Zbor za republiko vodstvu RTV: “Če je tako početje za vas v skladu s poklicnimi merili in načeli novinarske etike, potem smo lahko več kot zaskrbljeni”

Generalni direktor RTV Igor Kadunc. (Foto: STA)

Zbor za republiko je civilno družbena organizacija, ki v zadnjih dneh opozarja na napake vodstva RTV Slovenija pri poročanju, ki naj bi bilo objektivno in neodvisno. “Z vašo oceno poročanje RTV Slovenija o nabavah zaščitne opreme kot korektnega žal ne moremo strinjati. Očitna je velika razlika pri obravnavi te vlade v primerjavi z predhodnico. Medtem ko je bila RTV Slovenija do vlade Marjana Šarca prizanesljiva, se vsako najmanjšo, celo izmišljeno napako Janševe vlade napihuje,” so kritično zapisali v Zboru za republiko.

Zbor za republiko je civilno družbena organizacija, ki se je v preteklosti že večkrat izpostavila za demokratične standarde v naši državi. Objavljamo kritično pismo Zbora za republiko vodstvu Radioteleviziji Slovenije, ki pripada vsem državljanom v tej državi. Žal so se na RTV Slovenija raje odločili za ideološki boj proti vladi, ne glede na ceno. To se pozna tudi v vedno več civilnih družbenih gibanjih, ki zahtevajo ukinitev obveznega prispevka za financiranje RTV Slovenija.

V odgovoru Zbora za republiko se čudijo, da so spregledali dejstvo, da je neposredno vmešavanje državnih institucij v uredniško politiko nedopustno. Celo nasprotno, država ima dolžnost zagotoviti uredniško neodvisnost. V pismu izpostavijo, da niso državna institucija, pač pa civilna družba. “Člani ZZR – tako kot večina ostalih državljanov – s plačevanjem mesečnih položnic omogočamo delovanje nacionalne radiotelevizije,” zapišejo v pismu.

Zbor za republiko je v svojem pismu jasno dokazal, da je bilo poročanje do trenutne vlade nekorektno napram Šarčevi vladi
Stališče vodilnih na RTV Slovenija izraža prepričanje, da svojo “uredniško neodvisnost” razumejo na način, da se ni potrebno ozirati na mnenje državljanov, katerim je namenjena. Če to resno mislijo, potem imajo žal prav tisti, ki pozivajo k ukinitvi obveznosti plačevanja RTV prispevka, uredniško politiko pa prepustiti trgu. “Z vašo oceno poročanja RTVS o nabavah zaščite in medicinske opreme kot korektnega se žal ne moremo strinjati. To ne velja samo za poročanje o tej tematiki, ampak za poročanje o delovanju aktualne vlade nasploh,” so zapisali v Zboru za republiko.

Po mnenju Zbora za republiko je očitna in velikanska razlika pri obravnavi te vlade v primerjavi z njeno predhodnico. Medtem ko je bila RTVS do vlade Marjana Šarca v splošnem prizanesljiva, se vsako najmanjšo, celo izmišljeno napako Janševe vlade napihuje. Pri tem se ne upošteva, da so razmere, v katerih je nastopila nova vlada, bistveno težje oziroma izredne. “Vsi, stroka in laiki, smo imeli pred očmi prizore s krstami iz Italije in to ob praznih skladiščih,” zapišejo v Zboru za republiko.

Opažajo tudi, da ni bilo mogoče zaslediti niti ene same celovite analize pripravljenosti Slovenije na izbruh epidemije koronavirusa. Predvsem tega ne, zakaj je Šarčeva vlada tako dolgo odlašala s sprejemom nujnih ukrepov in zapustila prazna skladišča državnih rezerv. Radiotelevizija Slovenija je raje s svojim poročanjem delala večji problem z nakupom nujnih zaščitnih sredstev v času izbruha epidemije, kakor malomarnost vlade, ki je svoj mandat zaključila s popolno nepripravljenostjo na epidemijo, ki je že takrat trkala na vrata.

Poročanje o nabavah zaščitne in medicinske opreme je na nacionalni TV ves čas tendenciozno in enostransko. Še posebej to velja za obe zadnji oddaji Tarča. V prvi od njih sta dva vodilna politika iz prejšnje vladne zasedbe, Šarec in Židan, navijaško in volilno-propagandno udrihala čez početje sedanje vlade, ne da bi ju voditeljica soočila z njuno odgovornostjo za to, da je bilo pri nabavah opreme treba začeti tako rekoč ‘iz nič’, zapišejo v civilno družbeni organizaciji Zbora za republiko.

