“Posamični novinarji in novinarke RTV Slovenija nastopajo dobesedno kot plačani propagandisti stranke SD”

Poslanska skupina SDS je v parlamentarni postopek vložila predlog priporočila Vladi Republike Slovenije za zagotovitev neodvisnega in zakonsko opredeljenega delovanja RTV Slovenije. Predlagajo namreč, da državni zbor sprejme priporočilo, s katerim bi predlagal Vladi Republike Slovenije, da pozove vodstvo RTV Slovenija, naj dosledno upošteva Statut RTVS ter Poklicna merila in načela novinarske etike v programih RTV Slovenija. Prav tako pa naj državni zbor predlaga Vladi Republike Slovenije, da spremlja stanje v javnem zavodu RTVS ter sprejme vse potrebne ukrepe iz svoje pristojnosti, da se bo zagotovilo nemoteno izvajanje poslanstva, ciljev in nalog, ki jih ima RTVS po zakonu.

Svoj predlog priporočila so obrazložili s tem, da “zakon o RTV Slovenija, Statut RTV Slovenija ter programski standardi RTV Slovenija jasno in nedvoumno določajo, da mora RTV Slovenija delovati v interesu javnosti ter da mora zagotavljati verodostojne in nepristranske informativne oddaje, s katerimi celovito obvešča o političnem dogajanju doma in v zamejstvu tako, da posredovane vsebine omogočajo objektivno javno obveščenost. Novinarji, uredniki in zaposleni na RTV Slovenija so pri svojem delu dolžni upoštevati in izpolnjevati poklicna merila in standarde ter etični kodeks, prav tako pa so pri svojem delu dolžni poročati o dogajanju doma in na tujem, ki je pomembno za javnost. Kot je opredeljeno v 1. členu Statuta tega javnega zavoda, je poslanstvo RTV Slovenija tudi v zadovoljevanju demokratičnih, socialnih in kulturnih potreb državljank in državljanov Republike Slovenije, Slovenk in Slovencev po svetu, pripadnic in pripadnikov slovenskih narodnih manjšin v Italiji, Avstriji in Madžarski ter italijanske in madžarske narodne skupnosti v Republiki Sloveniji. Tako smo že večkrat opozorili, da RTVS v svojih osrednje-informativnih oddajah ni poročala o pomembnih temah, ki se tičejo vseh državljanov, ki so konec koncev tudi tisti, ki plačujejo RTV prispevek, da RTVS sploh lahko deluje,” so zapisali. Že večkrat pa so opozarjali tudi na kršitev določil o delovanju 3. programa TV Slovenija, t. i. “parlamentarnega programa”, “saj se že od začetka delovanja parlamentarnega programa srečujemo s situacijo, ko seje delovnih teles državnega zbora niso neposredno prenašane, pa tudi posnete ne za morebitno kasnejše predvajanje, s čimer RTV bistveno poslabšuje informiranost državljanov o najpomembnejših dogajanjih doma in po svetu.”

TVSLO3 je poseben nacionalni televizijski program, ki mora po svoji zakonski opredelitvi poskrbeti za neposredni prenos sej Državnega zbora Republike Slovenije in njegovih delovnih teles ter predvajanje posnetkov teh sej, kadar neposredni prenos ni mogoč. “Po našem mnenju in izkušnjah se te zakonske določbe v veliki meri ne izvršujejo oz. se kršijo. Prav tako je pri delovanju Informativnega programa Televizije Slovenija in Radia Slovenija opazna izrazita, ekstremna pristranskost v korist nekaterih vladnih strank, v zadnjem času še posebej v korist Socialnih demokratov (SD).

Odkrito potiskajo naprej SD
Groba statistika objav v informativnih oddajah obeh medijev namreč pokaže, da sta oba informativna programa posvetila predstavitvi enega samega predvolilnega dogodka vladne stranke SD več programskega časa kot 16 javnim predstavitvam programov SDS v letih 2017 in 2018 skupaj: “Posamični novinarji in novinarke Radia in TV Slovenija nastopajo dobesedno kot plačani propagandisti omenjene vladne stranke. Uredniki in urednice, skriti v ozadju, pa takšno delovanje omogočajo, naročajo in vzpodbujajo. Pri tej zlorabi zakonitega poslanstva javnega zavoda nacionalnega pomena očitno sodelujejo tudi vodilni v obeh hišah, sicer se tako grobe kršitve profesionalnosti in novinarskega kodeksa ne bi mogle dogajati,” so prepričani v poslanski skupini SDS.

Domen Savič (foto: STA)

Opozarjajo pa tudi na nesprejemljive in nestrpne izjave nekaterih članov programskega sveta, ki so ostale spregledane in brez sankcij že v preteklosti. “Tako je koalicija v programski svet na predlog gledalcev in poslušalcev izvolila tudi komunikologa in spletnega aktivista Domna Saviča, ki je nekatere izmed njih na družabnih omrežjih označeval s ‘pi*** klerotalibanske’ in podobnimi izrazi ter omalovaževal med drugim tudi slovenske praznike. Tako je ob dnevu državnosti zapisal, da je ‘dan državnosti kot božič. Oba praznujeta nekaj, kar ne obstaja.'” Ob tem se upravičeno sprašujejo, kako je Savič pripomogel k ugledu javne RTV tako v Sloveniji kot tujini.

