In Memoriam: Tadej Hrušovar, oče slovenskega popa

Datum:

Pred dnevi nas je žal zapustil Tadej Hrušovar, eden očetov, če ne prav sam oče slovenske pop glasbe. Pop glasbo se pogosto povezuje z brezdušnim potrošništvom in mesenostjo, le redko s presežnostjo, toda zame osebno je Tadej Hrušovar ime nečesa presežnega. Kot lahko po klubih širom sveta, kjer živi srbska dijaspora, tudi pri nas, vidite po svetu razseljene Srbe, ki jih prevzamejo domovinska čustva, ker DJ zavrti “nekaj od Cece”, tako je name in na mojo srečo “ekipo”, ki sem ji pripadal, delovalo vse, kar je ustvaril, soustvaril ali navdihnil Tadej Hrušovar. Slovenci moje generacije bodo ta zapis razumeli.

Ta zapis pišem in me ni sram priznati, medtem ko poslušam “komade” Tadeja Hrušovarja in se mi v ozadju že nekaj ur vrti slovenski pop preteklosti, po licih pa mi vsake toliko steče solza. Sram bi me bilo, če bi priložnost, da za takšnega velikana napišem In Memoriam, uporabil za to, da bi ponavljal za vsemi osrednjimi mediji in suhoparno našteval, kaj vse je ustvaril.

Zato to posvetilo slovenskemu velikanu razumite kot nekaj, kar je njegova smrt sprožila v meni, boljše rečeno – na kar me je spomnila. Kot nekaj, kar je v meni vse življenje sprožala njegova glasba. V Sloveniji, ki je etnično že zelo mešana, je težko, da bi imel, še zlasti v mestih, skupino fantov, kjer bi vsi bili Slovenci. Jaz sem bil del takšne skupine. Spominjam se, ko smo se s kombijem študentskega servisa, ki je zmogel hitrost le 80 kilometrov na uro po ravnini, odpravili na popotovanje najprej do Beograda, nato do bolgarske obale.

Na meji so nas zaustavili srbski “mejni policisti” in ko so preverjali naše priimke, niso mogli verjeti, da ni med nami nikogar na ić. Kakorkoli, čeprav smo seveda poslušali vso ameriško in balkansko pop navlako, nekateri bolj nekateri manj, smo bili slovenski mestni fantje. Še zlasti bosta ta zapis razumela prijatelja Grega in Miha. In kot slovenski mestni fantje smo sicer lahko dojeli prednosti ameriške in balkanske glasbe pri osvajanju deklet, toda glasba, ki je v nas od nekdaj zbujala posebna čustva… Podobna čustva kot srbski dijaspori zbujajo pesmi Cece, hrvaški morda od Oliverja, je bil slovenski pop. Katerega nedvomni, nedvomni idejni, duhovni oče in tudi spiritus movens, je bil Tadej Hrušovar.

Tadej Hrušovar bi bil zame heroj in za slovensko pop glasbo velikan, če bi ustvaril samo in izključno “Dan ljubezni”. Pa ni. Ustvarjal in sodeloval je pri Belih Vranah, pri Hazardu, dolga leta kot iskalec talentov iz ozadja vplival, navdihnil, v kolikor ni navdihoval že s svojo glasbo, veliko mladih ustvarjalcev. Zame, poudarjam, zame, je njemu primerljivo dober pop nastajal le še neposredno po koncu njegove aktivne glasbene kariere.

Za konec bi o gospodu “Dejviju”, kot so ga mnogi klicali, prepustil govoriti nekdanji kolegici iz v slovenska srca možno zapisane skupine Pepel in Kri, Nade Žgur, ki mi je z veseljem poslala pismo:

“Dejvi me je preko moža Deča, ki je bil takrat glasbeni producent na RaSlo (takrat radio Ljubljana), skupaj z dekleti moje vokalne skupine Strune, povabil k sodelovanju v novo nastajajočo skupino Pepel in kri. 

Dobili smo se na snemanju prvih dveh pesmi Enakonočje in Naj bo baby, za katere je Dušan Velkaverh napisal besedili, Dečo pa priredbi. Obe skladbi sta nam zelo dobro uspeli. Seveda zaradi same kvalitete skladbic ter tudi zaradi izvajalcev: instrumentalni play back za Enakonočje so posneli člani PORL-a (Plesni orkester radija Lj), pevska zasedba pa je bila nekakšen cvetober glasbenikov ki smo delovali v Ljubljani: Oto Pestner, Ditka Haberl, Ivo Mojzer, Petar Ugrin (žal že pokojni), Marjan Petan, vok sk Strune, Darko Rošker, Dušan Velkaverh in jaz.
 
Nismo pa vedeli, kaj nas čaka s skladbo Dan ljubezni (Hrušovar-Velkaverh-Žgur) v Opatiji, na izboru za Evrovizijo. Velika konkurenca je bila z Nedo Ukraden, ki je takrat vladala po JU sceni. Vendar so ljudje iz vse Jugoslavije z navdušenjem sprejeli močno 12-člansko skupino Pepel in kri, katere idejni voditelj je bil Dejvi. V Stockholmu, maja 1975 smo s polovično pevsko zasedbo (dovoljenih je bilo le 6 vokalistov) dosegli ne ravno blesteč rezultat – od 16 skladb smo pristali na 13. mestu. Ne glede na tak rezultat, pa se je skladba zelo dobro prijela. Dejvi je verjel v to, kar je počel, ujel dušo slovenskega poslušalstva in do zadnjega užival v svojem početju.
 
Jaz sem kmalu po Evroviziji prenehala sodelovati, saj sem se pripravljala na materinstvo, kasneje pa zaživela v svojem svetu intenzivnega študija, ustvarjanja in pedagoškega dela na področju popularne in jazz glasbe ter predvsem krščanske sodobne glasbe.
Zato želim Dejviju zaslužen počitek v Božjem miru.”
Nada Žgur

Aleš Ernecl

Sorodno

Zadnji prispevki

Globalni indeks dezinformacij temelji na ideoloških, ne znanstvenih predpostavkah

Globalni indeks dezinformacij sledi ideološkim in političnim idejam, ne...

Poljaki na ulicah: Poljski poslanci EU parlamenta pozivajo k sprejetju protiustavnega zakona

Poljski poslanci Evropskega parlamenta pozivajo Donalda Tuska, naj uzakoni...

Otvoritev nove učne poti na Radenskem polju pri Grosupljem

Danes se je pri Centru ohranjanja narave Žabja hiša...

“Depolitizirana” RTV deluje kot ojačevalec protizahodnih narativ

Eden izmed sadov "depolitizacije" RTV je tudi uredniška politika,...