fbpx

Zdravstveni strokovnjaki enotni: Maske otrokom ne predstavljajo tveganja za psihološki razvoj! Če bomo uspeli vzdrževati zdravje skupnosti, bomo uspeli vzdrževati tudi odprte šole, vrtce in vse ostalo!

Foto: STA

Govorec Vlade RS Jelko Kacin je ob prvem šolskem dnevu uvodoma izpostavil, da je zahtevalo veliko napora in prilagoditev, da so lahko vsi dijaki in učenci prestopili šolski prag. “Upoštevanje priporočil zdravstvene stroke bo v letošnjem šolskem letu ključnega pomena,” je poudaril in dodal, da se eno izmed ključnih priporočil nanaša na nošnjo zaščitnih mask v šolah. 

Po besedah Kacina je bilo v ponedeljek ob 1415 testih potrjenih 41 novih okužb z novim koronavirusom. “Pred kratkim je bilo ugotovljeno, da je bilo 5 uvoženih primerov in sicer po eden iz Hrvaške, Rusije, Avstrije in po dva iz Bosne in Hercegovine. Kar 16 je lokalnih virov okužb, 13 pa ne neznanih virov okužb,” je izpostavil in ob tem dodal, da smo uspešno omejili vnos virusa iz tujine.

Foto: STA

“Začelo se je novo šolsko leto, pred nami so novi izzivi,” je uvodoma dejala dr. Mateja Logar in ob tem poudarila, da obstaja vedno več raziskav, ki kažejo, da zbolevajo tudi otroci. Seveda z nekoliko drugačno klinično sliko, kot zbolevajo odrasli. “Mlajši kot so otroci, manj je specifična klinična slika,” je izpostavila. “Če pri odraslih govorimo, da odrasli bolniki najpogosteje navajajo glavobol, suh kašelj in vročino, so pri otrocih ti znaki pogosto odsotni, lahko gre samo za vročino ter prebavne težave (driska, bruhanje).” 

Raziskave so pokazale, da večji otroci in najstniki, bistveno pogosteje širijo koronavirus, kot smo to mislili. “Pri majhnih otrocih, tistih, ki so vrtcih, pa dokazujejo sorazmerno visoko virusno breme v samih izločkih dihal. Ne vemo pa povsem natančno, ali je to klinično pomembno za samo širjenje. Ali pa gre za naravni potek bolezni, ki je pri otrocih seveda drugačen, kot pri odraslih. Še vedno velja, da večina otrok preboleva bolezen v relativno blagi obliki. Hospitalizacija je redko potrebna. Zavedati pa se moramo, da je možno, da otrok prenese virus, ki ga preboleva v blagi obliki, na ostale družinske člane,” je poudarila.

Foto: STA

V večini raziskav je po besedah Logarjeve, še vedno zapisano, da otrok ni primarni izvor okužbe, ampak se je od nekoga od družinskih članov nalezel. Kar pa bo besedah Logarjeve seveda ne moremo posploševati sedaj, ko se pričenja novo šolsko leto in ko bo več stika med otroki. “Možno je seveda, da bodo otroci postali primarni vir okužbe v družini. Zato je še toliko bolj pomembno, da se v tem času v šolah in drugih vzgojno-varstvenih institucijah držijo vseh priporočil, ki so bila izdana. Se pravi, da se skrbi za nošenje mask v skupnih prostorih, da se skrbi za razkuževanje prostorov, umivanje oziroma razkuževanje rok in za vzdrževanje smiselne distance med otroci kadar so v razredu. Gre le za zaprte skupnosti. Če se pojavi primer okužbe, je možnost širjenja v razredu precej večja, kot pa je na igriščih.”

Maske ne predstavljajo psihološkega negativnega učinka
Pomembno je, da starši pošiljajo v šole otroke, ki so zdravi in nimajo kliničnih znakov okužbe. Samo upoštevanje priporočil NIJZ bo namreč pripomoglo k temu, da ne bo potrebno zapiranje šol. “V prejšnjem šolskem letu smo ugotovili, da je šolanje od doma poseben izziv tako za učitelje, kot za učence in starše. Zelo verjetno lahko na to vpliva vsak posameznik s tem, da se drži priporočil in svojemu otroku pojasni zakaj je to pomembno. Gre za skupnost, skupnost je tukaj pomembna. Če bomo uspeli vzdrževati zdravje skupnosti, bomo uspeli vzdrževati tudi odprte šole, vrtce in vse ostalo.”

Logarjeva opozarja, da se moramo zavedati, da lahko otrok z blagimi simptomi, okužbo prenese na svoje starše, ki lahko imajo kronične bolezni. “Še slabše pa je, če to prenese na svoje stare starše, pri katerih je verjetnost za hospitalizacijo precej večja kot pri samem otroku. Same maske, če otroku pravilno razložimo, zakaj so potrebne, ne predstavljajo nobenega psihološkega negativnega učinka. Otroci so zelo učljivi in pripravljeni sprejemati nove stvari. Prilagajanje je namreč del inteligence. Maske otrokom ne predstavljajo tveganja za psihološki razvoj. Tudi otroci lahko zbolijo. Pri otrocih lahko po prebolelem Covid-19 pride do kawasaki sindroma s povečanim imunskim odzivom, ki ima lahko hude posledice na srce in ožilje. Če otroci prebolijo virus na blag način, lahko vseeno pride do hudih posledic,” je poudarila.

