Ministrici Alenki Bratušek so se pred očmi zrušili napori glede subvencioniranja letalskih linij

Minister of Infrastructure Alenka Bratušek has given the Nomago company more than 28 million euros during the time of Šarec's government. (Photo: STA)

Ministrica za infrastrukturo Alenka Bratušek je včeraj doživela hladen tuš. Na odboru državnega zbora za infrastrukturo namreč niso sprejeli njenega predloga novele zakona o letalstvu, ki bi po stečaju letalskega prevoznika Adrie Airways državi dal možnost, da v letalstvu ustanovi javno gospodarsko službo. Jasno kot beli dan je bilo, da je predlog Bratuškove škodljiv, saj sploh ni vseboval vplivov na proračun, ki bi nastali ob subvencioniranju linij. Dejstvo pa tudi je, da živimo v tržnem gospodarstvu in ne planskem, kar pomeni, da se bodo dobre letalske linije vzpostavile same in bodo tudi delovale. 

Poslanec SDS Franc Rosec je dal na odboru jasno vedeti, da so načrti Alenke Bratušek glede subvencioniranja letalskih linij zelo nejasni. “V Slovenijo sami od sebe že prihajajo novi letalski prevozniki, ‘pozdrave celotnemu svetu’, da se v neke eksotične države vozijo trije potniki, pa tudi ne rabimo.”

Trdila, da je bila tak predlog dolžna predlagati
Čeprav je Bratuškova na odboru izpostavila, da naj bi šlo za vsebinsko pomembno spremembo, ki naj bi dajala možnost v primeru, če tuji prevozniki ne bodo poskrbeli za vzpostavitev povezav, je le devet poslancev podprlo njen predlog, deset pa jih je bilo proti. “Jasno smo povedali, da je treba to uskladiti tudi z Evropsko komisijo, in strinjam se, da bo potrebnih veliko naporov, če bomo ocenili, da je treba v Sloveniji uvesti javno gospodarsko službo za letalski promet. Dejstvo je, da si tega kot ministrica za infrastrukturo niti ne želim, vendar pa sem to dolžna storiti, če trg ne bo nadomestil vseh pomembnih letalskih povezav,” je pri zagovarjanju svojega še trdila Bratuškova.

Kritik na strani opozicije ni manjkalo
S strani opozicije je največjo kritiko predloga novele predstavljala odsotnost vpliva na proračun. Na kar pa je Bratuškova le odgovarjala, da vnaprej naj ne bi bilo mogoče napovedati, koliko bi bilo treba nameniti za subvencioniranje, saj ni jasno, katere linije sploh bi bilo treba subvencionirati. Po poročanju STA je Bratuškova vztrajala, da če se služba ne bo vzpostavila, ne bo treba nameniti niti evra davkoplačevalskega denarja. V primeru, da bo prišlo do vzpostavitve, pa naj bi bile po njeni oceni posledice le pozitivne narave.

Poslanec SDS Zvone Černač je uvodoma izpostavil, da je bil sicer že sam predlog na sejo uvrščen s kršenjem poslovnika, saj je bil kar vrinjen k obravnavi predlogov proračunov za leti 2020 in 2021. Pri tem je Černač kritično poudaril, da zakonskemu predlogu manjkajo finančni učinki. Označil ga je kot škodljivega, saj je trg sam že vse uredil, tuji prevozniki so namreč prevzeli vse pomembnejše linije. “Zakaj je Alenka Bratušek pripravila zakon o letalstvu, ki predvideva državno financiranje nekaterih letalskih linij? Zato, da bodo karte do Bruslja, ki so v tem trenutku okoli 120 evrov, ponovno stale okoli 500 evrov, kot so bile v času Adrie Airways?” je še dodal Černač.

Smiselnost prodaje nemškemu sklada pa taka
“Nobena zdrava kmečka logika ne razume, da je bila Adria Airways leta 2016 prodana nemškemu grobarju za 100.000 evrov, predhodno pa je bilo temu istemu grobarju dano še 1,3 milijona evrov. In ti ljudje še danes sedijo v Vladi RS,” je glede prodaje Adrie kritično izpostavil poslanec Bojan Podkrajšek. Adria Airways  je bila namreč zaupana v roke nepoznanega nemškega sklada 4K Invest, ki pred tem sploh ni imel ustreznih znanj s področja upravljanja, trženja in razvoja letalskih družb. Danes vidimo, koliko je bila vredna tedaj ocena s strani SDH, da naj bi nemški lastnik pripomogel, da bo Adria postala cenovno učinkovita letalska družba s prevladujočim vplivom v JV Evropi. 

SDH je namreč tedaj podal oceno, da je dogovorjena transakcija prodaje ob predhodni dokapitalizaciji za RS gospodarna odločitev, kar so utemeljili z več argumenti. “SDH je pretehtal več možnih scenarijev glede usode družbe Adria Airways in potencialnih tveganj pri posameznem scenariju. Na podlagi primerjave scenarijev je bilo ugotovljeno, da je prodaja družbe Adria Airways ob predhodni dokapitalizaciji s strani RS ter ob hkratni soudeležbi zasebnega investitorja bolj gospodarna odločitev oziroma pomeni manjši strošek za RS kot stečaj ali kot ustanovitev nove letalske družbe.”

Ob stečaju Adrie lahko vidimo, koliko je bila vredna beseda SDH, zakaj bi bilo tokrat v primeru Bratuškove, ki trdi, da njen predlog glede vzpostavitve javne gospodarske družbe naj ne bi povzročil bogatenja nekaterih, kaj drugače? Na koncu gre v zrak denar slovenskih davkoplačevalcev, odgovornost za negativne posledice pa se le prelaga na predhodnike, odgovarja pa nihče. Potrebno je zavedanje, da živimo v trdnem gospodarstvu in da je čas planskega gospodarstva z Milko Planinc mimo, kar je izpostavil poslanec Rosec in dodal, da bodo dobre linije vzpostavljene same in bodo tudi dobro delovale.

Hana Murn