Komaj prišel na oblast pa je že glavni na letalu: Šarec v petih mesecih kar devetkrat letel s falconom, Pahor v šestih letih le dvakrat!

Fotomontaža: Demokracija

“Člani delegacije so za prevoz v obe smeri uporabili vladno letalo falcon 2000 EX,” so skušali v kabinetu predsednika vlade Marjana Šarca pred dnevi za portal Škandal24 minimizirati stroške, ki so nastali z januarsko potjo predsednika vlade Marjana Šarca na zasedanje Svetovnega gospodarskega foruma v Švici. Ko so prišli računi, se je izkazalo, da so samo stroški leta v Davos, ki je od Ljubljane po cesti oddaljen sedem ur vožnje z avtomobilom, znašali 13.212 evrov! To je skoraj dvajset minimalnih neto plač.

Uvodoma velja pojasniti, kaj vse je treba plačati, če se vladna delegacija odloči, da bo na pot odšla s falconom: letališke storitve v državi, ki jo delegacija obišče, dohodne in odhodne letališke storitve v Sloveniji in seveda gorivo. Če letijo za več dni, pa še prenočnine in dnevnice za posadko. V primeru Šarčeve januarske poti v Švico sta več kot tisočaka nanesla tudi razledenitev in sredstvo proti zmrzovanju, ki ga je bilo treba plačati v Sloveniji in Švici.

Pahor v šestih letih samo dvakrat
Primerjava s Šarčevim tekmecem na zadnjih predsedniških volitvah Borutom Pahorjem, ki po zmagi nad Šarcem drugi mandat opravlja funkcijo predsednika republike v sosednji zgradbi, se ponuja kar sama.

Iz Pahorjevega urada smo na vprašanje, kako pogosto leti s falconom, prejeli naslednji odgovor: “Predsednik Republike Slovenije Borut Pahor je v času od nastopa prvega mandata v letu 2012 do danes na obiske v tujino potoval z vladnim letalom Falcon dvakrat, z rednimi letalskimi povezavami pa je predsednik potoval 7-krat, in sicer tako na delovne, uradne kot celo na državniške obiske v tujino. Z avtomobilom je predsednik republike na službene poti potoval 33-krat.”

Prvič je falcon Pahor kot predsednik republike uporabil ob izrednem dogodku, ko se je z drugimi svetovnimi voditelji leta 2016 udeležil žalne slovesnosti ob smrti izraelskega politika in Nobelovega nagrajenca za mir Šimona Peresa. Delegacija Republike Slovenije je izjemoma potovala s falconom, saj je bilo ugotovljeno, da za predvideno število mest v primernem času ni mogoče zagotoviti prevoza z rednimi letalskimi linijami. Takrat je s Pahorjem letel tudi nekdanji predsednik Danilo Türk.

Foto: STA

Drugič je Pahor kot predsednik republike falcon uporabil leta 2017, ko je potoval na obisk v Nemčijo, Rusijo in Ukrajino od 8. do 12. februarja. To pa zato, pojasnjujejo v uradu, “ker predvideni program na poti Ljubljana−Berlin−Moskva−Sankt Peterburg−Kijev−Ljubljana z uporabo rednih linij glede na predvideno časovnico obiska ni bil izvedljiv zaradi povezav (predvsem zaradi povezave Rusija−Ukrajina)”.

V petih mesecih samo za Šarca 58 tisoč evrov
Podatki o poletih falcona za vladne potrebe, ki smo jih pridobili od ministrstva za obrambo, kažejo, da je Šarec v prvih petih mesecih svojega vladanja za lete s falconom potrošil več kot 58 tisoč evrov, kar je 87 minimalnih neto plač. Sedem let prihodkov nekoga, ki prejema minimalno neto plačo, torej. Znesek še ni dokončen, saj za februarska leta na Finsko in v Egipt še niso prispeli vsi računi. Natančen popis letov falcona, ko je bil naročnik kabinet predsednika vlade ali kateri od ministrov, ki jih je imenoval Šarec, datume in trajanja letov, kdo vse je bil med potniki in koliko je davkoplačevalce to stalo, objavljamo v tabeli.

Šarec je od oktobra, ko je njegova vlada začela uporabljati falcon, letel devetkrat. Račun je za novembrski in decembrski let v Bruselj poravnala EU, preostale smo plačali iz proračuna.

Foto: Bor Slana/STA za vlada.si

Petkrat dražji od redne linije
Znesek Šarčevih letov s falconom je problematičen zlasti z vidika stroškov, saj so ti bistveno, celo nekajkrat višji, kot če bi delegacije letele z rednimi linijami. Pot v Davos je bila s falconom kar petkrat dražja, kot če bi delegacija letela z Letališča Jožeta Pučnika Ljubljana z Adrio Airways. Samo let za vsakega od sedmih potnikov, ki so leteli v obe smeri, je s falconom stal 1.887 evrov, brez stroškov transferjev do končnih destinacij. Če bi na izbrane parametre – odhod v sredo in vrnitev v petek, kot je letel Šarec s falconom, leteli z Adrio Airways, bi povratni direktni let za vsakega od članov delegacije stal samo 356 evrov, za vse skupaj pa torej nekaj manj kot 2.500 evrov.

