fbpx

Janez Janša v intervjuju s Pirkovičem: Kar se vidi na površini je le del dogajanja, več poteka v ozadju, kjer se grozi in kupuje poslance!

Premier Janez Janša je bil gost na nacionalni televiziji. (Foto: Twitter)

Premier Janez Janša se je v včerajšnjem intervjuju na tretjem programu nacionalne televizije odzval na pozive opozicije po predčasnih volitvah, kar bi bilo po njegovem prepričanju med predsedovanjem Slovenije nedržavotvorno ravnanje: “To, da zdaj vlada pade in gremo na predčasne volitve, pomeni, da bo prvi del predsedovanja Slovenija v volilni kampanji. Mi se bomo ukvarjali sami s sabo, namesto da bi, kar je naša dolžnost vsake toliko časa, pomagali reševati težave drugih. In potem se bo vlada sestavljala še dva ali tri mesece po volitvah v drugem delu in se bodo drugi ukvarjali z nami in nam skušali pomagati, namesto da bi mi opravili svojo nalogo.”

“Verjamem, da so nekateri zelo na koncu z živci, ker privilegiji, na katere so bili navajeni, niso več samoumevni. Kljub temu pa apeliram na vse, da nekaj dajo tudi na državotvornost, na ugled države. Če si ta ugled zapravimo s tem, da sami sebe razrušimo sredi predsedovanja, bodo posledice plačevale tudi še naslednje vlade,” je včeraj v intervjuju na tretjem programu nacionalne televizije izpostavil predsednik vlade Janez Janše. Pogovor je vodil novinar Igor Pirkovič. Janša je ob sproščanju ukrepov v Sloveniji poudaril, da prihaja nova normalnost, saj bo zanjo ključno, da je nekdo cepljen, prebolel Covid-19 ali pa bil testiran.

” Hvala Bogu pa imamo danes že več kot 600.000 naših sodržavljanov, ki so bili že cepljeni vsaj z enim odmerkom cepiva, skoraj 250.000 jih je prebolelo covid v zadnjih šestih mesecih in še ne potrebujejo takoj cepljenja, tako da imamo do tiste magične številke milijon 200.000, kar predstavlja zadosten delež odraslega prebivalstva, ki je precepljen, da se epidemija efektivno ustavlja, še tam 350.000.” In to bomo zmogli do poletja, tako da do takrat postopno ta nova normalnost, od takrat naprej pa, upajmo, čim prej tudi tista prava normalnost, ko ne bo več PCT-pogoja. Previdnost bo sicer ostala še dolgo časa in morda nekateri splošni preventivni ukrepi, na začetku prihodnjega leta pa se obeta tudi učinkovito zdravilo.

Premier Janez Janša je bil gost v oddaji novinarja Igorja Pirkoviča na nacionalni televiziji. (Foto: Twitter)

“Recimo v Parizu, pa so imeli nižje številke okužb kot v Sloveniji, so prav vsi imeli maske zunaj, pa nobenih pritožb, nobenih protestov s tem v zvezi. Portugalska je imela obvezne maske zunaj, ko smo jih mi že odpravili, pa so imeli petkrat boljše številke, nobenih protestov, bil sem v Grčiji pred desetimi dnevi, še manj,” je Janša epidemiološke ukrepe v Sloveniji primerjal s tistimi drugod po Evropi in s tem okrcal prepričanje, da so pri nas “strogi”. Kot je še dejal, so imeli v Grčiji boljše stanje, kot ga imamo mi danes, čeprav se je v tem času pri nas precej popravilo – tam si šel lahko iz stanovanja samo, če si prej poslal SMS-sporočilo pristojnim oblastem, v katerem si povedal, kam greš, zakaj greš, kdaj boš nazaj, tako da je imela inšpekcija neposreden nadzor, pa se tudi ni nihče razburjal.

Parainstitucije, ki jih v nobeni drugi državi nimate, iz ozadja diktirajo stvari
“Gre predvsem za zdravstveno stroko, saj je to, kaj bomo naredili za to, da epidemijo zajezimo, ukrepe, diktirala stroka. Vlada je v zelo redkih primerih določene primere mogoče sprejela malo pozneje zaradi različnih razlogov, pa zaradi uravnoteženosti, sicer pa si jih ni sama izmišljala.” je predsednik vlade zavrnil očitke, da je vlada sprejemala ukrepe mimo stroke. V tej situaciji se skoraj eno leto pač nismo borili samo z epidemijo, ampak smo se borili tudi z razmerami, ki jih nikjer drugje ni bilo. Slovenija je recimo edina država, kjer je ustavno sodišče naložilo vladi, da tedensko podaljšuje ukrepe, čeprav za nekatere vemo, smo vedeli tudi pred meseci, da bodo trajali mesece glede na številke, ki so bile. Ko recimo to povem svojim kolegom po Evropi, samo čudno gledajo, češ kako je to mogoče.