Jedrt Jež Furlan všečkala sporno izjavo v terorističnem slogu, RTV Slovenija pa obmolknila
Prav tako ni bilo nikakršnega odziva na početje članice Programskega sveta RTV Slovenija Jedrt Jež Furlan, ki je na Twitterju “všečkala” tvit Safeta Alibegića, v katerem je zapisal, kako razmišlja, da bi na prehodu za pešce povozil novinarja Jožeta Možino. Takrat je RTVS zapisala, da bo “svoje novinarje, ki so zavezani profesionalnim normam, spoštovanju splošnega Kodeksa novinarjev Slovenije in spoštovanju etičnih meril ter programskih standardov javnega medijskega servisa RTVS, javno in po vseh možnih pravnih poteh zaščitila”, ni pa z besedo komentirala početja omenjene članice programskega sveta.

Moti jih vse, kar ni levo
Očitno je stanje na RTVS sporno in neurejeno na več področjih, kar je razvidno tudi iz dogajanj in kadrovskih menjav v zadnjem letu. “Pred dnevi je bil Jadranki Rebernik vročen sklep o razrešitvi s funkcije odgovorne urednice UPE Informativni program Televizije Slovenija. Bojda je generalni direktor RTVS Igor Kadunc odločitev sprejel po ‘temeljitem premisleku’ in po predhodnem pozitivnem mnenju novinarskega kolektiva, a dejstvo ostaja, da je bila njegova namera po odstavitvi Rebernikove znana že od nastopa njegove funkcije. Po pisanju medijev naj bi med glavnimi razlogi za odstavitev bila tako imenovana ‘praksa uravnoteževanja’, ki jo na družabnih omrežjih problematizirajo tako nekateri novinarji TV Slovenija kot vidni obrazi levice. Generalni direktor Kadunc jo je, skupaj z direktorico Televizije Slovenije Ljerko Bizilj, skušal zamenjati že julija 2017, a doživel nezaupnico s strani programskega sveta, ki je z enim glasom večine preprečil poseg v novinarsko avtonomijo. Vzroki za odstavitev Rebernikove v sklepu niso navedeni, a jih je mogoče razbrati iz razprav programskega sveta ter vplivnih novinark informativnega programa RTVS na družabnih omrežjih. Tako so bile problematizirane oddaja Tarča na temo splava, dokumentarni film dr. Valentina Areha o SFRJ in JLA, predvsem pa intervju Igorja Pirkoviča s hrvaškim pevcem Thompsonom v Tedniku. Veliko je bilo javnih napadov na uredniške odločitve, češ da teh oddaj TV Slovenija sploh ne bi smela predvajati.”

Igor Kadunc (foto: STA)

V začetku januarja pa so se nekateri na Twitterju ponovno oglasili. Eden od zapisov je tako bil, da je “javna televizija dosegla enega od vrhuncev svoje prakse uravnoteženosti”, ko je po izbruhu afere “bosanski kredit” in neuspešnem predlogu ustavne obsodbe predsednika vlade Cerarja v studiu Odmevov gostila predsednika SDS Janeza Janšo – samega, brez drugih sogovornikov, zaradi tega pa je bila napadena tako televizija kot voditeljica Odmevov Rosvita Pesek.

Biziljeva odletela zaradi stiroporja
Pred dnevi pa je tudi direktorica TV Slovenija Ljerka Bizilj na seji programskega sveta napovedala predčasni sestop s položaja. Mandat, ki bi se ji iztekel jeseni, naj bi nasledniku prepustila že spomladi. “Razlog je po njenih besedah načrt dela za leto 2019, ki ga je treba zasnovati najpozneje do junija letos. ‘Prav je, da načrt izdela tisti, ki ga bo tudi izvajal,’ je dejala Biziljeva. Čeprav je svoj predčasni odhod utemeljila s pravico novega direktorja, da sam začrta svoje delo, pa je znano, da se Biziljeva v nekaterih pogledih na razvojne projekte televizije razhaja z generalnim direktorjem RTV Slovenija Igorjem Kaduncem. Po pisanju medijev pa naj bi bilo v ozadju njenega napovedanega odstopa predvsem sporno financiranju Eme 2017, kjer je RTVS prekoračila proračun za kar 740.000 evrov. Večji del plačanih zneskov naj bi bil elegantno nižji od meje 20 tisoč evrov, ki jo določa Zakon o javnih naročilih, zato so lahko šli preko naročilnic, ki jih je podpisovala Biziljeva. Pri tem naj bi eno od naročil celo vsebovalo plačilo 18 tisoč evrov za stiropor.”

V SDS so še prepričani, da so vse navedene informacije skrajno sporne, “sploh z vidika, da smo nacionalno radiotelevizijo prisiljeni plačevati vsi. In za ta prispevek lahko upravičeno pričakujemo, da bo RTVS delovala skladno z zakonom.”

M. S.