti in znanju,..” Je treba še prič? Kar sta “znanost in znanje” uspela spacati človeštvu, občutijo milijoni, (vključno holokavst in Hirošime..) dokler jih “smt ne odreši” (trpljenja in groze). Bo že držalo: “ignorantia nocet”, znanje/vedenje je pa očitno pogubno.

  • joza joza13

    Včasih je bolje ne vedeti – lažje se potem živi… sicer je pa Dimitrij privlekel ven filozofsko temo – faca -;). Dimsi ni neumen, obvlada tudi drugo in tretjo dimenzijo.

  • Ivan Ivanovič

    Slovensko državo uničuje pohlep. Vodstvena tranzicijska garnitura je hotela nadoknaditi materialni manjko iz časa socializma v najkrajšem možnem času, vključno s piscem gornjega komentarja, in je zanemarila dologorčne interese države in njenih državljanov. Namesto tržnega ekonomskega sistema je tranzicija naplavila plenilski ekonomski sistem, namesto pravne države je naplavila pravniško državo, namesto demokracije pa demokraturo. Namesto demokratičnih voditeljev smo dobili bivše partijce, ki so državo spremenili v mafijsko Slovenzuelo. Nevednost? Ne bi rekel. Zavestno so nas pripeljali v to.

  • Božidar Rodica

    Ministri ? Bravo g. Rupel glava boli ,toćno in pravilno ste napisal

  • RATATA

    Buhnedej, da bi vse vedel, si bom še oči iztaknil!

  • Boy

    Nevede ali namerno si dregnil v osje gnezdo nevednosti, ki se po nasih zakonih ni odlika, pa bo po zakonih kumonisticnih hlapcev.

  • Andrej

    Vedeti ali ne vedeti, to je zdaj tu vprašanje.

  • Andrej

    Čim manj veš in čim manj znaš, bolj primeren si pri nas za oblast. Pogoj pa je, da si NAŠ.

  • Marija

    Skrivanje za nevednost je navaden kriminal.Še kako dobro vedo in vedo tudi to kakšne bodo posledice.Sicer pa kdo je tu nor,da ne vidi posledic v Evropi v kaj se spreminja.Zmanipulirane množice so res lahko nevedne ampak to je namen.

  • IZBIRA

    Prva varianta škodljivosti: Nevednost pomeni, da o nečem nisi infromiran! Nevednost je značila za Matjaža Nemca, , ali Tomićevo..

    Druga varianta škodljivosti: Neznanje je, da za nekaj nisi kompetenten.
    Da se omejim na Šarca. Politikanski maneken Šarec je dobro informiran. Informirajo ga s poslanskimi vprašanji, informirajo ga državljani, družabna omrežja, blogi, opozicijski mediji skratka skoraj vsi). On je torej samo nekompatenten.

    Tretja varianta pkodljivega delovanja je malomarnost. Npr.: Poklukar, Han, je malomaren.

    Četrta varianta je škodljivega delovanja je naklep. Npr.: Pikalo škodi z naklepom, tudi dr. Kopač Mrakova, Fajonka, Erjavec

    Pri komunistični kontinuiteti so lahko v eni osebi združene vse navedene lastnosti. Npr. pri Cerarju, Bratuškovi in Židanu, Mescu…

  • Mojca pokraculja

    “Glavno vprašanje pisca teh vrstic in tukajšnjih opazk je seveda, ali je zaradi opisanih nevednosti mogoče pričakovati prevratne pojave, ki jih nevedneži niso pričakovali?” – je zaključil svojo kolumno Dimitrij Rupel.

    Kot berem spodaj, se z zastavljenim vprašanjem komentatorji ne ukvarjajo. So ga spregledali nevede ali vede ?
    Nevede ali vede, moje vprašanje je : Ali imamo v politiki koga, ki bo na to vprašanje odgovoril ?
    Prosim, povejte kaj lahko pričakujemo ?!

    • dob

      Mojca, hvala za prst, s katerim pokažeš na samo bistvo Ruplovega spisa!

      • IZBIRA

        Menim, da je Rupel diplomatsko zgrešil bistvo. Nevedni so prej ljudje, komunisti to lepo izkorioščajo.

    • Janez Novak

      Mojca Pokrajculja, baba Vanga bi morda znala odgovoriti na Ruplovo retorično vprašanje. Retorična vprašanja ponavadi nimajo jasnih odgovorov. Žal je baba Vanga umrla. Slovenski jasnovidci pa se mi ne zdijo ravno na nivoju.

      • Mojca pokraculja

        Retorična vprašanja ponavadi že vsebujejo odgovor.Na pričujočega niti baba Vanga ne bi znala odgovoriti.
        Je pa odgovor zelo preprost: Niso nevedni !

        • Ivan Ivanovič

          Vprašanje se ne glasi, če so nevedni, ampak ali je zaradi opisanih nevednosti mogoče pričakovati prevratne pojave, ki jih nevedneži niso pričakovali?
          Očitno res nisi jasnovidka, saj ti dela težave tudi razumevnje teksta.

          • Mojca pokraculja

            Ne bo držalo, nobenih težav nimam s tem tekstom ! Težave ima Rupel in očitno vi sami. Poleg tega nisem nikjer trdila da sem jasnovidka. Če ste tako razumeli, žalibog ne morem pomagati.
            Vprašanje cilja na to, ali sploh so nevedni oziroma, ali so do te mere nevedni, da jih bodo kot nevedne presenetili prevratniški pojavi.
            Ker niso nevedni, celo niti malo ne, jih takorekoč nič ne more presenetiti. Mimogrede, zakaj jih ne more, je lepo pojasnil komentator Izbira.