“Slovenski parlament je razmeroma majhen in se pač da prešteti, je pa res, da so bile volitve, zadnje volitve, pa tudi že prejšnje, takšne, da se je zakonodajno telo fragmentiralo, razpršilo, imamo tako rekoč deset poslancev na eno stranko v parlamentu, nismo edini, smo pa med posebneži, kar se tega tiče, in ta nestabilnost nas stane.” V zadnjih 30 letih nas je ta nestabilnost zagotovo stala okoli 20 odstotkov bruto domačega proizvoda, bistveno višje bi lahko bili, če bi lahko po demokratični poti dosegali večjo stabilnost. Trudili smo se za to, predlagali smo spremembe volilnega sistema, žal pa je interes nekaterih, da je zakonodajna oblast šibka, da je vlada šibka in da lahko vladajo iz ozadja. Naredili so vse za to, da je sistem tako postavljen, da so institucije šibke, da so nekatere parainstitucije, ki jih v nobeni drugi državi nimate, potem v ospredju in da se iz ozadja diktirajo stvari ter tudi to, kar se zdaj dogaja v slovenskem parlamentu.

V ozadju odloča paradržava, tisti, ki pač ščitijo svoje privilegije in svoje interese
“To, kar vidite na površini, je samo del dogajanja. Velik del dogajanja je v ozadju, kjer se prepričuje poslance, grozi poslancem, se jih očitno tudi kupuje, kot lahko zasledimo. To, da ima opozicija za cilj zrušiti vlado, ni kaka slovenska posebnost. Tudi postopki so predpisani za različne instrumente in s tem ni nič narobe. Težava je v tem, da se gre tukaj prek tega.” Skuša se tudi na tem področju uveljaviti neka nova normalnost, kjer štirje nepovezani poslanci, ki jim po poslovniku samodejno ne pripada nič in imajo že predsednika državnega zbora, hočejo še celo kopico drugih funkcij, in če jih ne dobijo, to razglašajo za diktaturo. “V ozadju ne odloča država. Država odloča v ospredju, v ozadju odloča paradržava, tisti, ki pač ščitijo svoje privilegije in svoje interese, za to pa ne prevzemajo nobene odgovornosti.”

“Dvakrat doslej smo formalno dali ponudbo za sodelovanje opoziciji, nekatere stranke so to sprejele, nekatere te ponujene roke niso sprejele. Mi je nikoli nismo umaknili, še vedno je ponujena, vedno smo pripravljeni sodelovati v dobro Slovenije in to je bil tudi edini cilj te ponudbe.” Opozicija se s tem ne odpoveduje nobenim instrumentom, obstaja pa dvom, da bodo iste stranke, ki so dvakrat neko ponudbo zavrnile, zdaj naenkrat to ponudbo sprejele, čeprav bi bilo to dobrodošlo tudi zanje, da bi tako konstruktivno držo navsezadnje tudi njihovi volivci nagradili. Prejšnji teden, ko ni bilo seje, na kateri bi morala biti vrsta zakonov, na katere ljudje že dalj časa čakajo, ker rešuje številne praktične težave ljudi, družinam z otroki s posebnimi potrebami. Gre tudi za vrsto drugih rešitev, ki so popolnoma same po sebi umevne, proti katerim ne more biti noben zdravorazumski človek, in ta zamuda je pač pomembna, pa tudi urnik je porušila.

Vesela srečujemo v slovenski politiki, Računsko sodišče igra politično vlogo

“Če bi jo midva spila, zagotovo, če pa si nekdo v žep nabaše za tri milijone kav, pa je prvorazredni, pa to ni korupcija. To so pač zdaj ta merila, ki jih ta komisija ne uporablja, odkar je tam gospod Šumi.” KPK je bila ustanovljena zato, da preganja drugorazredne. Gre za paradržavni organ, ki ga nikjer na svetu ni. Janša se je dotaknil tudi primera predsednika računskega sodišča Tomaža Vesela: “Poglejte, o tem primeru sem se pogovarjal s kolegi iz drugih držav. Prvič, zelo težko je nekomu dopovedati, da je to res. Drugič, dopovedati nekomu, da predsednik Računskega sodišča v popoldanskem času, za popoldanski “fuš”, nadzira institucijo, kot je Fifa ali pa Uefa, se pravi organizacijo, ki ni dobrodelna, ampak pridobitna, čeprav ne bi smela biti. In obrača milijarde denarja.”

