fbpx

Radijskega monopolista Odlazka skrbi madžarski nakup enega radia

Foto: Ana Kovač/Siol

Martin Odlazek je medijsko-smetarski tajkun, ki preko dveh skupin – Media24 in Infonet Media obvladuje pretežni del slovenskega radijskega trga, med drugim tudi Radio Aktual, Radio Salomon, vpliva pa tudi na Radio 1 in Radio Antena. Obenem nadzira še paleto rumenih medijev, Svet24, Reporter, Primorske novice in Večer. In prav slednjega je zmotilo dejstvo, da Radio City kupuje Madžar, s čimer doprinaša k pluralnosti medijskega prostora.  

Medijsko-smetarski tajkun Martin Odlazek, se je preko svojega Večera obregnil ob madžarski nakup Radia City, hkrati pa ni zmogel izogniti demoniziranju na podlagi lastnikovega porekla: Novi lastnik, ki je prav tako blizu Orbanovemu vplivnemu krogu, za zdaj ne napoveduje kadrovskih in vsebinskih sprememb”. Kot med drugim še navajajo pri mariborskem dnevniku, gre za Gaborja Deaka oziroma podjetji Media Moment Kft. in Radio Factory Kft. Slednji naj bi pridobili 100-odstotni delež, vendar pa posel še ni pravnomočen zaradi potrebe po izvedbi določenih postopkov v Sloveniji. 

Mediji so že v začetku septembra lani poročali, da je bila v sodni register vpisana družba Večer mediji, njen direktor pa je postal Miha Klančar. Iz njenega lastništva pa naj bi se po sedemletnem obdobju umaknila Uroš Hakl in Sašo Todorović. Iz javno dostopnih evidenc pa je razvidno, da je lastnik Večer mediji d. o. o. podjetje Časnik Večer d. o. o. (100 odstotkov), slednjega pa 2HT invest d.o.o. (100-odstotno), ki si ga delita HAKL & HAKL d.o.o. (60 odstotkov) in Todorović (40 odstotkov). Kot kaže postopek prodaje še ni povsem zaključen ali pa podatki niso posodobljeni (Ebonitete, Gvin). Odlazek je verjetno glavni krivec za monopolizacijo medijskega prostora, zlasti radijskega trga pri nas.

Media24, nekateri vidnejši mediji. (Foto: posnetek zaslona)

Prva velika skupina pod neposrednim Odlazkovim vplivom je Media24. Lastniško 100-odstotno spada pod Svet24 d. o. o., slednjega pa v celoti poseduje bivša Odlazkova žena Alena Nardini. V tej mreži je kopica uglednih radijskih postaj: Radio Aktual, Radio Celje, Radio Veseljak, Radio Salomon, Radio Krka, Radio Ptuj in Radio Aktual Kum. Vanjo spada tudi Televizija Veseljak, kopica revij s področja rumenega tiska, spletna in tiskana verzija Svet24, portal Dolenjski list, Primorske novice in časnik Večer. Med tiskovinami se je že pred časom znašel celo nesrečni Reporter, ki je v medijski prostor svoj čas vnašal kanček pluralnosti in kakovosti.

Preko Media24 in Infonet Media obvladuje radijski trg
Odlazkova družina ima posredno tudi delež v Infonet media d. o. o. , ki je 85-odstotni lastnik Radia 1 in 100-odstotni lastnik Radia Antena (Ebonitete), torej dveh izjemno vplivnih radijskih postaj. V to spada še nekaj manjših radijskih postaj. Odlazek pa svojega deleža oziroma koncentracije na trgu ni nikoli priglasil Agenciji za varovanje konkurence, kar bi moral storiti najkasneje takrat, ko je postal (so)lastnik družbe Infonet media d.d., leta 2019.

Media24, radijske in TV postaja. (Foto: posnetek zaslona)

Pridobivanje kontrolnih deležev v različnih podjetjih jasno nakazuje, da je cilj takšnega razpršenega in posrednega lastništva prikritje koncentracije podjetij, saj ima tako v rokah dve največji radijski združenji, s katerima pokriva ključne predele Slovenije in posledično tudi zbere večino oglaševalskih prihodkov. Ker je lastništvo obeh največjih mrež v rokah ene osebe, je nastal “medijski velikan”, ki ima na trgu neomejeno moč, zaradi česar se ostale radijske postaje borijo za svoje poslušalce in se utapljajo v rdečih številkah. Z večinskim deležem pa obstaja resna nevarnost, da bo zlorabil svoj položaj na trgu radijskega oglaševanja in omejeval učinkovito konkurenco.

