Mineva 110 let od odprtja slavne Bohinjske proge

Foto: STA

Obeležujemo 110 let, odkar je avstro-ogrski prestolonaslednik Franc Ferdinand slovesno odprl železniško progo med Jesenicami in Gorico do Sežane, ki se jo je prijelo ime bohinjska proga. Zgrajena je bila kot del proge Transalpina in je Dunaj ter Češko povezovala s pristaniščem v Trstu.

158 kilometrov dolgo progo, ki je bila zaključni del 717 kilometrov dolge čezalpske trase od Čeških Budejovic do Trsta, so začeli graditi leta 1900. Pri gradnji je sodelovalo skoraj 15.000 delavcev, sama gradnja pa je bila zelo zahtevna. Samo na 89 kilometrov dolgi progi med Jesenicami in Gorico je bilo potrebno zgraditi 28 predorov in 65 mostov.

Bohinjski predor – najdaljši in najzahtevnejši projekt
Med 28 predori je bil tudi najzahtevnejši slovenski železniški projekt, to je, Bohinjski predor. Predor, ki je ob odprtju povezal Gorenjsko in Primorsko, je meril 6339 metrov. Drugi velik gradbeni podvig pa je bil most v dolini Soče pri Solkanu. Proga je reko prečkala po kamnitem mostu z razponom 85 metrov, kar je največji tovrsten kamniti lok na svetu.

Pol stoletja po tem, ko je v Slovenijo po progi Gradec – Celje leta 1846 pripeljal prvi vlak, je 19. Julija 1906 prvi vlak zapeljal po Bohinjski progi in tako povezal prestolnico Dunaj s pristaniščem v Trstu.

Za progo so potrebovali le tri leta
Član Operativne iniciative 110 let Bohinjske proge Matjaž Marušič je dejal, da bi za progo, “če bi jo gradili s takšno hitrostjo, kot to počnemo danes, porabili 20 let. A so jo zgradili v manj kot treh letih. Dela so se namreč začela leta 1902, proga bi morala biti po prvotnih načrtih odprta že novembra 1905. Takrat je bila tudi dokončana, a so jo slovesno odprli šele 19. julija 1906, da je bil na dogodku lahko navzoč prestolonaslednik Franc Ferdinand.”

Zaščititi je treba progo in njeno neposredno okolico
Že danes lahko potniki na bohinjski progi opazujejo lepo in divjo naravo v okolici, na poti pa je tudi več objektov kulturne in tehnične dediščine, ki so že tako ali drugače zaščiteni. Prav stavbna dediščina v okolici železniške proge je tista, ki se najhitreje spreminja in izginja, zato bi bila zaščita celotne proge in njene neposredne okolice velikega pomena za njen obstoj.

A .R., STA

  • Slovenski Bojevnik

    Če ne bi bilo Avstro-Ogrske, bi bila danes Slovenija prazna, ker bi se zaradi nerazvitosti in pomanjkanja infrastrukture vsi preselili čez lužo, bili bi centralno-evropska Albanija.
    Jugoslavija in komunisti so nas postavili 100 let nazaj, prinesli balkanski duh korupcije ter zrušili etnično homogenost naše države, pa še nihče od krivcev za tole sploh ni odgovarjal !

    • marker

      Vse 100% drži.

    • MGTOW Didactics

      Tako je!

  • svatne

    Škoda, da ni navedeno: Prestolonaslednik je nastopal v imenu suverena dežele Primorske. Zato je na splavu pod mostom poleg “cesarske” (suverenove) zastave plapolala SLOVENSKA zastava, saj je bila tisti čas Primorska slovenska dežela, celovita in suverena. Potem so pa prišli vseh sort “osvobajači” in nazadnje “osamosvajači”, ki so za seboj pustili, kar lahko “občuduje” ves svet: Dokončno razkosano nekdaj cvetočo deželo.

