Bolje, da ne zbolite. Tako to počnejo v Zdravstvenem domu Ljubljana.

Foto: STA/Osebni arhiv

Slovenski zdravstveni sistem je najboljši na svetu,” se pošalim in nato pripomnim: “Dokler si zdrav in ga ne potrebuješ.” Mesečno redno plačuješ obvezno zdravstveno zavarovanje, morda tudi dopolnilno in dodatno zavarovanje, ko pa zboliš in potrebuješ zdravstveno storitev, se začnejo kazati težave.

Pojavijo se ovire po imenu: “čakalne vrste”, “tvoje zavarovanje ne krije tega in onega in bi bilo to treba dodatno plačati”; “res je, da vam to storitev pokrije vaša zdravstvena zavarovalnica, vendar žal te storitve pri nas ne izvajamo” in podobno … Rešitvi problema sta ponavadi dve: veze in poznanstva ali obisk zasebnega zdravnika. Namen tega prispevka ni govorjenje o zdravstvenih zavarovanjih, prednostih in slabostih med zasebnim in javnim zdravstvom, ampak je predstavitev uporabniške izkušnje naročanja v Zdravstvenem domu Ljubljana (ZDL).

Tri vrste naročanja
Predstavljajte si slehernika, ki se želi naročiti na (kontrolni) zdravniški pregled. Ker je bil nazadnje pri svojem zdravniku takrat, ko je bila Union Olimpija zadnjič slovenski košarkarski prvak, in je zato že pozabil, kako poteka naročanje, gre najprej na spletno stran ZDL, ki se rad pohvali, da je največji javni zdravstveni zavod na primarnem nivoju v RS. Da ne zaidemo predaleč, pustimo ob strani, da RS v nobenem sistemu uradnih kratic ne pomeni Republike Slovenije …

Torej, pacient na spletni strani poišče svojega osebnega zdravnika in prebere navodila, kako naj se naroči. Pri naročanju ima na izbiro tri možnosti: osebni obisk, naročilo po telefonu in naročilo po elektronski pošti. Ker na spletni strani ne piše, da ima katera od teh možnosti prednost, se odloči za tisto, ki mu najbolj ustreza. Za osebni obisk ambulante se ne odloči, ker bi to pomenilo, da mora iti do zdravstvenega doma, poiskati parkirno mesto, plačati parkirnino, nato pa čakati pred ambulanto, da morda izve, da je zdravnik ravno tisti dan odsoten … Zato v času naročanja raje pokliče po telefonu, vendar telefon v ambulanti zvoni v prazno. Nato poskusi še dvakrat, vendar brez uspeha. Da ne bi še naprej po nepotrebnem izgubljal časa, izbere tretjo opcijo.

V sporočilu po elektronski pošti zdravniku tudi samoiniciativno napiše, kdaj bi mu pregled terminsko najbolj ustrezal. Ko odpošlje elektronsko pošto, dobi avtomatski odgovor, da je njegov zdravnik od tega in tega dne odsoten in da ga nadomešča ta in ta zdravnik. Izkaže se, da je sicer ta in ta zdravnik, ki je omenjen v povratni elektronski pošti, drug zdravnik, in ne tisti, ki je objavljen na spletni strani in  prvega zdravnika nadomešča. V avtomatskem odgovoru tudi piše, da bo pacient datum in uro pregleda prejel po elektronski pošti najpozneje prvi naslednji delovni dan oziroma v primeru zdravnikove odsotnosti prvi naslednji delovni dan ambulante. Dobro, zadeva je urejena, si misli pacient! Nato pa mine dan, mine teden, mineta dva tedna in nobenega odgovora. Še dobro, da gre le za kontrolni zdravniški pregled in ne kakšno bolj nujno zadevo, si misli pacient.