Da to lahko naredi v prostem času popoldne, pa za to dobi milijon evrov nagrade v štirih letih. To gre zelo težko skupaj z evropskim razumevanjem normalnosti, če mene vprašate. Janša se je dotaknil tudi morebitnega vstopa Vesela v politiko kot “novega obraza”: “Poleg tega gospoda Vesela srečujemo v slovenski politiki, Računsko sodišče igra politično vlogo, čeprav je ne bi smelo, že vrsto let. Njega prodajati kot nov obraz je približno tako, kot da bi vas prodajali za mladega neizkušenega novinarja.” Dotaknil pa se je tudi področja sodstva: “S sodstvom je tako kot s katero koli drugo institucijo, tu ni nobene sholastike. Treba je izvajati sodbe, ki jih izrečejo, pa tudi če se z njimi ne strinjaš. To, da bi jih moral spoštovati, pa se govori samo v Sloveniji.” 

Konkurenčnost je tista, ki zagotavlja svobodo medijev

“Naenkrat se ne spoštujejo več, vladavina prava se ne razlaga več v smislu, da pravo ščiti posameznika, njegovo svobodo, ki je omejena samo s svobodo drugih itd., ampak se začne preobračati v to, da je treba spoštovati sodstvo, institucije. Svoboda izražanja se je začela prodajati kot svoboda medijev.” Svobodo medijev zagotavlja konkurenčnost, mediji so v svobodni državi večinoma na trgu, nekateri so pač javni, a konkurenčnost je tista, ki zagotavlja svobodo medijev. Ni pa svoboda medijev nad svobodo posameznika do izražanja. Tisti, ki to konfrontira, namesto da bi to razumel kot proces. Mediji so zato, da se ljudje lahko svobodno izražamo, ne pa zato, da bi omejevali to svobodo. “V zadnjih desetih letih se je to skušalo obrniti, tudi to, kar se pri nas dogaja, je nadaljevanje te zgodbe, ki se sicer ni začela pri nas, je pa padla na plodna tla, ker je cenzura v Sloveniji nekaj, kar je 50 let živelo kot sistem.”

“Sam sem verjetno tisti državljan te države, ki ima največ stikov z Evropo, še posebej tistim delom Evrope, ki kar koli odloča o nas, in v zadnjem letu niti v enem od teh stikov ni nihče omenil tega, kar ste zdaj omenjali. Se pravi, tukaj gre za virtualno podobo, ki se izvaža iz Slovenije v tujino in od tam nazaj uvaža,” je glede slovenske (medijske) podobe v tujini izpostavil Janša. “Uspešnost predsedovanja se ne meri po tem, koliko je teh obiskov. Če bi se usmerili k temu, bi lahko imeli teh obiskov, kolikor bi hoteli. Uspeh se meri po tem, koliko stvari premakneš naprej, koliko težav rešiš, koliko prioritet uresničiš, in Slovenija je na evropski dnevni red dodala dve prioriteti,” je dejal Janša glede tega kako oceniti uspešnost predsedovanja Svetu EU. Obe sta izjemno pomembni. Prva je večja odpornost EU-ja proti epidemijam, vrsta aktov je že v obravnavi, druga pa je kibernetska varnost. Tu je tudi vrsta zunanjepolitičnih izzivov od Zahodnega Balkana do vzhodne soseščine.

V Evropskem svetu nihče ne sliši izvoženih in v Slovenijo nazaj uvoženih laži tranzicijskih novinarjev
“V Sloveniji lahko mainstream mediji zasenčijo, kar hočejo. Na to nimamo nikakršnega vpliva. Tudi v Evropski parlament, kjer so politične skupine, lahko iz Slovenije izvozijo veliko laži mojstri za te stvari in naredijo veliko hrupa, ampak v organih, kjer se odloča zares, to nima nikakršne teže.” Kar zadeva komisarko Věro Jourovo: ona pripada liberalcem in to se iz opozicijskih krogov v Sloveniji izvaža tja ter se potem na strankarskih sestankih dogovorijo, kakšne izjave bo kdo dal. “V Evropskem svetu ne da to ne odmeva, nihče tega niti ne sliši.” Janša pa se je dotaknil tudi ponovnega zagona slovenskega gospodarstva: “Primerjalno gledano z drugimi članicami EU-ja, predvsem evroobmočja, so ti kazalci dobri, so nadpovprečni. Slovenija se prebija v prvo četrtino držav po napovedani gospodarski rasti in zaposlenosti, po kompleksnosti organizacije našega gospodarstva.” 