    Članku je pripet dostop do spletne aplikacije – specialk KuK. Seveda so to morali pripraviti Madžari. Pri nas ni junaka, ki bi to storil in npr. javnosti pokazal DRŽAVNE meje slovenskih dežel, ki jih nikoli doslej nihče ni ukinil, in bi morale biti prvo internacionalno (in obstoječe) pravno dejstvo, ki bi ga moral upoštevati arbitražni tribunal pri določanju poteka državne meje slovenskih dežel – ki so leta 1918 vstopile kot subjekti internacionalnega prava v Jugoslavijo, in ki so jo – pod imenom Republika Slovenija – leta 1991 zapustile.

    • Slovenski Bojevnik

      Bog ne daj da bi dandanes kdo omenil, da smo Slovenci obstajali tudi pred zasedanjem Avnoja.

      • MEFISTO

        Za nas so bile začetek blagostanja nesmrtne Čebine.

    • dob

      Ne vem sicer od kdaj velja ime Primorska, a tisto kar me moti, je izraz Severna Primorska, ki se ves čas uporablja. “Severna” asocira na Polarno.

      Vedno smo v Gorici za dve stopinji toplejši od tako imenovane Južne Primorske! Z malo višje vzpetine vidiš morje. Skratka, polarni smo, da je kaj.
      Raje imam ime Goriška.

      • svatne

        Pravilno poimenovanje je PRIMORJE (po nemško Küsteland, po laško Litorale oz. Venezia Giulia). Gre pa za deželo, sestavljeno iz poknežene grofije Gorica z Gradiško, samostojnega mesta Trsta z okolico in mejne grofije Istre z Reko in otoki. Tako je bilo in pravno še vedno tudi je (dokler zaradi idiotizma naših “pravnikov” in “državnikov” arbitražni tribunal ne bo potegnil prek živega telesa Istre državne meje, ki je nikoli in nikdar nikjer ni bilo). Za to “Primorsko” so svoja življenja žrtvovali npr. TIGRovci. Sami so se poimenovali tako: T(rst), I(stra), G(orica, R(eka). Ker so se borili za celovito in nedeljeno Primorsko vseh Primorcev – tako Slovencev, kot Hrvatov, Nemcev, Furlanov, Vlahov, Srbov – so jih komunistični revolucionarji “eliminirali”, kakor se to pove v boljševističnem slengu. Zagrebški apetiti po nikoli njihovi Istri in otokih so bili namreč “mogočni” – nobenega (tujega) življenja za ta cilj ni bilo škoda. Pomagali pa so si tudi z ignoranco naših “maherjev” na položajih.

        • dob

          Hvala za izčrpno razlago.
          Psihologija izgubljanja ozemlja in samih sebe je posebno poglavje naše zgodovine, ki je neobdelano.

  • MEFISTO

    Sta mar gnila Jugoslavija in Slovenija zgradili kak železniško progo na slovenskih tleh?

    Ne, nekaj sta jih pa ukinili.

    Spominjam, se, da je komunistek, ki je predlagal ukinitev proge Dravograd – Velenje, prejel nagrado za koristen predlog.

    • fireblade

      kako da ne, 1. tir za Luko Luko KopArsko :) udba projekt

  • centurion

    Če bi takrat progo gradila skupina komunističnih debilov, ki se zbira sedaj okoli
    drugega tira (27kilometrov), prav gotovo ne bi praznovali 110 letnice odprtja.
    Lani bi podpisali 25 aneks k gradbeni pogodbi, ki bi zavezoval gradbince, da progo
    dokončajo do leta 2020, državljani pa dokapitalizirajo konzorcij z 15 milijardami…..-
    Oh zlata Avstroogrska, povrni se še kdaj….

    • rubec

      *************

    • Breiva

      Včeraj pri odmevih so povedali, da so to progo gradili tri leta in Bobovnik je rekel, da so izračunali, da bi komi-gradbinci rabili za to progo 15 do 20 let.

      Danes na delo.si pa niti besedice o 110 letnici te Bohinjske proge. Važnejša novica je bila o Pokemonu.

  • rubec

    Je ljep ta suknski most. Ku smo se enkrat pod njim mečkali an šlatali ga sploh nism opazu.