Foto: iStock

Maska ujame drobne kapljice, ki se širijo, ko govorimo, pojemo in vpijemo
“Vsi si lahko štejemo za velik uspeh, da so otroci nazaj v šolah,” je uvodoma izpostavila primarij Polonca Truden Dobrin. “Jasno je, da je možnost okužbe, možnost širjenja okužbe v Sloveniji, še vedno prisotna,” je izpostavila. V šolah, ki predstavljajo območje tesnih stikov, priporočamo nekaj ukrepov. “Ukrepe lahko generalno razdelimo v tri skupine. Prvi ukrepi so ukrepi na osnovni ravni. Ti ukrepi so zelo splošni: gre za umivanje in razkuževanje rok, uporabo zaščitnih mask, ohranjanje fizične distance. Kjer je možno se priporoča medsebojna distanca v dolžini 1,5 metra. Razdalja, kjer lahko pride do kapljičnega prenosa, se povečuje, ko gre za glasno govorjenje, petje, vpitje. To je vidik, ki ga moramo imeti v glavi. Maska ujame drobne kapljice, ki se širijo, ko govorimo, pojemo, vpijemo. Na ta način zmanjšamo možnost širjenja bolezni v okolico. Če vsi nosimo maske, ščitimo drug drugega.” 

Foto: STA

Priporočila, ki smo jih oblikovali v sodelovanju s šolami in skupinami na Ministrstvu za šolstvo so zelo prilagojena slovenski situaciji, je poudarila Truden Dobrinova. Veste, da imamo zelo različne prostorske pogoje po šolah. Tako, da so šole v bistvu po teh priporočilih lahko pripravile hišnih red. Verjamemo, da bomo skupaj uspeli preprečili širjenje okužb v šolskem okolju. Poudariti moramo, da je situacija sedaj popolnoma drugačna kot spomladi.” Tedaj so bile meje namreč zaprte in je bilo širjenje okužbe manj verjetno, sedaj pa je drugače. “Prosim, da starši, otroci in zaposleni v šolah priporočila NIJZ upoštevate. Tako bomo preprečili, da bi se okužba razširila med najranljivejše skupine. Med učenci imamo namreč tudi otroke, ki imajo zdravstvene težave ali omejitve in so posebej občutljivi. Imamo tudi učitelje, ki so starejši in imajo lahko tudi zdravstvene omejitve. Z medsebojnim zaupanjem, da bomo dosledno izvajali priporočila, v bistvu skrbimo drug za drugega.”

Pričakujemo ples s koronavirusom
Vsi živimo v družinah, zelo običajno je, da so družine medgeneracijske. Kot je že bilo rečeno, je možno, da se okužba razširi naprej, in da zbolijo tudi osebe, ki imajo povečana tveganja za težji potek bolezni Covid-19 in za zaplete pri tej bolezni, je poudarila. “Na nek način smo lahko zelo zadovoljni, da se je šola začela na ta način. Vendar ob tem pričakujemo ples s koronavirusom. Upamo, da bomo lahko s testiranjem hitro odkrivali primere, da bodo lahko epidemiologi s preiskavami ugotavljali, kje je vir izbruha, in kakšen je pomen tega izbruha za šolsko okolje ter kako to preprečiti.

Foto: STA

Namen priporočil je, da čim bolj zamejimo okužbo znotraj razredov,” poudarja  Truden Dobrinova. Temu je tudi vse namenjeno, da skrbimo za to, da se otroci iz različnih razredov ne mešajo, razen v primeru, da so na distanci in uporabljajo zaščitne maske. V primeru, da pride do okužbe želimo, da je ta zamejena na en šolski razred in da epidemiologi za ta razred presodijo, ali je potrebna karantena, ali so potrebni kakšni drugi ukrepi. Če bi se otroci zelo mešali med razredi, pridemo v situacijo, ko bo potrebno zapreti celo šolo,”  je opozorila.

Truden Dobrinova je apelirala tudi na zaposlene v šolah in jih pozvala k disciplini pri medsebojnih stikih. “Če bi prišlo do večjega širjenja med učitelji, lahko tudi to privede to tega, da mora šola v karanteno. Sestanki naj se zato izvajajo kar se da na daljavo, da se kaj takega ne bi zgodilo. Varovanje zdravja učiteljev, ki lahko imajo tudi dejavnike tveganja, je zelo pomembno. Na to po vsem svetu opozarjajo tudi njihovi sindikati. Spremljamo vse ukrepe, ki povečujejo varnost tako učiteljev kot učencev. Vljudno prosim tudi starše, da razumejo, zakaj so sprejeti določeni ukrepi in da ne vstopajo v šolske prostore. To velja tudi za druge zunanje osebe. Prosimo, da z učiteljem govorilne ure urejajo na daljavo, enako velja za roditeljske sestanke.”

Nina Žoher