fbpx

Prosto po Cirmanu: Naj Socialni demokrati dokažejo, da njihove volilne kampanje ni plačalo Židanovo ministrstvo

Foto: STA

Primož Cirman je preiskovalni in “preiskovalni” novinar na blogu Necenzurirano (skupina medijskega tajkuna Martina Odlazka) in zunanji sodelavec revije Reporter. Nedavno je v oddaji Studio City na TV Slovenija o druženju med aktualnim premierjem Janezom Janšo in lobistom Božom Dimnikom pred več leti dejal: “Za politično higieno je ključno, da zahtevamo pojasnila. Janša mora dokazati, da ni bilo vpliva, ne obratno, da se mi sprašujemo o dokazih.”

Pustimo ob strani (milo rečeno) čuden način dokazovanja nedolžnosti. Zamislimo si, da je Cirmanova definicija dokazovanja točna in standard v novinarsko-preiskovalnih dejanjih. Še posebej zato, ker je novinar bloga reden gost v prevladujočih medijih in nekakšen dežuren komentator dogodkov okoli nas. On bo že imel prav, ko ga povsod vabijo, mar ne?

Včeraj smo objavili zgodbo, da se lahko SD Tanje Fajon zaradi neporavnanih dolgov znajde v resnih težavah, saj pravniki menijo, da zaradi tega Socialni demokrati sploh ne bi smeli kandidirati na volitvah,  v nadaljevanju pa boste lahko prebrali našo malo starejšo zgodbo o spornem (koruptivnem) financiranju volilne kampanje Socialnih demokratov. Ko jo boste brali, imejte pred očmi Cirmanovo (progresivno) definicijo dokazovanja nedolžnosti. Spoznali boste, da SD ni nikoli zares dokazala, da trditve v zgodbi ne držijo.

Javni razpis za tri milijone evrov dobila Futura z najdražjo ponudbo
Marca 2011 je bil sprejet zakon o promociji kmetijskih in živilskih proizvodov, ki je predvidel vzpostavitev sistemskega financiranja promocije ter vzpostavitev pravičnosti v prehranski verigi. Takratni minister za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano mag. Dejan Židan je ob sprejemu povedal: “Zakon je zelo pomemben za slovenske proizvajalce hrane ter za povečanje lojalnosti na relaciji proizvajalec-kupec. Pridelati je treba toliko hrane, kolikor jo država lahko.”

Dejan Židan, takrat predsednik stranke SD, je kot minister za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano leta 2016 izpeljal javni razpis za promocijo slovenskih živilskih izdelkov v vrednosti več kot tri milijone evrov. Javno naročilo za zasnovo in izvedbo nacionalne kampanje za promocijo lokalnih kmetijskih in živilskih proizvodov 2016–2019 je bilo objavljeno 3. 6. 2016  na spletni strani ministrstva. Skupna vrednost osnovne pogodbe za triletno obdobje je bila do 3.035.877,20 evra. Pogodbo so podpisali z agencijo Futura, čeprav je ponudila najvišjo ceno, za njo sta se na drugo in tretje mesto uvrstili agencija Pristop  in agencija Direct Media Komunikacije.