Napaka v sistemu ali sistem ne deluje?
Ker pa pacientu celotna zadeva z naročanjem ne da miru, ga vendarle zanima, ali je morda le on imel tako “srečo” pri naročanju, da je naletel na “napako v sistemu”. Morda sistem res ne deluje, kot bi moral, zato preveri, kako je urejeno naročanje. Pacient na spletni strani ZDL poišče kontaktni naslov in vpraša vse, kar ga zanima. Sledi dopisovanje, najprej s sicer prijazno tajnico enote ZDL, ko pa ona kapitulira, nastopi specialna enota – Služba za promocijo in odnose z javnostmi. Zanimivo je, da te službe pogosto pišejo v množini, pod pismo pa se pozabijo podpisati. Seveda, kjer ni osebe, tudi ni osebne odgovornosti.

Med dopisovanjem pacient izve mnoge zanimive stvari, med drugim tudi to, da je nadomeščanje zdravnika izredna situacija; tudi v primeru, ko gre za nadomeščanje zdravnika na porodniškem dopustu … Izve, da ZDL veseli, da pacienti obiskujejo njihovo spletno stran, s katero uporabnikom prihranijo čas pri naročanju. Da, če bi naročanje delovalo. Tudi vprašanje, ali imajo vzpostavljeno sistemsko kontrolo naročanja, ostane neodgovorjeno. Izve pa, da v ZDL vzpostavljajo “tabelni sistem za e-naročanje”, vendar pa ne znajo, nočejo ali ne smejo odgovoriti, kdaj bo ta sistem vzpostavljen in bo začel delovati v celotnem ZDL. Prav tako je skrivnost izvajalec in cena vzpostavitve sistema. Vedo pa, da sistem zaradi povezanih stroškov vpeljujejo po korakih oz. fazah. Težko govorijo o konkretnih časovnih okvirjih, vedo pa, da bodo sistem v okviru finančnih zmožnosti še nadgrajevali.

Zdi se, kot da z izvajalcem ne bi imeli podpisane pogodbe, v kateri so določeni roki, do kdaj bodo posamezne faze opravljene in koliko bo vse skupaj stalo … Morda pa gre še za en primer slovenskega pristopa, ki nas je stal že milijarde davkoplačevalskega denarja pri gradnji avtocestnega križa ali TEŠ6?

Elektronska pošta najboljši način, ampak …
V neki drugi galaksiji, ki je od sedanjega stanja v Sloveniji oddaljena svetlobna leta, bi naročanje pri zdravniku potekalo nekako tako, da bi se pacient preko interneta v sistem prijavil z uporabniškim imenom in geslom ter bi poiskal koledar ambulante, v kateri dela njegov osebni zdravnik. Nato bi poiskal ustrezen datum in se prijavil na pregled. Če bi želel, bi dan pred pregledom dobil sms-opomnik. Če stvar dobro deluje v avtomobilskih servisih, ne vem, zakaj ne bi mogla delovati tudi v zdravstvu. Tako pacienti z osebnimi obiski ali telefonskimi klici medicinske sestre in zdravnika ne bi motili med delom.

Glede tega je – od treh možnosti naročanja, ki naj bi jih nudil ZDL – verjetno res najboljše naročanje po elektronski pošti. Saj lahko v tem primeru medicinska sestra pacienta vnese v koledar, ko ima čas. Problem je seveda, če pacient ne napiše, kdaj ima čas oziroma kdaj ga nima … kar lahko povzroči dopisovanje med medicinsko sestro in pacientom ter potrato časa obeh. Naročanje na pregled bi moralo biti tudi vezano na ambulanto osebnega zdravnika in ne na osebnega zdravnika. S tem bi seveda odpadle vse nevšečnosti v povezavi z nadomeščanjem in odsotnostjo zdravnika. Če bi bil osebni zdravnik odsoten, bi pregled pač opravil tisti, ki ga nadomešča.

Gal Kušar

  • Rožle

    Zaradi takega zdravstva nas je strah še umret…, da ne bi znami kej zašuštral….!!!

  • Nata

    No , bravo ! Tole je pa že kar zelo dobra satira !!
    Ni kaj dodati !!

