fbpx

Slovenija beleži rast prihodka od prodaje v trgovini in pozitivne trende pri prodaji vozil

Foto: STA

Turbulentno leto 2020 je zaradi epidemije oklestilo številne prihodke v gospodarstvu, kljub temu pa lahko v zadnjih nekaj mesecih opažamo, da se bolj kot ne vse panoge pobirajo. Slednje velja tudi za sektor prodaje blaga, ki se je poleg omejevalnih ukrepov srečeval s številnimi izzivi epidemije. Kot ugotavlja statistični urad je bil realni prihodek od prodaje v trgovini na drobno junija 2021 višji kot maja 2021. V prvem polletju 2021 je bil realni prihodek od prodaje v trgovini na drobno za 10,8 odstotka višji kot v prvem polletju 2020, rast pa je bila najvišja v trgovini z neživili. Enega večjih padcev je v lanskem letu doživela prodaja avtomobilov, a se tudi slednja počasi povečuje. V prvih petih mesecih leta je bilo prodanih za petino več avtomobilov kakor v prvih petih mesecih lani.

Epidemija koronavirusa je izjemno vplivala tudi na prihodke od prodaje v trgovinah, pri čemer so najmanjši upad prometa oziroma celo rast zabeležili trgovci z živili. Eden večjih trgovcev v Sloveniji nam je pojasnil, da so skozi krizo s koronavirusom vstopili v turbulentno obdobje, ki je od njih zahtevalo veliko prilagajanj. Situacija pa se za trgovce v letošnjem letu ob primerjavi z lanskim izboljšuje.

Vpliv epidemije se je vsekakor odrazil v nekoliko spremenjenih navadah potrošnikov, vseeno pa je povpraševanje med prvim in drugim valom ostalo na primerljivi ravni, opaža trgovec. Po tem, ko so kupci na začetku izbruha epidemije oblikovali zajetne zaloge, so sčasoma postali preudarnejši in zadržani pri nakupih, na splošno pa so kupci med epidemijo opazno zmanjšali število obiskov trgovine.

Foto: STA

Kot ugotavlja statistični urad, je bil realni prihodek od prodaje v trgovini na drobno junija 2021 za 0,7 odstotka višji kot maja 2021. Višji je bil v trgovini z motornimi gorivi (za 2 odstotka) in v trgovini z neživili (za 0,6 odstotka), v trgovini z živili pa se je nekoliko znižal (za 0,2 odstotka), kupci pa v nasprotju z lanskim letom pogosteje obiskujejo fizične trgovine. “Za tem se je trend nakupov začel počasi obračati – v primerjavi s preteklim letom namreč spet opažamo znatno povečanje nakupov v fizičnih trgovinah pa tudi v naši spletni trgovini,” so pojasnili pri trgovcu.

Indeksi realnega prihodka v trgovini na drobno (Vir: STAT)

V primerjavi z junijem 2020 je bil realni prihodek od prodaje v trgovini na drobno v juniju 2021 višji za 12,8 odstotka, od prihodka v juniju 2019 pa za 6,6 odstotka. V primerjavi z junijem 2020 je bil prihodek od prodaje v trgovini z motornimi gorivi junija 2021 višji za 19 odstotkov, v trgovini z živili za 14,4 odstotkov ter v trgovini z neživili za 9,8 odstotka.

Najvišja rast v trgovini z neživili
V prvem polletju 2021 je bil realni prihodek od prodaje v trgovini na drobno za 10,8 odstotka višji kot v prvem polletju 2020. V primerjavi z istim obdobjem 2019 je bila rast 0,2-odstotna. V primerjavi s prvim polletjem 2020 se je prihodek od prodaje v prvem polletju 2021 najbolj zvišal v trgovini z neživili (za 16,1 odstotka). V trgovini z živili se je zvišal za 7,8 odstotka ter v trgovini z motornimi gorivi za 4,7 odstotka.

V zadnjem letu so rast prodaje spremljale tudi višje cene določenih osnovnih živil (olje, moka, meso). Zaradi dviga cen vhodnih surovin, kot so žitarice (osnovna surovina pri vzreji piščancev), in dviga cen posameznih energentov so se povišale tudi cene nekaterih izdelkov iz perutninskega mesa, zaradi dviga logističnih stroškov in embalaže pa so možni dvigi cen pri nekaterih izdelkih z vsebnostjo olja in kakava. “Pri tem pa upravičenost vsake napovedi povišanja cen naših dobaviteljev natančno preučimo in na njih pristanemo le v primeru, da dobavitelj izkaže utemeljen razlog za dvig nabavne cene,” so še dodali pri trgovcu.

Prihodek od prodaje motornih vozil višji
Realni prihodek od prodaje v trgovini z motornimi vozili in popravili le-teh je bil junija 2021 za 5,3 odstotka višji kot maja 2021. V primerjavi z junijem 2020 je bil nižji za 3 odstotke, v primerjavi z junijem 2019 pa za 3,1 odstotka. V prvem polletju 2021 je bil prihodek od prodaje v trgovini z motornimi vozili in popravili le-teh sicer za 17,1 odstotka višji kot v prvem polletju 2020, a je bil v primerjavi z istim obdobjem 2019 še vedno za 8,2 odstotka nižji. Od januarja do maja 2021 je bilo prodanih petina več avtomobilov v primerjavi s prvimi petimi meseci leta 2020, 3,4 odstotka več maja 2021 v primerjavi z majem 2020.

Foto: Porsche Slovenija

Prodaja novih in rabljenih avtomobilov je lansko leto upadla za polovico. V Sloveniji je med avtomobili še vedno najbolj priljubljena znamka Volkswagen, sledijo mu Škoda, Renault, Peugeot in Hyundai. Najvišjo rast prodaje imajo znamke Cupra, Seat, Audi, Fiat in Hyundai glede na predhodno leto. Med najbolj priljubljenimi vozili ostaja Renault Clio, sledi mu Volkswagen T-cross in Škoda Octavia. V primerjavi z lanskim letom pa je prodaja najbolj upadla modelu Nissan Qashqai, Fiat 500, Peugeot 2008, Dacia Duster in Renault Clio.

 

Sara Rančigaj