Novinarsko častno razsodišče obsodilo novinarja portala Necenzurirano Primoža Cirmana in Vesno Vuković, da sta z “nedokazanimi obtožbami” kršila kodeks novinarjev

Vesna Vuković in Primož Cirman stojita za članki, uperjenemi proti vladi Janeza Janše na portalu Necenzurirana. Obsojena sta bila pred razsodniki društva, katerega člana sta tudi sama. Foto: TSMedia.

Novinar Reporterja Igor Kršinar je danes na spletni strani medija objavil prispevek, v katerem novinarja spletnega portala Nova24TV Luka Perša obtožuje, da je zapisal več neresnic o njegovem delu. Perš je namreč za Igorja Kršinarja zapisal, da se je pred šestimi leti udeležil sprejema pri takratnem avstrijskem veleposlaniku ter tam zastonj jedel in pil ter po možnosti prejel še kakšno promocijsko darilo. Perš je namreč avtor prispevka, v katerem je številnim novinarjem očital “dvojne standarde”; namreč, da so problematizirali obisk kmetijske ministrice dr. Aleksandre Pivec v podjetju Vinakras, kjer so jo pogostili, čeprav so na številnih dogodkih sami jedli in pili zastonj. No, Perš je dejansko napravil napako, saj je Igorja Kršinarja zamenjal za dr. Mateja Makaroviča.

Čeprav Igor Kršinar danes Luko Perša obtožuje laži, v svojem prispevku ni omenil, da se mu je Perš takoj opravičil za napako in da je svoj prispevek tudi ustrezno “popravil”. “Žal je pod fotografijo, ki sem jo z omenjenega dogodka našel na Mediaspeedu, dejansko bilo zapisano ime Igorja Kršinarja. A ker se mi je mudilo z delom, nisem bil pozoren, da ga dejansko ni na sliki. Ko sem danes zjutraj prišel v službo, sem videl elektronsko sporočilo g. Kršinarja. Takoj sem se opravičil za napako in umaknil del besedila, ki se je nanašal nanj in na revijo Reporter. Se zgodi. Sem pa opravičilo zapisal tudi na spletni strani Reporterja pod omenjenim člankom, kot tudi na Reporterjevi Facebook strani,” razlaga Perš.

No, Peršovo napako so kljub iskrenemu opravičilu izkoristili tudi drugi mediji in novinarji, da so obračunali s Televizijo Nova24TV. Tako danes časnik Večer poroča, da želi Nova24TV z bizarnimi očitki na račun novinarjev zaščitit Aleksandro Pivec. Za Večer je dogodek komentiral nihče drug kot raziskovalni novinar Primož Cirman. “Gre za tipično trumpovsko metodo. V eter vržeš laž, jo raztrobiš prek sto kanalov in naenkrat imaš afero, konstrukt. Vse s ciljem, da se nehamo pogovarjati o izvornem problemu – odgovornosti nosilcev javnih funkcij, njihovih konfliktih interesov in sumih korupcijskih tveganj,” dogajanje za Večer komentira Cirman, član upravnega odbora Društva novinarjev Slovenije, sicer pa prvi tekstopisec spletnega portala Necenzurirano, ki je nastal tik pred nastopom vlade Janeza Janše in ima, sodeč na število prispevkov, ki so posvečeni vladi, zelo jasno agendo: čimprej zrušiti Janeza Janšo in diskreditirati njen naklonjene medije.

Opravičilo, ki ga je Igorju Kršinarju zjutraj poslal naš novinar Luka Perš. Foto: LP

Vukovićeva in Cirman nista preverjala obtožb pri svoji “tarči”, Simoni Razpotnik
No, če je Primož Cirman kredibilen za ocenjevanje dela drugih novinarjev, ostaja odprto vprašanje. Pred tremi dnevi je bil namreč na Novinarskem častnem razsodišču v sestavi Tatjana Pirc (predsednica), Sonja Merljak Zdovc, Peter Merc, Katarina Vučko, Bojan Šuštar in Irena Brejc obsojen, da je skupaj z Vesno Vuković kršil novinarski kodeks v primeru pritožbe Simone Razpotnik zaradi prispevka »Sum podkupovanja na Darsu: vročajo krivdne odpovedi«, ki je bil objavljen od 19. 12. 2019 dalje na siol.net. Avtorja, ki se jima sicer pogosto očitajo “plačani medijski umori”, saj Razpotnikovo brez konkretnih dokazov obtožila korupcije.