    • IZBIRA

      Mislim, da ni vzrok za škodljivost komunističnih oblastnikov v Sloveniji v nevednosti ampak v samemi ideologiji,na kateri temeljijo, v Stalinizmu. Ta pa je v totalitarizmu ene Partije, ki iobvalduje državo, ljudi in vse podsisteme. Ko komunisti sprevidijo, da bodo izgubili monopol, bodo delovali po principu požgane zemlje. Če ne bo naše, ne bo od nilogar! Če ne bomo mi potem nebo nihče. Kot se dogja zadnja leta pričakujejo prav to in oni že pripravljajo kufre polne denarja za odhod. Pustili bodo bore malo. Mislim, da so vse prej kot nevedni v tem pomenu, presenetljivo nevedni po osamosvojitvi so bili ljudje, da so jim toliko časa nasedali.

    • Nata

      Mene skrbi, da ne veliko. Kajti, včeraj mi je zelo padla v oči nekakšna utrujenost in brezvolja g. J. J. V zadnjem času pri njem pogrešam njegovo odločnost, jasen glas, ko zadene žebljico na glavico.

      MISLIM, DA JE NAD NARODOM TUDI ON NEKAKO OBUPAL..
      Povedal in opisal pa je v svojem govoru sijajno vse glavne nepravilnosti v naši državi.
      Jaz ga velikokrat kritiziram, da ni sposoben odmisliti neke zamere, da bi morali stopiti skupaj. Ampak. . . . . nisem več prepričana .

      Kot izgleda, je res edini, ki je sposoben to barko potegniti v mirnejše čase.

      Pa bo še imel voljo ???

      Narod bi se resnično moral zamisliti.

      Sedaj !! Ne čez mesec, ko bo vse šlo zopet navzdol.

      • Mojca pokraculja

        Sem komentirala včerajšnji protestni shod drugje. Res je, kar praviš, zelo tehten govor,a povedan nekako brez pravega žara.Ne vem kaj je vzrok, ampak preprosto Janša je premalo Janša.
        Občutek imam da bo šlo še navzdol. Vsi smo tako neznansko utrujeni od vseh barabij, kriminala, norčevanja , da je resnično vprašanje koliko časa še lahko zdržimo.

  • dob

    Na sodišču morajo biti navedeni vsi razlogi, prisotna mora biti tudi tista vrsta inteligence, ki izvira iz vsaj približno podobnih lastnih izkušenj človeka.
    Morda ne tako surovih, kot je v primeru obtoženega, kadar je obtoženi Bog, pa vendar! Vsaj nekaj mora biti, kar bo omogočilo primerjavo. Le s tem dobimo logično in pravično sojenje, šele tako je takšno sploh možno.

    Potrebna je izmenjava mnenj in kar je pri tem zelo pomembno, potreben je skupni imenovalec. Ta skupni imenovalec pa je Namen.

    Skratka, pomembna je logika. Tista, ki povezuje vzrok s posledico.

    Ko Bog in človek upoštevata enako (isto) logiko, tedaj oba spoštujeta pravilo vzroka in posledice. S tem dokazujeta opravilno sposobnost (sebi in drugemu jo priznavata!), in predvsem to, da se lahko (drug od drugega in drug pri drugem!) učita.
    Se vam zdaj že svita?! Tako nastaja Odgovornost.

    Zato pravim, da Krivda in Odgovornost ne moreta obstajati istočasno.
    Je samo eno ali drugo. Oboje skupaj pa ne obstaja, tega ni.

    057:UMIVANJE ROK
    https://obstajajoljudje1.blogspot.com/2017/05/umivanje-rok.html

    • Borut Stari

      Vsak sistem, pa tudi ta naša sprdačina od politike rabi uradnega krivca (črnega Petra). Slovenska leva provinienca je za črnega Petra izbrala osebo,ki se je boji kot hudič križa. Janšo Janeza.Je pljuvalnik uporaben za vse nesposobnosti in neodgovornosti uradne politike in režimskih medijev.

  • Borut Stari

    Hvala z kolumno Ruplu in Novi24TV,Prikazuje slovensko realnost.Dolgih člankov ponavadi ne berem več. Tega sem. Z zadovoljstvom.

  • Nata

    + + + + + + @Mojca se krasno sprašuje !! Bomo kaj odreagirali na vprašanje g. Rupla. . . . . ”
    ali je zaradi opisanih nevednosti mogoče pričakovati prevratne pojave, ki jih nevedneži niso pričakovali? ”

    Hja, težka bo. Kajti mi, stari, bi potrebovali pomoč mladih, katerih je pa včeraj na protestu , bilo zelo malo .
    Zakaj le ??
    Jo bodo tudi oni s svojimi doktorati in magisteriji pobrisali v tujino, ko bo Narodu prekipelo ?

  • Natjer

    Kdaj se bodo ti “nèvedé ovedli, da so res”nèvedé? Mogoče pa jih bo “ulica” odplaknila pa se bodo skrili v mišje luknje

    • Nata

      Ko bi vsaj !!
      Mislim pa, da mi, desnaki ne znamo biti prava ” ulica “.
      Kar je še sreča. Saj razbijati in škodo delati. . . .

      Je pa to, da ljudje ne gredo na volitve povedati, kaj si mislijo, en zanimiv fenomen ! Edino to bi pomagalo.

      Pa se vprašam. . . . . . morda pa ljudem le ne gre tako slabo ?? In jih prav nič ne briga, kdo mu komandira in krade ?

  • Anton Tomažič

    ŽIVEL TOVARIŠ TITO!

Naročite se na novice Nova24tv.si!

Vpišite vaš email naslov in se naročite na novice Nova24TV.si!

Uspešno ste se prijavili na novice Nova24tv.si!