fbpx

Afera, ki je odmevala v Italiji: Petrol prodaja gorivo posrednikom, ki utajujejo davke?

Foto: STA

Italijanski novinar Luigi Pelazza se je pred letom dni skupaj z drugimi raziskovalci sumljivih poslov popeljal od Benečije do Slovenije, da bi odkrili domnevno prevaro pri prodaji dizelskega goriva, s katero bi lahko vsako leto utajili skoraj 5 milijard davka na dodano vrednost. 

V tujih medijih so že lani pisali o prevarah pri nakupu goriva po ugodnih cenah nekaterih naftnih družb. Raziskave omenjene prevare se je lotil tudi televizijski voditelj Luigi Pelazza. Na bencinske črpalke se je odpravil s skrito kamero, kjer je izvedel, da se gorivo trenutno plačuje po kotaciji “platts” + 10. Gre za to, da se vrednost dizelskega goriva vsak dan spreminja, glede na borzne cene. In ta vrednost se imenuje “platts”, to je torej številka, ki ji je treba dodati trošarine oziroma davke. Kot primer si lahko predstavljamo, da je platts kotacija 1 evro. Na bencinski črpalki se zato kupuje dizelsko gorivo iz depozitov podjetij za platts + 10, to je 1 evro +10. Deset evrov podjetje teoretično doda, da si povrne stroške in nekaj zasluži.

Zelo nizka cena goriva je za trg nepredstavljiva. Podjetja pojasnjujejo, da ob pretirano nizkih cenah prodaje goriva, nihče ne more pozitivno poslovati. Praktično si ne morejo privoščiti, da bi prodajali pod kotacijo platts +30, saj si tako ne bi povrnili niti stroškov. Kako si lahko kdo privošči prodajo dizelskega goriva po +10 plattsov ni povsem jasno, niti se na to vprašanje ne dobi odgovora. Po Italiji se govori, da je v posle vpleten prodajalec iz Verone, a ta na vprašanja ni želel odgovarjati. Oseba, ki je dobro obveščena je anonimno povedala, da se dogajajo čudne stvari, odkar je bil trg liberaliziran. Nihče sicer ne razume, kako se lahko gorivo prodaja črpalkam po tako nizkih cenah.

Petrol prodaja posrednikom, ki utajujejo davke?
Anonimni pričevalec je povedal, da so opazili tudi nenavadne premike, cisterne s slovenskimi tablicami naj bi oskrbovali nekatere bencinske servise. Raziskovalci so se po odgovore odpravili tudi v Ljubljano, da bi ugotovili, po kakšni ceni se kupuje gorivo za nadaljnjo prodajo v Italiji. Pojasnili so, da se trenutno trguje z vsaj +15 plattsi. Cena je precej visoka, ker se slovenskemu dizelskemu gorivu doda še vrsta drugih stroškov, kar dvigne ceno na +45. Nato je treba dodati še stroške prevoza do italijanskega skladišča, tako da se številka dvigne na +75.

Fotografija je simbolična (Foto: EPA)

Raziskovalci so nadalje skušali ugotoviti, kaj se zgodi v Italiji, ko prispe slovensko gorivo. Odpravili so se v skladišče v Kopru. Tam so povprašali voznika tovornjaka, kam je namenjen. Odgovoril je, da do Verone – ostalih informacij se pa ni “spomnil”. V katero skladišče vozijo, ni znal odgovoriti nihče. Luigi Pelazza je bil precej vztrajen, končno je od nekoga dobil ime “Energy group”. Naslednji dan so bili priča dogodku, ko se je nekdo zanimal za nakup dizelskega goriva. Izvedeli so, da zakon ne prepoveduje posrednikov, vseeno pa se je porajalo vprašanje, ali posredniki goljufajo državo, in sicer s tem, da se izognejo plačilu DDV-ja.

