Pipistrel pričenja s proizvodnjo letal v Italiji

Pipistrelovo električno športno letalo WATTsUP; Foto: sta

Pogoj za izvažanje Pipistrelovih letal v ZDA je podpisan bilateralni sporazum o letalski varnosti. Ker Slovenija tega po osamosvojitvi ni ratificirala, smo se znašli v pravni praznini. Z več nagradami nagrajeni lastnik in direktor Pipistrela Ivo Boscarol je tako prisiljen svojo proizvodnjo nadaljevati v sosednji Italiji.

Pipistrel, vsem dobro poznano podjetje iz območja Ajdovščine, ki se ukvarja s proizvodnjo ultralahkih motorno-jadralnih letal in jadralnih padal s pomožnih motorjem, širi svoje proizvodne zmogljivosti na italijanskih tleh. Aprila letos bo tako v novi tovarni z delom pričelo 15 ljudi, ko bo tovarna v polni funkciji, pa naj bi imela kar 200 zaposlenih.

Proizvodnjo selijo, ker Slovenija nima sporazuma z ZDA
Izdelali naj bi 150 do 200 štirisedežnih letal Panthera letno. Zaradi odprtja evropskega trga za ultralahka električna letala pa v letošnjem letu pričakujejo vsaj 60-odstotno rast prihodkov od prodaje! Selitev podjetja je bila neizbežna, saj Slovenija in ZDA nista podpisnici letalskega sporazuma, ki je potreben za pridobitev certifikata LSA. Ta je namreč nujen za prodajo letal na velikem ameriškem tržišču.

Italija jih je sprejela z odprtimi rokami
O tem, da so Italijani nad prihodom našega podjetja navdušeni, pričajo podatki, da je italijanska vlada leta 2010 v samo mesecu in šestih dneh hčerinskemu podjetju Pipistrel LSA podelila koncesijo za kar 40-letno brezplačno uporabo letališča v Gorici.

Hkrati pa je podjetniku v skoraj brezplačno uporabo podelila tudi 30 tisoč kvadratnih metrov zemljišča tik ob letališču. A to še ni vse, občina Gorica je investitorja oprostila tudi plačila komunalnega prispevka. Pipistrel je sicer kril odvoz azbestnih odpadkov, ki so jih odkrili med gradnjo, a mu bodo to plačilo priznali kot plačilo koncesnine za prihodnjih 20 let.

Indijska vojska bo kupila Pipistrelova letala
Konec lanskega leta (12. 10. 2015) je Ivo Boscarol s predstavniki indijske vojske podpisal pogodbo o dobavi 194 letal, kar je njihova največja do sedaj sklenjena pogodba. Ob tem je dejal: “Za indijsko vojsko bomo vsak mesec naredili šest oziroma sedem šolskih letal. S tem pa imamo za dve leti in pol prodanih polovico zdajšnjih zmogljivosti naše tovarne.”

Pri tem je torej imel v mislih proizvodnjo, ki se nahaja v Ajdovščini. A z omenjeno pogodbo do novih delovnih mest na slovenskih tleh ne bo prišlo, saj bodo proizvodnjo samo reorganizirali. V njej bo tako potekala izdelava le enega tipa letal, medtem ko bodo vse ostale tipe na žalost izdelovali na tujih tleh.

“Pipistrel bo v Ameriki italijanski, a bomo vsaj preživeli”
A kot je dejal Boscarol: “Pipistrel v Ameriki ne bo več slovenski, ampak italijanski, a bomo vsaj preživeli.” Koliko uspešnih podjetnikov bo torej še moralo zapustiti to našo državo, da bo končno prišlo do sprememb? In če bodo podjetja odšla v tujino zato, da bodo preživela, kako bomo potem preživeli mi, ki ostajamo na slovenskih tleh?

S. T.