  • drzavljanslo

    Avto servisi delujejo (in imamo veliko izbiro) ker so privatni. Slovenci s svojimi možgani prepojenimi z komunističnimi hlapi tega niso sposobni dojeti in uživajo v debilno delujoči državi. Ja, kaj bi pa slovenček počel, če bi vse delovalo :) Saj se ne bi imel nad čim pritoževati; bi izgubil smisel življenja.

  • avtohtoni neandartalec

    Kake nepravilnosti, pa kaj ta govori, to niso heci,za dokazovanje tako resnih obtožb je treba plačati številne stokovnjake in traja ogromno časa, ponavadi pa se itak izkaže, da so zdravljenja in način dela potekali v skladu s predpisi in zakonodajo. Naša najboljša garancija so zdravnik iosebno, ker so pač taki, da ne morejo drugega kot samo pomagati, majo neko prisego ali nekaj takega, ne razumem točno, kaj jih pravzaprav zavezuje ampak menda je tako. Vere nam manjka.
    Včasih smo šli k zdravniku ker smo bili bolani, če je bilo prehudo, smo pa soseda poklicali in se je vrnil nazaj z rešilcem. Ne po telefonu, ker jih ni bilo,na vrata si mu šel razbijat ali si se mu drl pod oknom, da se ne počutiš dobro, če si se pa zgrudil kje v kakšen jarek, so si pa ljudje tudi sami prišli gor, da je nekaj hudo narobe s tabo in pomagali ali poklicali pomoč oziroma so se spokali, če jih je pijanec odgnal. Danes pa ne veš več, če si res bolan ali se samo slabo počutiš, je treba vsake toliko malo pogladati, če vse celice še vsaj za silo zgolj opravljajo svoje delo. kakšna bolezen se pa vedno najde, normalno, če pa v naših telesih biva več bakterij kot je naših lastnic celic, življenje ni risanka, fizika ne pozna korupcije. Ampak saj pri slabem počutju nam pa nič ne pomagajo, ugotovijo pač, da nisi resno bolan, za dobro počutje mora pa poskrbeti vsak sam. Saj ni nujno, da nisi bolan, ampak te stvari stanejo, traja veliko časa, preden vsi opravijo analize, potem je treba pa še enkrat pogledat pacienta, če je še živ, seveda se je slabo počutil, če je pa mogoče celo umiral, ampak tega se ne da ugotoviti v petih minutah,kolikor traja, da ti osebni zdravnik vnese zastonj aspirine na elektronsko kartico zdravstvenega zavarovanja. To so komplicirane stvari, zavarovalnice ne dajo več, zdravnik mora paziti, da se ne zmoti pri vnosu podatkov, pa korekten odnos do bolnikov mora ohraniti, nenazadnje bi radi šli čim prej domov in zagonili plačo. Medicina je danes komplicirana veda,ne morejo več vedeti vsega,toliko je teh raznih postopkov, poleg tega je v Zdravstvenih domovih družba precej zamorjena in morbidna, se ne pogovarjajo več toliko med sabo kot včasih, tudi zdravnik posveča svoj osebni čas raznim raziskavam, če kakšne rožce bolj pomagajo ali če ni bolezen mogoče le stanje duha, ki ga lahko zdravimo s primerno dijeto ali jogo in si tako v nedogled podaljšujemo zdravo in pomlajeno telo. To so pomembne stvari za človeštvo, na srečo mnimamo več komunizma, kjer so take zmerjali s šalabajzerstvom in šamanisti, danes pa jim lahko zaupamo.

    Zdravstvo pa le imamo.

  • dež

    Ni tako le v ZD Ljubljana, tudi pri privatnikih ni dosti bolje. Tisti trenutek, ko zamenjaš samoplačniško za koncesijo, postaneš drugorazreden državljan.

    Zanimivo, da se v ZD Ljubljana na pregled niti ne morem naročiti po elektronski pošti. Mi javlja napako. Edini naslov na svetu, kamor moja elektronska pošta ne pride. Naročila v Hon Kong gredo b.p., do ZDL ne gre. Sem že govoril z njihovimi IT “strokovnjaki”, vse zaman. Zato uporabljam TF, po 8-10 klicu običajno dvignejo.
    In še ena cvetka, za 1 recept, ki sem ga potreboval, sem ZDL obiskal 5x. Če ne bi bilo ob poti v službo oz. domov, bi znorel.