  • Osti jarej

    no,zgraditi jo je dala marija terezija….sicer je ne bi imeli…

    • ptr

      Marija Terezija je umrla, še preden je Stephenson sploh izumil lokomotivo. Večina prog na našem ozemlju je bila zgrajena pod Francom Jožefom, nekaj malega (Graz – Celje, začetek del CE – LJ) pa že pod njegovim predhodnikom.

      • Osti jarej

        ..jp,seveda…ampak marija terezija se lepše sliši :-)

  • montyamp

    KOMUNISTI IN UDBOFAŠISTI KJE JE DRUGI TIR ??? Žvepleni in korošec imata miljarde pri Putinovi mafiji .
    https://www.youtube.com/watch?v=TSFfq2J7xVg

  • disqus_ZTv48gRQCp

    in približno 50 let odkar so podivjani komunisti uničili verjetno drugo najlepšo traso Velenje-Dravograd. Slikovita proga, prav neverjetna s številnimi tuneli, mostovi in viadukti. Zdaj vsako jutro oktrog štirih vlak iz Gorenja odpelje proti Celju, Zidanem mostu, Ljubljani, Jesenicam, da po 250 km pride do Avstrije in naprej v Evropo. Prej je bilo za to dovolj 45km.
    Da o dnevnih migracijah s koroške v Velenje in nazaj sploh ne govorimo. Šolarji, delavci…
    Spet ena pametna komunistična.

    • MEFISTO

      Še čudno, da je za komunisti sploh kaj ostalo!

      Je ostalo, je ostalo?

      Množica morišč in grobišč.

      V tem so bili pa mojtri in predvsem brez srčne in kakršnekoli druge kulture in vesti.

  • Nata

    Na, sej !!

    In jaz se še nisem peljala po tej progi !! Morda pa le uspem to poletje ?

  • Breiva

    Komunisti so ukinili tudi progo Jesenice – Rateče. Zdaj pa vozijo gledalce z avtobusi po cesti, ki je bolj podobna zorani njivi, kot pa kolovozu.

    Putina bi morali peljati z avtobusom po cesti, ne pa s helikopterjem. Če bi ga peljali po cesti bi bilo bolje, potem ne bi nikoli več prišel v to državo, ki ima same cigane za politike.

    Pa ne mislim one prave cigane, oni so gospodje v primerjavi z komi-politiki.

  • xtc

    Ni čudn ;da narod tegale “nesposbnega ” Fraza ni maral in ga je vrgel;če bi tole gradili levaki bi gradili tristo let;pokradli pa še vsaj za trideset prog zraven:

    • MGTOW Didactics

      Minimalno!

  • MEFISTO

    Malo komu je znano, da so komunistični “osvoboditelji” zasekali prvo rano na cesarsko kraljevih železnicah na znameniti Južni železnici Dunaj – Trst.

    Pametni in polni samih sebe so nekdanji hlapci in dekle, postopači, delomrznež, štrajkači, falirani dijaki ter učiteljii in kar je bilo še take usedline, sedaj komunisti na oblasti, sklenili, da tako napredna družba, kakršno so gradili v krvi in nasilju, ne bo več poslovala z nazadnjaškim zahodom in odločili, da ukinejo ter takoj tudi porušijo dvotirno železniško progo med Mariborom in Šentiljem oziroma Spielfeldom.

    Tovariš Tito, ki je dobro poznal komunizem in ki je vedel, da za vse Jugoslovane v deželi delavcev in kmetov ne bo dela in kruha za vse, ki bi radi delali in se kdaj pa kdaj tudi do sitega najedli, je po globokem premisleku odločil, da se ukine in poruši le en tir, da bodo lahko kdaj pozneje po preostalem tiru izvažali edino, česar so imeli v izobilju, nezaposleno delovno silo.

    Rečeno – storjeno, brž so porušili in do danes je ostalo pri tem.

    Vizija tovariša Tita se je uresničila.

    Že v začetku 60 let so bili komunisti prisiljeni razdeliti med državljane potne liste, da so kahko odšli s trebuhom za kruhom, iz komunističnega raja na zatohli in nazadnjaški zahod, kjer so, izdajalci in kolaboranti z mračnimi silami, kakršni so bili, večinoma uspeli.