Davčne utaje, poslovne goljufije in izkoriščanje invalidov
In ob tem postane bolj razumljivo, zakaj gre Odlazkovim madžarski nakup tako močno v nos, saj predstavlja (sicer relativno majhen) doprinos k večji medijski pluralnosti in odmik od monopolizacije. Pod njegovo okrilje spada tudi inkvizicijski portal Necenzurirano, ki je proizvedel že več lažnih novic in si prislužil celo kakšno tožbo. Pisci portala so znani po spornih finančnih praksah (izogibanju plačevanja davkom, zato jih preganja Furs), njihov šef Odlazek pa je dva – Primoža Cirmana in Vesno Vuković skušal zaščititi z zaposlitvijo v svojem invalidskem podjetju Salomon d. o. o. Mimogrede: Odlazek je sicer znan po izkoriščanju invalidov in po tem, da je bil pravnomočno obsojen na zapor zaradi poslovne goljufije.

Vsaj dva novinarja portala Necenzurirano – Primož Cirman in Vesna Vuković, odslej zlorabljata bonitete invalidov, kot zaposlena pri podjetju Salomon d. o. o. (Foto: Posnetek_STA_Facebook)

Po poročanju Siola se je konec januarja letos znova znašel na (Okrožnem) sodišču v Ljubljani, skupaj z Gašperjem Odlazkom in Ivom Gulićem. Razlog naj bi bila zloraba položaja na področju gospodarske dejavnosti. Urad za preprečevanje pranja denarja je Furs-u, pred nekaj več kot letom dni, posredoval sum glede Odlazkove davčne utaje članov njegove družine in z njimi povezanih podjetij. Znesek predvidoma spornih transakcij je bil skupno ocenjen na preko dva milijona evrov. Sum je padel tudi na brata Marka in sina Gašperja ter podjetja Krater, Eurofit in Salomon. Odlazkov medijski imperij pa se je dejavno vključil v predvolilno kampanjo, kot pravi propagandni stroj, uperjen proti Janši, SDS in vladajoči koaliciji.

Odlazek se napaja s smetarskimi posli: Vizjak mu je “stopil na rep” z novo okoljsko zakonodajo
Pred časom je s pomočjo zmontiranih prisluhov preko novinarja portala Necenzurirano in posledično osrednjih medijev, v javnost lansiral afero o “glupih davkih”, s  katero je skušal politično uničiti okoljskega ministra Andreja Vizjaka, ki je z novim zakonom želel omejiti delovanje Odlazkove medijsko-smetarske mafije, ki bogati na račun poslov z odpadki. Nadvse povedna pa je še, pred dnevi objavljena študija portala Domovine, ki navaja, da trije osrednji tiskani dnevniki (Delo, Dnevnik in Večer) v ospredje svojih dnevnih novic, navadno sploh ne postavljajo aktualnih političnih tem, čeravno o premierju in vladi pretežno kritično poročajo. Nekaj povsem drugega pa so Odlazkovi mediji.

Svet24 izžareva simptomatiko Odlazkove politične shizofrenije oziroma popolne obsedenosti z likom in delom premierja Janše, stranko SDS, aktualnimi ministri in državnimi sekretarji. (Foto: posnetek zaslona)

Zlasti Svet24, je obseden z likom in delom Janše. Glede njegovega poročanja so pri Domovini ugotovili: “Posebna zgodba pa je Odlazkov tabloid Svet24. Medtem ko se vsa Slovenija ukvarja z naravo medijev iz kroga SDS-a, pa se praktično nihče ne ukvarja z dnevnim časopisom, ki je preko mere, surovo brutalen do desnosredinskih politikov, oziroma kogarkoli, ki je tako ali drugače povezan s to vlado. Ne samo brutalen, temveč tudi zavajajoč in manipulativen. Njegova agenda je jasna in to ni kritično novinarsko poročanje, temveč neprikrita protipropaganda. Pogostost ukvarjanja z Janezom Janšo na naslovnicah Sveta24 meji že na obsedenost.”

Domen Mezeg