Trendi so izjemno pozitivni. “Imel sem nekaj bilateral s predsedniki držav, ki so bile bolj prizadete v epidemiji, Španija, Grčija. Ko smo se pogovarjali o tamkajšnjih številkah, 15-, 18-odstotni brezposelnosti, in ko sem povedal, da ima Slovenija petodstotno, pravijo: to ni brezposelnost, to je polna zaposlenost.” Ohranitev delovnih mest je bila ena od naših prioritet, mislim, da smo kondicijo slovenskega gospodarstva ohranili v dobrem stanju. Prav danes smo dobili majske podatke, kar zadeva gospodarski optimizem v evroobmočju, ki je rekorden. Lani so nam napovedovali sedemodstotni padec BDP-ja, pristali smo na pet in pol, bistveno bolje. Zadnja napoved Evropske komisije je občutno boljša od naših domačih napovedi, tako da če se potrudimo, lahko do konca letošnjega leta nadoknadimo izpad iz lanskega leta. Predvsem zaradi tega, ker smo ohranili kondicijo slovenskega gospodarstva.

Janša glede upora sindikatov: Večina ima boljšo plačo od mene in njim izboljšanje razmer ni v interesu
“Saj samo pogledaš omrežje in vidiš sliko med gospo Jerkič in gospodom Štrukljem, pa Luko Mescem in Tanjo Fajon, kjer se uskladijo, kaj bodo naredili, in potem nekateri peljejo politično akcijo, drugi pa domnevno sindikalno akcijo. Še nikoli ni bilo toliko socialnega dialoga, kot ga je bilo v zadnjem letu.” Niti enega večjega paketa niso poslali v proceduro v DZ, pa čeprav se je zelo mudilo in so bili zelo na tesnem s časom, brez posvetovanj, tako z gospodarstvom kot s sindikati. Jasno je, da vseh predlogov tukaj ni mogoče upoštevati, ker so bili tudi nasprotujoči si, so pa ohranili delovna mesta, standard ljudi oziroma delavstva ni padel v tem času. “Večina sindikalnih voditeljev ima večjo plačo, kot jo imam sam. Njim ne gre za to, da se situacija izboljša.”

V vaših studiih je bilo baje, nisem gledal, videl sem nekaj na klipingih, v zadnjih tednih polno nastopov politikov, ki so pozivali na predčasne volitve. Ne vem, ali ti ljudje živijo v realnem svetu ali mislijo, da pač preprosto lahko izrečeš kar koli. “To, da zdaj vlada pade in gremo na predčasne volitve, pomeni, da bo prvi del predsedovanja Slovenija v volilni kampanji. Mi se bomo ukvarjali sami s sabo, namesto da bi, kar je naša dolžnost vsake toliko časa, pomagali reševati težave drugih. In potem se bo vlada sestavljala še dva ali tri mesece po volitvah v drugem delu in se bodo drugi ukvarjali z nami in nam skušali pomagati, namesto da bi mi opravili svojo nalogo,” je glede predčasnih volitev poudaril Janša.

Če si ugled med predsedovanjem zapravimo, bodo zaradi tega trpele tudi prihodnje vlade
“Verjamem, da so nekateri zelo na koncu z živci, ker privilegiji, na katere so bili navajeni, niso več samoumevni. Kljub temu pa apeliram na vse, da nekaj dajo tudi na državotvornost, na ugled države. Če si ta ugled zapravimo s tem, da sami sebe razrušimo sredi predsedovanja, bodo posledice plačevale tudi še naslednje vlade. Bodo mogoče oni v naslednjih mandatih na vladi in glejte, v Evropi se ne vpraša, katera stranka je na vladi.” Ko si na vladi, zastopaš državo, in tisto, kar so naši predhodniki naredili, moramo mi zdaj enako nadaljevati, popravljati, kar koli, skratka nositi te posledice, in nekoliko več zdrave pameti v tem času v Sloveniji, tudi v vaših studiih, ne bi škodilo.

 

Domen Mezeg