fbpx

Kako je direktor TV SLO Lombergar ukinil Poglede Slovenije, ker so kritično poročali o Alenki Bratušek

Nekdanji direktor RTVS Janez Lombergar je podlegel političnim pritiskom nekdanje premierke Alenke Bratušek in ukinil oddajo Pogledi Slovenije, ki sta jo vodila Uroš Slak in Bojan Traven. (Foto: sta)

“Gre za politično odločitev, ker nama je bila ta sporočena po oddaji o Mercatorju, kjer sva razkrila, da je prišlo do sestanka med predsednico vlade Bratuškovo in direktorjem pivovarne Laško in Mercator, na katerem so govorili tudi o prodaji Mercatorja hrvaškemu tajkunu Ivici Todoroviću,” je razlog za ukinitev oddaje Pogledi Slovenije leta 2013 pojasnil njen tedanji sovoditelj Uroš Slak. 

Spomnimo na razvpit primer političnega poseganja v neodvisno delo novinarjev in medijev v času vlade Alenke Bratušek leta 2013. Takrat je tedanji direktor Televizije Slovenija Janez Lombergar podlegel političnim pritiskom in ukinil oddajo Pogledi Slovenije, ki je razkrivala tajkunsko-politične povezave. Oddajo sta vodila novinarja Uroš Slak in Bojan Traven. Spomnimo: pred dnevi smo poročali o odpustitvi Pavleta Ravnohriba z RTVS, ki je s strani vodstva prejel zgolj pojasnilo, da gre za “novo shemo oddaje” in da posledično ni več zaželen. V primeru Pogledov Slovenije pa naj bi se vodstvo RTVS izgovarjalo na “pomanjkanje finančnih sredstev”.

Vedno se najde nek fin izgovor za sporno utišanje kritičnih glasov. V preteklosti pa sta se na tnalu že znašla novinarja Jože Možina in Igor Pirkovič, sedaj pa jima vnovič grozi, da bosta postavljena pred “strelski vod”. Poglejmo si, kako je Slak pojasnil okoliščine ukinitve oddaje: “Vodstvo RTV Slovenija se je zavezalo, da bo uvrstilo oddajo Pogledi Slovenije v jesensko programsko shemo, ki jo bodo obravnavali programski svetniki.” Ob tem je izpostavil “pomembno dejstvo” – da je odgovorna urednica informativnega programa Ksenija Horvat Petrovčič ves čas podpirala uvrstitev oddaje Pogledi Slovenije v jesensko programsko shemo in to tudi zapisala v osnutek jesenske programske sheme.

Po zadnji oddaji o Mercatorju si je direktor RTVS Lombergar premislil in dejal, da oddaje Pogledi Slovenije ne bo uvrstil v jesensko programsko shemo. “Gre za politično odločitev, ker nama je bila ta sporočena po oddaji o Mercatorju, kjer sva razkrila, da je prišlo do sestanka med predsednico vlade Bratuškovo in direktorjem pivovarne Laško in Mercatorjem, na katerem so govorili tudi o prodaji Mercatorja hrvaškemu tajkunu Ivici Todoroviću.” Slak je še pojasnil, da je bila zadeva za premierko tako neprijetna, da ni želela odgovarjati na drugo vprašanje novinarja Travna in je rajši zapustila tiskovno konferenco. V oddaji so bile razkrite tudi metode delovanja tajkuna Todorovića, ki je na Hrvaškem kupoval Mercator, predvsem v odnosu do medijev in javnosti.

Razkrila sta, kako se prek oglaševalcev pritiska na medije
Po Slakovem prepričanju je zelo malo novinarjev in intelektualcev, ki si še upajo zapisati kaj kritičnega o Todorovićevem imperiju. Da je šlo za politično odločitev direktorja RTVS Lombergarja, pa je potrdila tudi njegova izjava, ko je dejal, da “si je premislil v zadnjih 14 dneh in da ne bo spoštoval dogovora”, torej prav po šokantni oddaji o Mercatorju. Todorović je nameraval postati lastnik podjetja, ki razpolaga z enim največjih oglaševalskih kolačev v Sloveniji. “In lahko si predstavljate, kaj se bo zgodilo, ko boste poročali na primer o tem, kako se Mercator pod novim lastnikom pogaja in stiska slovenske dobavitelje. Lastnikom bo lahko enostavno sporočil: “Poglejte, če ne boste poročali, tako kot si jaz želim oziroma boste nehali poročati o tem, ne bom več oglaševal v vašem mediju.”

Po razkritju spornega ravnanja Alenke Bratušek, povezanega s prodajo Mercatorja, je bila ukinjena oddaja Pogledi Slovenije, ki je razkrila sporna ravnanja Bratuškove. (Foto: STA)

Zasebni mediji so vsekakor odvisni od oglaševalskega denarja in jasno je, kaj se zgodi z medijem, ki nima oglaševalcev. Prav zato je javna RTV Slovenija s sistemom financiranja prek RTV-prispevka zadnji branik pred vplivanjem politike, kapitalskih lobijev, na svobodno in raziskovalno novinarstvo. Traven pa je v nadaljevanju pojasnil, da bo vodstvo RTVS ukinitev oddaje skušalo neuspešno pojasniti z “ekonomskimi razlogi”, da je namreč oddaja “predraga”. To je še en dokaz več, da je ukinitev oddaje politično dejanje, saj ne gre za medijsko hišo v zasebni lasti Lombergarja ali kakšnega konkretnega politika. Oddaja je bila z ozirom na visoko gledanost večinoma iztržena in je pokrivala “samo sebe”.

Domen Mezeg