fbpx

Štirje airbusi A340 “izginili” nad Iranom

Foto: Twitter

V petek, 23. decembra 2022, so štirje Airbusi A340-300 poleteli iz O.R. mednarodnega letališča Tambo v Johannesburgu (JNB). Po vzletu so letala letela vzdolž vzhodne obale Afrike, vzdolž Zalivskega polotoka in nato proti Iranu. Medtem ko so načrti letenja za ta letala kazali, da so namenjena v Uzbekistan, so v resnici izginila z radarjev nad Iranom in pristala na teheranskem mednarodnem letališču Imam Homeini (IKA).

Za kontekst, vsa štiri letala so bila nekdanja letala Airbus A340-300 Turkish Airlines, ki so leta 2018 in 2019 zapustila floto prevoznika. Letala je kupilo podjetje v Hongkongu z imenom Avro Global, ki ima vsa štiri letala – proizvedena med 1996 in 2000 – v ekskluzivni lasti. Zadnjih nekaj let so bila letala preprosto parkirana na letališču v Johannesburgu, registrirana pa so bila na Guernseyju. Do nedavnega ni bilo veliko znakov dejavnosti, ko so letala ponovno registrirali v Burkini Faso z novimi registrskimi kodami — XT-AKA, XT-AKB, XT-AKK in XT-ALM. Kmalu zatem so ta letala začela svoja potovanja iz Južne Afrike.

Združene države imajo sankcije proti Iranu, ki podjetjem prepovedujejo, da bi izdelke, izdelane v ZDA, prodajali Iranu. To očitno predstavlja velik izziv za Iran Air in Mahan Air, dve največji iranski letalski družbi. Upravljajo z zastarelo floto, saj lahko dobijo le rabljena letala. Tudi letala, ki jih dobijo rabljena, so večinoma pridobljena nezakonito, glede na veljavne omejitve, ki preprečujejo tovrstne transakcije. Govori se, da je te štiri Airbuse A340 kupila Mahan Air, največja iranska zasebna letalska družba. Mahan Air že leti z več airbusi A340, večina jih je nekoč letela za Lufthanso in Virgin Atlantic. Zanimivo je, da so leti delovali s kodo “MANXXXX” (pri čemer so “XXXX” štiri številke). MAN pa ni koda letalske družbe, vendar nekako zveni, kot da bi lahko pomenila Mahan Air.

Govori se – govorice sicer niso potrjene – da sta vsaj dva Airbusa A340 morda namenjena družbi Syrian Airlines in venezelski Conviasa, saj imajo tudi te letalske družbe sankcije. Conviasa, na primer, upravlja nekaj zanimivih poti, vključno s Caracasom do Teherana in Caracasom z Moskvo.

Treba se je vprašati, kako natančno se vse to zgodi in katere stranke bi lahko bile odgovorne: lahko predvidevamo, da Turkish Airlines nima nič s tem v nobeni obliki, saj je letalska družba ta letala prodala že pred leti. Je bilo podjetje, ki je imelo v lasti ta letala, ustanovljeno posebej za kršitev sankcij in ta letala spraviti v Iran? Kakšno vlogo ima Burkina Faso pri registraciji teh letal? Kdo so bili piloti, ki so leteli s temi letali iz Južne Afrike v Iran? Ali so bili to iranski piloti, in če je tako, ali se iranksim pilotom, ki se pojavijo, da bi leteli z nekaterimi letali iz Južne Afrike v Uzbekistan, ne prižge nobena rdeča luč?

Zdi se, da gre za situacijo, ko nenavadno veliko ljudi zamiži vsaj na eno oko – če ne na kar obe. Štirje airbusi A340 so eden za drugim vzleteli iz Južne Afrike proti Uzbekistanu in prav neverjetno so vsi “preusmerili” proti Iranu. Zdi se, da je to v bistvu standardni način, kako se iranske letalske družbe izognejo sankcijam in prevzamejo dostavo letal, zato lahko sumimo, da se je tudi v tem primeru zgodilo točno to.

Sara Kovač