fbpx

Preden se je pravičnik Jefim lotil Uberja, bi se moral ukvarjati s pravicami slovenskih taksistov

"Taximafijaš" Dejan Jefim. (Foto: Srbija Danas)

“Pri nas ima voznik še vedno določene pravice…” in “Uber dela pokvarjeno stvar na osnovi lastnih interesov”, so le ene od besed Dejana Jefima, prvega moža sindikata, ki se v javnosti predstavlja kot goreč zagovornik pravic delavcev (taksistov) in je s svojimi pomagači iz Inštituta 8. marec v ta namen napadel zakon, ki bi Uberju omogočil prihod v Slovenijo. Vendar je to le zgodba za javnost, saj je realnost popolnoma drugačna in preden bi se tako goreče boril proti Uberju, bi moral najprej poskrbeti, da so ustrezni pogoji in pravice zagotovljene slovenskim taksistom, za katere se tako “bori”, in to z dejanji, ne z napadi na Twitterju, kot to stalno počne.

Dejan Jefim se je v Sloveniji s pomočjo režimskih medijev uspel profilirati kot robinhoodovski borec za pravice navadnih delavcev – predvsem taksistov, ki jih želijo tuje multikorporacije grdo izkoristiti. Zato je vse svoje delovanje usmeril v to, da jim prepreči nastop na slovenskih tleh. Poklicne voznike seveda “pumpa” proti “izkoriščevalskemu” Uberju, medtem ko so slovenskim taksistom hudo kršene osnovne pravice, ki jih določa zakon.

“Pri nas ima voznik še vedno določene pravice, pri Uberju pa, če voznik ne vzame vožnje ali pa ga stranka slabo oceni, preprosto dobi slabši rating in sistem ga blokira. To lahko pomeni zanj in za družino lakoto in to se prelije na vso družbo, Vem, da delajo pokvarjeno stvar in da delajo na osnovi lastnih interesov in interesov Uberja”, so zapisane besede aktivističnega prvega moža taksi sindikata Dejana Jefima na spletni strani Zveze sindikatov. Več sindikalnih predstavnikov je v preteklosti izrazilo nasprotovanje predlogu novele zakona o prevozih v cestnem prometu, ki je med drugim prinašala tudi zakonsko podlago za delovanje platform, kot je Uber. Poudarili so, da takšne platforme pogosto temeljijo na kršenju delovnopravne zakonodaje, saj vozniki nimajo urejenega statusa zaposlenih.

Govorijo o slabih praksah Uberja, medtem ko o kršenju pravic delavcev v Sloveniji molčijo
Slabe prakse Uberja, kot so kršenje delovne zakonodaje, ker voznicam in voznikom ne priznava statusa zaposlenih, ne glede na obseg dela, ki ga opravijo. Prekarizacija, neomejen delovni čas in nizke plače in kršena pravica do bolniške ali dopusta – vse to so bili protiargumenti Jefima in njegovih podpornikov, ki zaradi svojega lastnega ega in več kot očitne nedoraslosti reševanju dejanskega problema niso dorasli, saj so (nalašč) spregledali težave, s katerimi se vsakodnevno borijo slovenski taksisti.

Zadnji je bil izpostavljen na enem od osrednjih medijev, ko je finančni inšpektor pri enem od taksi podjetij na Štajerskem uvidel hudo kršenje delovne zakonodaje, saj, kot so zapisali, so bili vozniki zaposleni za nekaj ur tedensko, delali pa so polni delovni čas, da o plačilu na črno, neplačani malici, celo nadzorom nad obiskom stranišč in nasiljem ne govorimo. V konkretnem podjetju naj bi delavci prejemali drobiž za opravljeno delo kar v kuvertah, vozili naj bi se pa tudi z nepopolno delujočimi avtomobili. In medtem ko je to realnost slovenskih taksistov, se Jefim ukvarja z delnicami Uberja.

https://twitter.com/djefim/status/1526962338682773504?s=20&t=7peOj4uh1FeYkaTGSaJyIA

Kje je zdaj robinhoodovski Jefim, da bi “ščitil delavca” tudi v realnosti in ne le papirju? Verjetno je lažje take zadeve, ki se dogajajo vsakodnevno pri slovenskih taksistih “pomesti pod preprogo”, saj od tega nima lastne koristi, kot jo ima v ekipnem delu z Inštitutom 8. marec v svojem “zaščitniškem pohodu” za delavce, s “protivladno agendo”, kot sta to z Niko Kovač počela v Janševi vladi. Morda bi se pol manj takih kršitev dogajalo, če bi več časa posvetil svojemu dejanskemu delu, za katerega je plačan, kot pa komentiranju in nasilniškem vedenju na družbenih omrežjih, ki se za nekoga, ki zastopa sindikat in pravice delavcev, enostavno ne spodobi.

Ana Horvat