Letališča znotraj EU morajo za reševanje zmede, ki traja že od maja, najemati več osebja. Zmeda povzroča čakalne vrste, ki so za potnike časovno bistveno daljše od trajanja letov v priljubljene destinacije. Britanci menijo, da jih EU kaznuje.
Potniki iz krajev zunaj schengenskega območja prostega gibanja so podvrženi strogim pravilom. Namesto nekaj sekund zdaj potne liste pregledujejo več minut. Zaradi pregledov, ki se izvedejo ob vstopu in izstopu, nekateri potniki celo zamujajo svoje lete. Težave, s katerimi se spopadajo, so posledica uvedbe novih predpisov EU, ki naj bi okrepili nadzor v schengenskem območju. Potniki o zamudah, čakalnih vrstah in o dolgotrajnih postopkih niso seznanjeni. Nove režime so uvedli po ugotovitvi, da naj bi teroristi, ki so meje prečkali zaradi napada na Pariz, uporabili potne liste EU.
Britanski letalski prevozniki so poslali zahtevo, da EU začne pravilno nadzirati potne liste in potnikom preneha zavlačevati pot, saj ti na letališču preživijo dlje časa kot na letalu. Turisti zaradi strožjih mejnih kontrol EU na letališčih čakajo tudi do štiri ure, pa to ne zato, ker bi tja prišli prej.
Britanija meni, da jo EU kaznuje, a letališča enostavno nimajo dovolj mejnih uradnikov
Mnogi letališča obtožujejo, da ne zaposlujejo dovolj mejnih uradnikov, ki bi temeljito, predvsem pa hitreje preverili potne liste – ali pa naj nadgradijo svoje računalniške sisteme. Potniki se pritožujejo, da jih obravnavajo kot govedo in se počutijo, kot da jih EU ”kaznuje”. To je mogoče slišati predvsem od britanskih potnikov, saj Britanija ni ena izmed 26 članic schengenskega območja, ki omogoča potovanje brez potnih listov. Novi pregledi veljajo za tiste, ki letijo med državami zunaj schengenskega območja in drugimi članicami EU, ki so znotraj schengenskega območja. Medtem ko je pri večini potnikov nadzor potnega lista prej trajal nekaj sekund, mora mejno osebje zdaj opravljati preglede v okviru schengenskega informacijskega sistema in podatkovne zbirke Interpola. Na letališču v Amsterdamu na kontrolo čakajo tudi do štiri ure.
Tudi pristanišča niso izjema
Gneče so tudi v pristaniščih. Potniki poročajo, da so na enem izmed francoskih pristanišč bili priča nesprejemljivemu kaosu. Govorijo o ogromnih prometnih zastojih pri vhodu in o desetih prometnih linijah, ki se prepletajo v dve progi. Nihče naj jim ne bi pojasnil, kaj se dogaja, zato sami po sebi dogajanje razumejo kot nameren poskus zavlačevanja potnikov, ki potujejo v Združeno kraljestvo. Pristojni krivijo pomanjkanje osebja.
Britanci besnijo, EU pa poudarja skrb za državno varnost
Članice EU pozivajo, naj končajo dogajanje na mejah, Evropsko komisijo pa, naj uporabi svoj vpliv in zagotovi zadostno število osebja. Ljudje, predvsem Britanci, besnijo, ker se jim s čakanjem začetek in konec počitnic uničita. Tiskovni predstavniki letališča zagovarjajo, da pravila, ki jih je EU začela upoštevati, res zahtevajo daljša čakalna obdobja, a nam mora biti jasno, da gre za varnost državljanov: “Ne moremo na eni strani zahtevati povečanja varnosti, po drugi pa poslušati pritožbe glede daljših čakalnih dob. Eno je cena za drugo.”
A. L.