fbpx

Volilne ankete – kako predvidljivo z njimi mobilizirajo in uspavajo volivce!

Foto: Demokracija

Ankete javnega mnenja so v Sloveniji zelo predvidljive. Večinoma jih izvajajo tisti, ki so že bili propagandisti ali bolje rečeno ustvarjalci in načrtovalci javnega mnenja v socialističnih časih – ali pa njihovi ideološki nasledniki ali dobri učenci. Vsebina njihovih izdelkov je posledično tako predvidljiva, kot so letni časi, ki si sledijo eden za drugim že tisočletja, odstopanja med njimi pa so lahko le minimalna in redka.

Prav na gornje dejstvo sem danes opozoril člane mojega volilnega štaba, ki so se ob mojem današnjem prihodu v Celje veselili rezultatov anket, ki so bile objavljene v minulih dneh in ki kažejo večje ali celo zelo veliko vodstvo SDS. Razočaral sem jih in jim dopovedal, da moramo delati, delati in še enkrat delati ter čim manj gledati rezultate anket.

Zakaj?
Preprosto zato, ker je grob pregled volilnih napovedi večine volilnih anket z manjšimi odstopanji točno tak, kot je ponavljanje letnih časov. Za zimo pride pomlad, za njo poletje in jesen in stvar se ponovi. Že vsaj od leta 2000 se stvar ponavlja približno takole. Takoj po volitvah politična stranka, ki na volitvah zmaga, naskok pred tekmeci še poveča (leta 2000 LDS, leta 2004 SDS, leta 2008 SD, leta 2014 SMC). To je tudi razumljivo in predvidljivo, saj se volivci načeloma po volitvah v večji meri identificirajo z zmagovalci. Vse drugo pa je pri nas že ustvarjanje in ne merjenje volilnih napovedi. Ko so se približevale volitve leta 2004, so volilne ankete kazale na zmago LDS, dejansko pa je zmagala SDS. Ko so se bližale volitve leta 2008, so volilne ankete kazale na zmago SDS, zmagala pa je SD.

Tudi leta 2011 in 2014 so bili precej negotovi časi, a volilne ankete so javno mnenje ustvarjale, ne merile. Dobra dva meseca pred volitvami 2011 je bila na vrhu Virantova DL, volilne ankete so v nadaljevanju napovedovale zmago SDS, zmagala pa je Jankovićeva PS, ki je danes ni več. Nekaj podobnega se je dogajalo tudi leta 2014. Nekaj mesecev pred volitvami Cerarjeve SMC sploh še ni bilo, visoko je kotirala Šoltesova stranka Verjamem, tik pred volitvami pa so volilne ankete napovedovale zmago SDS, a zmagala je SMC.

Pazite se napovedi, ki bi vas lahko uspavale
In kaj se dogaja danes? Popolnoma enako. Volilne ankete večinoma ustvarjajo javno mnenje in ga ne merijo. Več kot tri leta sedanjega mandata je vodila SDS, pred nekaj meseci so ankete zaznale in takoj na prvo mesto postavile Listo Marjana Šarca, da bi umetno ustvarile njegovo moč že v času, ko liste na državni ravni sploh še ni imel. Razpad SMC pa seveda tudi dela svoje. Politični nomadi v veliki meri potujejo k SD, pa tudi k Marjanu Šarcu, zato naraščanje moči SD.

Ankete so dvignile Marjana Šarca še preden je zrasla njegova dejanska podpora. (Foto: STA)

In danes, okoli tri tedne pred volitvami? O veliki spremembi na vrhu poročajo volilne ankete in tudi zapriseženi sovražniki iz novinarskih vrst tipa Zoran Potič (Delo), ki sedaj spoštljivo pišejo o velikem vodstvu SDS, seveda ustvarjajo javno mnenje in ga ne merijo. In kaj dejansko sporočajo? Sporočila o velikem vodstvu SDS imajo seveda dvojno sporočilno vrednost. Na eni strani volivcem SDS sporočajo, da lahko ostanejo doma, češ, SDS bo tako ali tako zmagala. Na drugi strani pa volivcem levih političnih strank naganjajo strah v kosti pred zmago SDS in jih mobilizirajo, naj se volitev udeležijo v čim večjem številu. Povsem predvidljivo, kot so tudi letni časi.

Vinko Gorenak