  • Shalalabayzer

    “…bi naročanje pri zdravniku potekalo nekako tako, da bi se pacient preko interneta v sistem…”

    Ja, to pa pri nas ne bi šlo, ker važno je, da je delo in da imajo vsi zaposleni za pokazat, da veliko delajo…

    Ne sedaj ljudi strašit z nekim sistemom, ker bo treba odpuščat.

    Best efforts and hard work will not suffice, nor new machinery, computers, automation, gadgets. One could well add that we are being ruined by best efforts put forth with the best intentions but without guidance of a theory of management for optimization of a system.
    – William E. Deming

  • Igor Furlan

    Hehe pobuda za upravni nadzor v ZD Ljubljana je že poslana na Ministrstvo za zdravje. Samo vprašanje časa je, kdaj si bo gospoda na ministrstvu vzela čas za izvedbo nadzora.

    • Meho

      Nadzor nad ZD Ljubljana Center že imajo đankiji iz Metelkove, ko množično čakajo na metadon.

      .

      • Igor Furlan

        Meho, organizacija dela v ZD Ljubljana mi je še kako dobro znana. Kakor kaže se v 13. letih ni popolnoma nič spremenila. Iz razloga nesposobnosti vodstvenega kadra sem se umaknil iz delovnih nalog informatika v ZD L.

      • Igor Furlan

        Meho, ker mi je organizacija dela v ZD Ljubljana še kako poznana, bi rekel da imaš deloma prav.

  • dr Janez Sveti

    V starih časih so menda Kitajci plačevali zdravniku smo do takrat, ko so bili zdravi. Če niso bili zdravi, jih je zdravnik moral zdraviti brezplačno, saj menda nima smisla plačevati zdravnika , da boš bolan ampak zdrav.
    DR Janez Sveti zdrav in lep

  • ““Slovenski zdravstveni sistem je najboljši na svetu,” se pošalim in nato pripomnim: “Dokler si zdrav in ga ne potrebuješ.”

    Sistem je kakršen je. Ni najboljši pa tudi ne najslabši.
    Škoda je le, da toliko mladih zdravnikov odhaja v tujino, ker jih ne znamo dovolj cenit in spoštovat.
    Zdravniško delo je zelo težko in odgovorno, kakor tudi sam študij – pa še najdaljši je.

  • Janez Novak

    Zanimiva izkušnja ki pa jo ne morem potrditi. Strinjam se da je telefonska varianta najmanj ugodna. Telefoni zvonijo v prazno lahko tudi cel dan. Kar pa se ti lahko zgodi tudi na takih ustanovah kot je Finančna uprava.
    Maili…Ja, meni vedno (tudi ko prijavljam otroka) odgovorijo še isti dan.
    Tukaj pa se moje “zadovoljstvo” z zdravstvenim sistemom konča, ker ko si enkrat naročen, še ne pomeni da boš tudi prišel na vrsto takrat ko si naročen. Ko sem zadnjič po dolgem času rabil zdravnika sem kljub temu da sem bil naročen, prvi dan povsem izvisel, naslednji dan pa sem prišel na vrsto 2 uri po mojem terminu… bojda zato ker tisti dan nisem bil naročen. No shit!
    In zakaj sem moral skozi vso to torturo… zato da mi je zdravnik rekel da nima pojma kaj imam in mi je napisal napotnico za specialista. za 5 minut sem bil v čakalnici 5 ur.
    Potem pa specialist… v sistemu javnega zdravstva ima čas da te pogleda čez cca 6 mesecev, kot samoplačnik pa pri tem istem zdravniku prideš na vrsto .. takoj.

Naročite se na novice Nova24tv.si!

Vpišite vaš email naslov in se naročite na novice Nova24TV.si!

Uspešno ste se prijavili na novice Nova24tv.si!