Pritožnica trdi, da sta bila »na podlagi omenjenega prispevka« istega dne v dveh drugih medijih objavljena še dva prispevka: na 24.ur prispevek »Sumi podkupovanja: na Darsu se vrstijo krivdne odpovedi vodilnih« Veronike Lavrenčič, na dnevnik.si pa prispevek »Dars: Dobavitelji podkupovali vodjo javnih naročil?« avtorja AH. Pritožnica meni, da so vsi omenjeni novinarji z objavo prispevkov kršili 3. člen Kodeksa novinarjev Slovenije (v nadaljevanju – kodeksa), saj prispevki vsebujejo hude obtožbe o podkupovanju, pa vendar novinarji niso poskusili pridobiti odziva pritožnice.

Siol.net oz. novinarja Primož Cirman in Vesna Vuković sta se na poziv NČR odzvala na očitane kršitve in zavrnila očitke o kršitvi kodeksa. Toda NČR je po proučitvi pritožb, dopolnjene skupne pritožbe, prispevkov novinarjev in popravka oz. prikaza nasprotnih dejstev pritožnice ugotovil, da sta kršila 3. člen kodeksa. Za prispevek na siol.net je ugotovil, da sta novinarja v njem napovedala, da bosta pritožnico še istega dne zaprosila za komentar. Kodeks objavo odziva osebe, ki jo hude obtožbe zadevajo, zapoveduje v istem prispevku, sicer pa takoj, ko je to mogoče, pri čemer mora novinar pojasniti, zakaj odziva ni mogel pridobiti. Iz pojasnil novinarjev Primoža Cirmana in Vesne Vukovič pa izhaja, da odziva pred objavo nista poskušala pridobiti, v njem sta samo napovedala, da ga bosta poskušala pridobiti, potem pa pojasnjujeta, kako sta to kasneje poskušala zaman. Če bi odziv pritožnice, četudi neuspešno, vsaj nekaj ur pred objavo članka poskušala pridobiti in bi to v članka pojasnila, bi ju to razbremenilo kršitve kodeksa. Prispevek bi lahko objavila tudi dan kasneje, ko bi že lahko pojasnila, da s pritožnico ne moreta priti v stik. A tega nista storila.

Korespodenca med Lukom Peršom in Necenzurirano, aka Primožem Cirmanom. Foto: TW.

Cirman, ki kritizira delo novinarjev Nove24TV, svoje obsodbe ne želi komentirati
Naš novinar Luka Perš je Primoža Cirmana danes zaprosil za komentar, kako komentira obsodbo na častnem razsodišču in če se namerava nanjo pritožiti, odgovorili pa so mu prek domene portala Necenzurirano, kjer so pripeli povezave do primerov, ko je bil na NČR obsojen bodisi Požarreport bodisi spletni portal Nova24TV.

Cirman je komentar na svojo obsodbo arogantno zavrnil z obrazložitvijo, “da smo vam posredovali dovolj materiala, da se temeljito lotite analiziranja odločb in ugotovljene kršitve Novinarskega častnega razsodišča, ki bi vam morale biti vodilo pri vašem delu. Veseli nas tudi, da priznavate sodbe Novinarskega častnega razsodišča in spoštujete njegovo neodvisno delo”. No, kar se tiče Cirmanove obsodbe, se je hudomušno na Twitterju odzval že Bojan Požar, rekoč, “da mora biti pa res hudo, če zdaj že sami sebe obsojajo”.