Zbor za republiko izraža mnenje, da je bila oddaja Tarča namenja diskreditaciji vladnih predstavnikov v oddaji, Marjanu Podobniku pa niso dali možnosti, da bi javno predstavil svojo zgodbo
Informacije o samih nabavah so bile v oddaji Tarča predstavljene na selektiven način, kar se je po oddaji tako s strani vlade kakor drugih medijev odkrivalo in potrdilo. V drugi Tarči so delno celo upoštevali zahtevo Zbora za republiko, da soočijo vse, ki so ključni pri razčiščevanju nakupa zaščitne opreme. “Še vedno pa niste dali možnosti g. Marjanu Podobniku, da bi povedal svoje videnje, čeprav ga je novinarka v naprej pripravljenem prispevku ponovno omenjala. Oddaja je tudi samovoljno spremenila oceno strokovne skupine o ventilatorju R30 z »manj primeren« v »neprimeren« (nevaren, škodljiv)”, so kritični v svojem zapisu Zbor za republiko. Pisci pisma, dodajajo, da je prav te, za voditeljico »neprimerne« ventilatorje, združenje za intenzivno medicino pri EU ocenilo kot primerne, varne in dobre.

Sploh pa je bilo vodenje oddaje brez občutka za okoliščine, v katerih je potekala nabava medicinske in zaščitne opreme, ko je grozil razmah epidemije, mislijo o oddaji Tarča v Zboru za republiko. Po njihovem mnenju je imela oddaja očitno vnaprej pripravljen en sam cilj, javnomnenjsko brez dokazov obremeniti ministra Počivalška in Vlado. Tudi obrambni minister Tonin je moral kot statist čakati na besedo celo uro in je bil podobno kot minister Počivalšek in gospa Godec tarča insinuacij, prekinjanj in očitkov, kritično izpostavijo glavne pomanjkljivosti oddaje Tarče v Zboru za republiko. Med drugim tudi zapišejo, da je vsem »obdolžencem« scenarij oddaje retorično preprečeval ustrezno obrambno utemeljitev, kolikor si kljub temu sami niso uspeli izboriti te pravice.

Zato opozarjajo direktorja RTV Slovenije Igorja Kadunca, da je naloga »četrte veje oblasti«, da objektivno informira ostale veje oblasti o interesu državljanov in državljane o delovanju ostalih vej oblasti, ne pa neobjektivno podpira eno politično opcijo in ruši druge ne glede na njihov demokratični mandat.

Zbor za republiko opozarja, da si je informativni program RTV Slovenija privoščil v svojem podajanju informacij preveč napak v škodo trenutne vlade
RTV kot javna televizija ne bi smela delovati v interesu klik, ki obvladujejo nekatere programe na nacionalni RTV. “Že pred tridesetimi leti bi morala prelomiti s tradicijo agitpropa, pa ji to žal še do danes ni uspelo,” pišejo v svojem pismu Zbor za republiko. Zato od direktorja Kadunca pričakujejo, da bo storil več, da se bo RTV vsaj približala demokratičnim standardom javnih televizij v drugih članicah EU.

Tudi ni naloga vaših novinarjev, da v prvih tednih vlade, ki je nastala na osnovi zadnjih volitev, iščejo nove mandatarje. To delo boste pač morali prepustiti volivcem na naslednjih volitvah,” so kritični do nekateri novinarjev na RTV Slovenija, ki si svojo službo objektivnosti razlagajo po svoje. V Zboru za republiko ocenjujejo, da je na informativnem programu javne televizije takih postopkov (dogodkov), ki naj bi bili napaka ali spodrsljaj, preprosto preveč. “Če je tako početje za vas v skladu s poklicnimi merili in načeli novinarske etike, na katera se sklicujete, potem smo lahko več kot zaskrbljeni,” zapišejo v Zboru za republiko.

“Od vas kot osrednjega javnega medija v državi pričakujemo korektno informiranje in uravnoteženo komentiranje, nikakor pa ne sprejemamo pristranskega zavajanja javnosti. Navajanja delnih resnic in neosnovanih (zlonamernih) namigovanj za člane ZZR niso in ne bodo nikoli sprejemljiva.”

Luka Perš