Nenavadna pojasnila DVK o množični zamudi obvestil za referendum o drugem tiru!

Foto: STA

V petek je predsednik Državne volilne komisije Dušan Vučko na predlog Draga Zadergala moral pojasniti razloge za zapoznele vročitve pisemskih pošiljk za referendum o drugem tiru, glede na preteklo prakso. Koliko ljudi natančno je bilo pozno obveščenih, ni povsem jasno. Vučko je ocenil, da kakšnih 50 tisoč, kar je največja množična zamuda obvestil volivcem v zgodovini Slovenije. A to je le groba ocena, teh bi namreč bilo lahko bistveno več. Prav tako razkrivamo, da je v poročilu DVK cel kup nejasnosti, ki nakazujejo, da je šlo za več nepravilnosti, za katere so v prvi vrsti odgovorni v DVK.

Uradno poročilo o poteku priprav na tisk, o natisu in prenosu obvestil volivcem pri izvedbi referenduma o drugem tiru v sklepnem delu navaja, da so bila obvestila dostavljena kasneje kot običajno zaradi napake pri zajemu podatkov o voliščih, zaradi česar je Cetis obvestila personaliziral dan kasneje, pa še to v količini zgolj 78 tisoč kosov. Poleg tega so v ponedeljek, 18. septembra, glede na njihovo sporočilo dali v razvrščanje večjo količino obvestil, vmes pa je prišlo še do izmeta 25 tisoč kosov obvestil, kar je zaradi ročnega razvrščanja še podaljšalo čas dostavljanja in povzročilo, da so bila obvestila dostavljena na naslove volivcev tudi v sredo, 20. septembra, ko je predčasno glasovanje potekalo že tretji dan.

Ne samo, da so nekateri prejemali obvestila še v četrtek in celo v petek, Državna volilna komisija (DVK) očitno namerno zanemarja več dejstev, med prvimi pa je zagotovo, da do tovrstnih težav ni prišlo še nikoli, saj so bila obvestila, razen redkih izjem, vedno dostavljena pozno, kar ni skladno s preteklo prakso dostave obvestil.

Pri referendumih so obvestila še pomembnejša kot na volitvah, saj morajo na referendumu nasprotniki zakona doseči kvorum preko 342.000 volivcev. Če ni obvestil, je mogoče domnevati, da glasuje kakšen volivec manj, kar pa takoj vrže senco dvoma na legitimnost zakonodajnega referenduma, za katerega bi moralo biti vsem v interesu, da se ga udeleži čim več volivcev in se tako izrazi čim večja volja državljanov.

Gre za prvo množično zamudo obvestil v zgodovini
Če začnemo pri začetku zgodbe, poročilo DVK ne pojasni, zakaj je v celotni verigi odgovornosti ministrstvo za notranje zadeve toliko časa zavlačevalo pri prenosu podatkov v Cetis, saj bi to lahko storili prej, in sicer že v soboto, 9. septembra, tako pa so poslali posodobljene podatke Cetisu šele 11. septembra in s tem izgubili dragocen dan časa. Kljub temu to še ne pojasni, zakaj so obvestila dejansko zamujala več dni.

Opeharjeni državljani so dolžni izvedeti resnico
Očitno sumljiv je tudi podatek, da je bila večina obvestil – okoli 1,3 milijona – poslana na pošto do sobote, 16. septembra, nato pa so zamujala več dni, čeprav bi morala biti dostavljena že v ponedeljek. Iz poročila namreč ne izhaja, koliko je bilo na pošti dejanske zamude, čeprav se pošta sklicuje na 3-dnevni normativni rok. Ker je DVK del krivde posredno pripisal Pošti Slovenije, smo to zaprosili za natančna pojasnila, kdaj točno in v kakšnih količinah so jim bile dostavljene pošiljke.

Iz Pošte Slovenije so nam odgovorili, da so obvestila za referendum odpošiljali med 13. in 18. septembrom in so spoštovali tridnevni zakonski rok za dostavo pošiljk.

C. Š.