Evropski parlament izglasoval nevarna pravila političnega oglaševanja

Datum:

Evropska komisija je lani predstavila predlog usklajenega sklopa pravil o preglednosti in ciljanju političnega oglaševanja, o katerem so tudi glasovali in ga potrdili. Spremembe bodo veljale za spletno in nespletno politično oglaševanje. Politično oglaševanje je osrednjega pomena za obveščanje in vplivanje na to, kako ljudje volijo, in lahko vpliva na dojemanje državljanov o legitimnosti njihovega lastnega političnega sistema, zlasti če je objavljeno v času pred volitvami. Pravila, ki urejajo politično oglaševanje, so torej ključna za zagotavljanje temeljnih pravic državljanov in celovitosti demokratičnih procesov. Mnogi opozarjajo, da bo predlog omejeval politične kampanje.

V številnih državah članicah EU se pravila o volilni kampanji še vedno osredotočajo na kampanje zunaj spleta, ki potekajo predvsem z uporabo tradicionalnih medijev. Vendar so digitalne tehnologije in družbeni mediji naredili revolucijo volilne kampanje, zaradi česar so pravila, namenjena obravnavanju političnih kampanj zunaj spleta, nezadostna ali jih je težko uveljaviti. Po eni strani spletno okolje političnim strankam in drugim deležnikom omogoča ciljanje na potencialne volivce veliko bolj učinkovito kot v svetu brez povezave. Po drugi strani pa lahko uporaba teh tehnik resno vpliva na pravico državljanov do zasebnosti, saj se lahko uporabijo za hitro širjenje lažnih informacij, drobljenje politične razprave in manipuliranje z volivci, kar vpliva na njihovo sposobnost sprejemanja svobodnih in ozaveščenih političnih odločitev.

Kot odgovor na te izzive in za izpolnjevanje zavez iz svojega akcijskega načrta za evropsko demokracijo je Evropska komisija predstavila nov zakonodajni sveženj, kako okrepiti demokracijo in zagotoviti integriteto volitev. O tem so zdaj tudi glasovali in potrdili stališče institucije o osnutku pravilnika EU za določitev pravil o preglednosti in zasebnosti za politično oglaševanje na platformah, kot sta Facebook in Google. O zakonu, ki ga je Evropska komisija predstavila novembra 2021, se je treba sicer z državami članicami še pogajati, a bi se lahko politiki omejili na pošiljanje plačanih političnih sporočil uporabnikom na spletnih platformah na podlagi samo treh informacij, vključno z jezikom, ki ga govorijo, ali volite prvič, in njihovo splošno lokacijo v 60 dneh po volitvah ali referendumu. Izven teh obdobij bi bila uporaba vseh podatkov, razen občutljivih informacij, kot so spolna usmerjenost in politične naklonjenosti ter kampanj na podlagi spletnega profiliranja volivcev, dovoljena, navaja Portal 24.

Bodo države članice EU ustavile pohod omejevanja političnih kampanj?
Po besedah evropske poslanke Zelenih Alexandre Geese stranke ne bodo imele možnosti, da bi določeni skupini volivcev poslale eno sporočilo, drugi pa povsem protislovno sporočilo, kot to počnejo zdaj. Politične stranke so doslej lahko namreč majhnim skupinam volivcev prikazale različne prilagojene oglase na podlagi njihovega vedenja na spletu in množice spletnih osebnih podatkov, kot sta etnično poreklo in versko prepričanje. Tak primer je bil škandal Cambridge Analytica, ki je bil tudi eden od ključnih razlogov za odločitev EU parlamenta. Omenjeni škandal je namreč vplival na volitve v ZDA leta 2016 in referendum o brexitu. Mikrotargetiranje za sejanje nestrinjanja in nezaupanja med lokalnimi volivci so uporabile tudi druge vlade.

Slika je simbolična. (Foto: epa)

Evropski parlament je predlagal še, da se skupinam s sedežem zunaj EU prepove nakup političnih oglasov, prikazanim državljanom bloka, in da se od velikih družbenih medijev zahteva, da v zbirkah podatkov v realnem času objavljajo informacije o oglasih, ki jih prikazujejo. Pričakuje se, da bodo spremembe pri nekaterih državah članicah naletele na nekaj odpora, saj so nekatere v veliki meri podprle ciljano oglaševanje z nekaterimi omejitvami glede uporabe občutljivih podatkov.

Nekateri evropski poslanci, ki se s predlogi niso strinjali, so kot razlog navedli morebitne omejitve politične kampanje na spletu in njihovo morebitno podražitev.

Glavna ovira bo prepričevanje držav EU v Svetu med pogajanji, ki bi se lahko začela že ta mesec. Pravilnik bodo poskušali dokončati pred aprilom 2024, torej pravočasno za evropske volitve. Pravila, ki urejajo politično propagando med volilnimi obdobji, so osrednja točka volilne zakonodaje. Tradicionalna pravila o kampanjah pa so lahko neučinkovita ali jih je težko uveljaviti v spletnem okolju, kjer se uporabljajo nove tehnike za ciljanje potencialnih volivcev s prilagojenimi političnimi sporočili, ki temeljijo na velikih količinah osebnih podatkov, ki razkrivajo njihovo občutljivost.

Tanja Brkić

Sorodno

Zadnji prispevki

“Polanci” protestirali: Vlada je denar prerazporedila drugam!

Slovenija je ena izmed držav z najvišjim deležem prometnih...

V mariborskem zaporu izbruh epidemije garij

Razmere v prezasedenem mariborskem zaporu so se v zadnjem...

Energetsko učinkovit vrtec in obsežni razvojni načrti v občini Kidričevo

V Lovrencu na Dravskem polju gradijo nov vrtec, ki...

Najslabši rasni zakoni v Južnoafriški republiki so se začeli pod Mandelo

"Drži, težave so se začele že pod Mandelo. Najslabši...