Torej, v teoriji naj bi to delovalo nekako takole: med tistimi, ki kupujejo v tujini in tistimi, ki prodajajo, je še posrednik. Prav on naj bi omogočil nakup po zelo visoki ceni v Sloveniji in nato prodajo pod ceno v Italiji. Nato naj bi posrednik plačal ceno, določeno za dizelsko gorivo, skupaj z DDV, ki pa ga država, ko bo zahtevala plačilo, ne bo nikoli videla, saj lahko posrednik preprosto zapre svojo dejavnost. Skratka, na tak način naj bi dobiček ustvarjali vsi: Slovenci, ki prodajajo po svoji ceni, posredniki, ki pospravijo DDV v svoj žep in Italijani, ki lahko dizelsko gorivo prodajo črpalkam po ugodnejših cenah. Če naredimo preprost izračun, dobimo sledeč rezultat: pomnožimo ceno, po kateri skladišče kupi posrednikov dizel (1,010 evra na liter), z litri, ki jih prevaža vsak tovornjak, to je približno 36 tisoč, imamo številko 36.360 evrov, ki ustvari okoli 8 tisoč evrov DDV. Če potem računamo, da dnevno v skladišče pripelje 50 tovornjakov, to pomeni, da bi lahko DDV, ki ga posredniki državi ne plačajo, znašal skoraj 120 milijonov evrov na leto. Na bencinskih črpalkah se tega mehanizma večinoma ne zavedajo, pravijo da ne poznajo stroškov rafinerije. Se pa ocenjuje, da se je z omenjenim mehanizmom mogoče izogniti plačilu 4-5 milijardam evrov DDV. Izgubo dohodka je seveda treba nadomestiti z novimi davki. 

Pri tem bo zelo zanimivo izvedeti, ali so sporne transakcije zaznali tudi na Finančni upravi RS ter ali so bili o tem obveščeni s strani italijanskih davčnih organov. Prav tako bomo v prihodnje še naprej raziskovali, ali je bilo v posle vpleteno poslovodstvo družbe Petrol.

Iz družbe Petrol smo prejeli naslednji odgovor:
Družba Petrol prodaja naftne derivate v različne države Evropske unije. Pri tem spoštuje vse veljavne predpise v R Sloveniji in EU, vključno s predpisi, ki urejajo intrakomunitarno dobavo naftnih derivatov. Iz naslova intrakomunitarnih dobav naftnih derivatov v druge države članice EU so za obdavčitve teh izdelkov zadolžene države oz. inštitucije držav, kamor je bilo blago odpremljeno in tudi sprejeto. Če bi torej uradni organi posamezne države EU preiskovali morebitne nepravilnosti pri poslovanju tam registriranih pravnih subjektov oz. fizičnih oseb, bi jim na njihovo uradno zahtevo in v primeru, da bi podatke o poslovanju takšnih oseb imeli, te podatke posredovali, vse skladno z zakonodajo.

Pregled potencialnih poslovnih strank opravljamo v skladu z veljavnimi internimi navodili.

Če se uradni organi obrnejo na Petrol z morebitnimi vprašanji o poslovnem sodelovanju z določenimi pravnimi oz. fizičnimi osebami, jim v primeru, da gre za naše stranke in imamo posamezne informacije oz. zahtevane dokaze o tej stranki, le-te tudi posredujemo, skladno z veljavno zakonodajo.

Petrol d.d., Ljubljana pri svojem poslovanju potrebuje in uporablja ustrezna ter različna dovoljenja, zaradi katerih je posledično tudi pod stalnim nadzorom FURS-a. V skladu z zakonsko predpisanimi obveznostmi, redno obveščamo nadzorni finančni urad/organ o vseh spremembah, ki vplivajo na podatke, navedene v izdanih dovoljenjih. S FURS-om redno sodelujemo in si medsebojno izmenjujemo informacije. Prav tako s strani FURS-a redno prejemamo zahtevke za predložitev različne dokumentacije, ki se nanašajo na naša dovoljenja in poslovanje.

Sara Bertoncelj