Zanimivo je tudi, da so po podpisu pogodbe podpisali še več aneksov. Na ministrstvu so na novinarsko vprašanje v zvezi s tem odgovorili, da je takšno pogodbo pripravila služba za javna naročila ministrstva, ki pravnosistemsko vodi postopke javnega naročanja. Novinarje so zanimala tudi imena odgovornih oseb za pogodbo, a jih niso posredovali. Dejstvo pa je, da je bil v tistem času objektivno za delo ministrstva odgovoren Dejan Židan kot minister. Na novinarsko vprašanje o tem, kdo je predlagal potek posla tako, da se po podpisu pogodbe financiranje ureja prek aneksov, so na ministrstvu odgovorili: “Sporazum z okvirno oziroma predvideno vrednostjo kampanje je bil sklenjen iz razloga, ker za celotno obdobje izvajanja kampanje ob sklenitvi sporazuma ni bilo mogoče natančno določiti obsega finančnih sredstev, ki jih bosta lahko prispevala sektorja mleka in mesa. Kampanjo Naša super hrana namreč sofinancirajo država in pridelovalci in predelovalci mleka ter govejega in perutninskega mesa, ki so se samostojno odločili za vstop v promocijo v skladu z zakonom o promociji kmetijskih in živilskih proizvodov. Višina zbranih sredstev sektorjev je odvisna od količine pridelanega in v Sloveniji predelanega/odkupljenega mleka in mesa v posameznem letu. Pri oblikovanju okvirne vrednosti sporazuma smo zato predvidevali okvirni znesek zbranega prispevka sektorjev na podlagi pridelave ter odkupa mleka in mesa v preteklih letih. Prispevki sektorjev za promocijo se zbirajo v proračun tekom celega leta. Zaradi tega razloga je z izbrano agencijo Futura sklenjen sporazum, v okviru katerega se sproti za posamezne krajše dele kampanje skozi triletno obdobje z aneksi določa natančna višina razpoložljivih sredstev (ta je odvisna od do tedaj zbrane višine prispevkov obeh sektorjev in države) in obseg izvedbe komunikacijskih aktivnosti.”

Razpis na podlagi približne finančne ocene in podpis pogodbe so na ministrstvu izpeljali s pomočjo ocenjevalne komisije. Zanimivo je, da so v komisiji sodelovali člani, ki so vsi bolj ali manj povezani z ministrom Židanom, ki se je pred vstopom v politiko ukvarjal s prašičerejo. V komisiji so tako najboljšega ponudnika izbirali Marko Višnar iz Farme Ihan, s katerim je Židan sodeloval v prašičerejskih časih; Slavko Ficko, ki je v času izbire prijavljenih na razpisu opravljal funkcijo v Perutnini Ptuj, d.d., in je bil takrat največji Futurin klient, direktorica marketinga v družbi Ljubljanske mlekarne Tina Kumelj, ki s Futuro tudi konkretno sodeluje, Robert Peklaj, predstavnik KGZS, je sicer “podjetnik z gradbeno mehanizacijo”,  in Matjaž Podmiljšak, nečak razvpitega šefa Zadružne zveze Slovenije Petra Vriska.

Po sporni izbiri Future za najvišjo ceno je še spornejše dejstvo, da po treh letih sodelovanja ni merljivih podatkov o uspehu kampanje. Na novinarsko vprašanje o tem, kakšen je bil po posameznih letih omenjene kampanje vpliv na prodajo slovenskih proizvodov in ali drži informacija, da delež prodaje slovenske perutnine še vedno pada, pa so z ministrstva odgovorili, da neposrednih odgovorov na ti dve vprašanji ne morejo posredovati.

Naj dokažejo, da se denar ministrstva ni pretakal v volilno kampanjo SD
Vlada RS je konec leta 2018 sprejela Strateški načrt promocije kmetijskih in živilskih proizvodov 2019–2025, ki predvideva okvirna vsebinska in finančna izhodišča v ocenjenem znesku 9,8 milijona evrov za 6-letno izvajanje promocije. Ta sredstva so namenjena prvenstveno za oglaševanje (okvirno 40 odstotkov), preostali del pa se predvideva za aktivnosti pospeševanja prodaje, produkcijo lastnih vsebin, investicije skozi podpornike in ambasadorje, podporne tiskovine, odnose z javnostmi, direktni marketing, dogodke, sejme ter tržne raziskave.

Nekateri  mediji so menili in pisali (tudi Demokracija), da se je denar iz kampanje za promocijo slovenskih živilskih proizvodov pretakal v predvolilno kampanjo SD leta 2018. Seveda so Socialni demokrati to zanikali, a prepričljivih dokazov niso nikoli ponudili javnosti. Mogoče je res tako, kot pravijo, a v spomin si prikličite Cirmanovo definicijo dokazovanja, ki jo v tem primeru malo parafraziramo: “Za politično higieno je ključno, da zahtevamo pojasnila. Socialni demokrati morajo dokazati, da se denar ni prelil v njihovo volilno kampanjo, in ne obratno, da se mi sprašujemo o dokazih.”

Demokracija