Ni pa Šarec edini v vladi, ki pospešeno troši proračunski denar za lete s falconom in mu ne pade na pamet, da bi letel z nekajkrat cenejšo redno linijo kot predsednik republike Pahor. Skupaj s Šarcem je vlada v prvih polnih petih mesecih vladanja za zasebne polete »zavozila« že 186 tisoč evrov, kar je več kot 280 minimalnih plač, to pa je 23 let rednega prihodka nekoga, ki dobiva minimalno plačo, denimo trgovke ali čistilke.

Vir: Demokracija

“Privat jet” ministrice za kmetijstvo s spremljevalcem
Čeprav se kadrovska sestava Šarčeve vlade hitro menjuje, je dejstvo, da je v vladi šestnajst ministrstev, večina ministrov pa očitno uporablja redne linije. V ministrski ekipi je rekorderka po letih s falconom ministrica za kmetijstvo Aleksandra Pivec, ki prihaja iz kvote DeSUS. Njeno ministrstvo je naročnik sedmih letov v tem mandatu, eno pot v Bukarešto si je sicer delila z notranjim ministrom Poklukarjem. Pivčeva uporablja falcon tudi za lete v Bruselj, Berlin in Pariz, za katere obstajajo seveda z Letališča Jožeta Pučnika Ljubljana redne linije. Ko je v petek, 22. februarja, letela v Pariz, potem pa v soboto, 23., nazaj, je stal let s falconom po doslej prispelih računih (znesek še ni dokončen) neverjetnih 7.495,13 evra. V delegaciji je bilo pet oseb; če bi leteli z Adrio Airways, seveda direktno, bi za vseh pet plačali več kot petkrat manj, 1.393,30 evra (vir: letalske.si). Prihranili bi torej 6.101 evro, kar je devet minimalnih neto plač.

Foto: STA

V petih mesecih je ministrica za kmetijstvo za lete s falconom porabila krepko čez 30 tisoč evrov, s falconom pa leti tudi, kadar so v delegaciji samo trije ali štirje. Nikoli se ne zgodi, da bi odšla s falconom na pot brez Luke Kočevarja, šefa službe za odnose z javnostmi na ministrstvu, ki je postal splošni javnosti znan po intimnem razmerju z novinarko POP TV Suzano Perman. Minister za obrambo in predsednik stranke DeSUS Karl Erjavec si falcon privošči tudi, kadar mora v iz Ljubljane dobre štiri ure vožnje z avtomobilom oddaljeni München, kot je bilo 16. februarja letos, ko je samo za pot s falconom porabil 3.706 evrov.

Vir: Policija.si

Rekorder: Leben na dan preiskave
Med najdražje lete pa sodi februarska pot zdaj že odstopljenega ministra Jureta Lebna na Finsko. Potoval je s kolegico Katjo Piškur. Ker vsi računi še niso prispeli, cena še ni dokončna, je pa že zdaj vrtoglava: 11.344,36 evra samo za falcon. To je 5.672 evrov na potnika! Osem celomesečnih minimalnih neto plač. Odletela sta v ponedeljek in se vrnila v torek, kar bi mirno storila tudi z redno linijo, in to za 270 evrov na osebo s Turkish Airlines. Res je, da bi pot vključevala en postanek, ampak Leben je potoval v Helsinke na tretjerazredni politični dogodek, na neformalno zasedanje o krožnem gospodarstvu, na katerem je bila poleg gostitelja, finskega ministra Kimma Tiilikainena, še luksemburška ministrica Carole Dieschbourg, medtem ko so iz Švedske, Nemčije, Slovaške in Nizozemske vabili državne sekretarje in direktorje direktoratov. Po srečanju finsko ministrstvo na spletni strani sploh ni objavilo sporočila za javnost, medtem ko ga slovensko ministrstvo je. Samo po naključju je bilo srečanje točno na dan, ko so pri nas potekale kriminalistične preiskave v zvezi z maketo drugega tira, projektom, ki ga je v prejšnjem mandatu kot državni sekretar vodil Leben. Policijska preiskava je februarja zajela le Lebnu podrejene uradnike, a naj bi jo širili. Lebnu se za zdaj, razen odstopa, ni pripetilo nič hujšega, je pa dejstvo, da smo za njegovo odsotnost na dan preiskave davkoplačevalci plačali enormno drago letalsko pot.

Foto: STA

Anamarija Novak