Kako je Futura dobila 3-milijonski posel z Židanom? Na trgu ne blesti, podrobnosti glede izbora pričajo o čistem dogovorjenem poslu!

Foto: STA

Glede na dogajanje v zadnjih dneh v povezavi z afero maketa in odstopom ministra Jureta Lebna skorajda ni človeka, ki ne bi slišal za obstoj agencije Futura. Ta je bila namreč izbrana za izdelavo makete, čeprav je ponudila najvišjo ceno. Povsem enaka zgodba se je zgodila v primeru njenega sodelovanja z ministrstvom za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano v vrednosti kar 3 milijonov, ko je bila vnovič izbrana kljub najvišji ceni, zaradi česar je poslanec SDS Žan Mahnič pozval k smotrnosti in ekonomičnosti projekta in poudaril, da obstaja sum o nezakonitem financiranju Židanove stranke SD.

Ministrstvo za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano je 3. junija 2016 objavilo največji javni razpis v zgodovini slovenske prehrambene industrije. Šlo je za javno naročilo z naslovom “Zasnova in izvedba nacionalne kampanje za promocijo lokalnih kmetijskih in živilskih proizvodov 2016-2019” v okvirni vrednosti 3 milijonov evrov. Po merilu ekonomsko najugodnejše ponudbe je z najvišjo ponudbeno ceno, 3.035.877,20 evra, zmagala Futura, ki je prejela 168,8 točke, na drugo mesto se je uvrstila agencija Pristop, ki je zbrala 165,2 točke, na tretje pa agencija Direkt Media komunikacije, ki je prejela 126,9 točke.

Vir: Ministrstvo za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano

Razlogi za nenavadnost
Glede izbora Future je najbolj nenavadno, da je bila ponudba najdražja izmed vseh treh ponudb. Prejela je izrazito boljšo oceno na področju medijskega zakupa, čeprav je Futura od vseh treh agencij, ki so se potegovale za posel, najmanjša. Letni promet Future v zakupniškem poslu se je v letih pred prijavo na razpis gibal med 3 in 4 milijoni evri, kar je zanemarljiv obseg poslovanja v zakupniškem poslu. Glede na veliko manjši obseg zakupljenega prostora Futura ni mogla ponuditi nižje cene od drugih agencij, ki so se prijavile na razpis.

Vir: Ministrstvo za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano

Futura ne blesti na trgu, a je dovolj dobra za SD
Futura je boljšo oceno dobila tudi na področju ideje kampanje, pri čemer vemo, da je ocenjevanje tega področja podvrženo subjektivnosti ocenjevalne komisije. Poleg tega velja, da se kreativa po razpisu pogosto tudi prilagaja in spreminja, za kar je šlo tudi v tem primeru. (Slednje vemo iz pripovedovanja, ne moremo pa dokazati.) Nezanemarljiv je tudi podatek o nagradah, ki jih je v zadnjih letih prejela agencija Futura, saj se po slednjih ne uvršča v sam vrh slovenskih agencij. V zadnjih petih letih je Futura na Slovenskem oglaševalskem festivalu tako dosegla mesta med 6. in 12., z izjemo lanskega leta, ko je bila uvrščena na drugo mesto. Podobno je tudi z nagradami  effie – za učinkovitost v komuniciranju, ki bi morala biti ključni kriterij uspešnosti agencije pri tovrstnem ocenjevanju.

V zadnjih petih letih Futura tako ni beležila vidnejših uspehov, medtem pa je s strani ministrstva slabše ocenjena agencija Pristop v zadnjih petih letih redna zmagovalka slovenskih in regijskih tekmovanj ter med 100 najbolje ocenjenimi agencijami na svetu.

V nadaljevanju bomo še naprej preiskovali ozadje največjega posla s Futuro, vse do točke, ko bo jasno razvidno, da je šlo obvodno financiranje stranke SD.

H. M.