    Do konca 60 let se je po edinem tiru od Maribora do Spilelfelda odpeljalo na pokvarjeni zahod en milijon prevzetnih jugoslovanov, ki jim je bilo dovolj pomanjkanja ter praznih obljub o boljši prihodnosti, ki pa je do danes ni bilo od nikoder.

    In ta eksodus brezperspektivnih obupancev se ni ustavil vse do danes.

    Tirnice se s porušene železniške proge Maribor – Spielfeld je takratna oblast poslala v Albanijo, kjer je bogata Jugoslavija zgradila revni Albaniji prvo železniško progo.

    • marker

      Enako se je zgodilo z drugim tirom Jesenice-Beljak Avstrija. Pred WW2 sta bila dva tira skozi karavanški predor, po vojni so pa enega demontirali in odpeljali na progo Šamac-Sarajevo. Okoli 1975 so vzpostavili spet dvotirno povezavo. Proga Jesenice-Ljubljana je še sedaj samo enotirna.

  • MEFISTO

    Si predstavljate, kako napredna je bila nekdanja dvojna monarhija.

    Dobrih dvajset let potem ,ko je v Angliji začel voziti prvi vlak, je po zaslugi cesaarsko kraljeve monarhije zapeljal v Maribor prvi železniški vlak, v Celje leta 1948, v Ljubljano pa tri leta kasneje.

    Komunisti so vedno znali bolj rušiti kot graditi.

    Kar so zgradili, pa so gradili na pesku.

  • MEFISTO

    Do prve svetovne vojne je Habsburška monarhija zgradila 40.000 km železnic.

    Cesar in kralj je vedno trdil, da je izgradnja železnic prvi pogoj, da se razvijejo zaostali kraji.

    Celo v skrajnem kotu Gorenjske so jo dobili, komunisti pa porušili in ukinili,ker so presodili, da tamkajšnji prebivalci ne bi prenesli prehitrega napredka.

  • MEFISTO

    Potovalna hitrost tovora preko Slovenije je še vedno enaka kot pod Francem Jožefom.

    Kaj vam to pove!

    • Novakec1

      Hiti počasi.

  • Osti jarej

    ker..katerakoli …slovenska oblast.. že nekaj desetletij nima strategije, lepo prosim, če nas lahko….vsaj za eno desetletje… priključi nazaj, da nam avstrijci izgradijo železnice…pol pa lahko gremo spet narazen….al pa tud ne…

  • Viktorh

    Da, da, eni so gradili, drugi rušili.

    Če pa niso porušili, pa so uničili.

    Najraje pa so to počenjali s tujim – zasebnim premoženjem, ki so ga najprej zaplenili in nato uničili.

    Da, da, le komunisti znajo to – /Venezuela/…

  • črnaovca

    Ne samo da bi jo danes gradili zelo dolgo. če bi jo sploh, bila bi tudi zelo draga ker bi si marsikdo napolnil žep kot si ga je pri TE6 in kot računa da si ga bo pri tretji razvojni osi z umestitvijo pregrešno drage trase od Veleja čez Savinjsko dolino

  • piko8

    Pod komunisti je nazadovanje, kraja teror ni napredka!!!

  • Novakec1

    Ceste pa po petih letih popravljajo, mostove pa po dvajsetih, prog pa še vzdržujejo ne več, dve leti po žledu še ni sanirano.

  • renee

    nč posebnega,gomolka vozi iz Jesenic do N. Gorice

  • MEFISTO

    POZOR; NAGRADNO VPRAŠANJE!

    Ali veste, v kateri evropski državi majo poleg Slovenije danes manj železnic kot leta 1914?

    Ne morete uganiti?

    V po bedastem vodenju države in zadolženosti sestrski Grćiji!

    Prvi, ki se oglasil, prejme vsemu navkljub tolažilno nagrado – drugi tir Divača – Koper.

Naročite se na novice Nova24tv.si!

Vpišite vaš email naslov in se naročite na novice Nova24TV.si!

Uspešno ste se prijavili na novice Nova24tv.si!