Mraz bo rezal do kosti – kako se izogniti posledicam

Foto: iStock

Pred najdaljšo nočjo v letu in prazničnimi dnevi, za katere vremenoslovci napovedujejo precej nizke temperature, zdravniki ljudi opozarjajo, naj se temperaturam primerno oblečejo. Prenizke zimske temperature lahko pokvarijo praznične dni.

“Topla obleka, obutev, kapa, šal, rokavice, da se boste dobro počutili, četudi je zunaj mrzlo. Poskrbeti morate, da boste ostali zdravi in da vam mraz ne bo prišel do živega. Le tako boste tudi zares uživali v sprehodih, zimskih športnih radostih ter ne nazadnje veseljačenju na prostem ob vstopu v novo leto,” svetujejo zdravniki v UKC Ljubljana.

Na silvestrovo bo – razen na Primorskem – temperatura ves dan ostala pod lediščem.

Večplastno oblačenje bolje zadrži telesno toploto, saj se med plastmi oblačil zadržuje več zraka, ki poskrbi za toplotno izolacijo. Z več plastmi oblačil je tudi enostavneje prilagajati potrebe po toploti. To je še posebej praktično pri raznih zimskih aktivnostih, kjer se lahko temperatura telesa hitro spreminja. Poleg oblačil je zelo pomembna tudi primerna obutek, ki naj bo res topla ali kar vodoodporna.

Kakšne težave povzroča mraz?
Izpostavljenost mrazu povzroči večje pojavljanje nekaterih bolezni in poškodb, pa opozarjajo na Nacionalnem inštitutu za javno zdravje (NIJZ):

  • srčno žilne bolezni,
  • obolenja dihal,
  • padce in poškodbe,
  • podhladitev telesa,
  • omrzline.

Posredno lahko mraz zaradi neustreznega ogrevanja vpliva tudi na več zastrupitev z ogljikovim monoksidom.

Kako lahko preprečimo težave, ki nastanejo zaradi mraza?

  • Zmanjšajmo izpostavljenost mrazu
    Kadar so temperature izredno nizke in še posebej, če piha tudi veter, se zadržujmo v zaprtih prostorih, zunaj pa čim krajši čas. Bodimo pozorni, če vas od mraza trese. To je pomemben znak, da telo izgublja toploto. Če tresenje ne preneha, se umaknemo v topel prostor.
  • Poskrbimo za varno ogrevanje in zračenje prostorov
  • Telesu omogočimo vzdrževanje toplote
    Izberimo primerna oblačila. Oblečemo se v topla in suha oblačila. Nosimo kapo, šal, rokavice in vodoodporno obutev. Poskrbimo, da so oblačila suha, kajti vlažna oblačila hitro ohladijo telo. Tudi potenje hitro odvaja telesno temperaturo, zato bodimo pozorni, da nam ni prevroče. Uživajmo zadosti hrane in pijače. Telo za vzdrževanje telesne temperature potrebuje veliko energije, zato je pomemben zadosten vnos hrane in pijače. Pitje alkoholnih pijač in vnašanje drugih psihoaktivnih snovi v telo ni primerno, ker obstaja nevarnost, da ne občutimo mraza in ne zaznamo znakov podhladitve ter ne odreagiramo primerno.
  • Povečajmo nastajanje toplote ali dovajajmo toploto telesu.

Pe posebej morate biti previdni, če imate kronično srčno obolenje, povišan krvni pritisk, astmo ali kronično obstruktivno pljučno bolezen. V tem primeru se nujno izogibajte telesnim naporom. Izogibajte se tudi ledenim površinam, svoje aktivnosti pa načrtujte v skladu z vremensko napovedjo in svojimi sposobnostmi.

Ne pozabi!
– Pripravimo si primerno zalogo hrane in zdravil.
– Nekatera zdravila (npr. olajševalce pri astmi) nosimo s seboj.
– Preverjajmo temperature v bivalnih prostorih.
– Spremljajmo vremensko napoved in opozorila.

B. O.