[FOTO] Kako bodo iz skupnega žaklja obnavljali jahto komunističnega diktatorja Tita

Foto: Youtube/printscreen

Hrvaško pristaniško mesto Reka je objavilo načrte za preureditev jahte, ki jo je uporabljal  jugoslovanski komunistični voditelj Josip Broz – Tito. Iz nje nameravajo narediti plavajoči muzej. Obnova pa bo zahtevala kar veliko finančno inekcijo, saj je 117-metrska ladja Galeb 35 let po diktatorjevi smrti v zelo slabem stanju. In ne boste verjeli – denar za to bi radi počrpali iz skupnega žaklja – iz EU.

Včasih je bila simbol razkošja. Od leta 1950 do svoje smrti jo je Tito uporabljal za zabavo svetovnih voditeljev in znanih osebnosti ter za svoja obsežna potovanja po vsem svetu v času razcveta gibanja neuvrščenih.

Titov Galeb – nekoč simbol razkošja. Foto: Youtube/printscreen

Ladja Galeb uvrščena na seznam zaščitene kulturne dediščine Hrvaške
Galeb, ki se je uporabljal tudi kot ladja za usposabljanje mornarice, je trenutno zasidran na Reki. Leta 2006 je bil vpisan na seznam zaščitenih objektov kulturne dediščine Hrvaške in je doslej edina ladja v državi, ki je dobila takšno raven zaščite.

Hrvaško mesto Reka namerava jahto nekdanjega jugoslovanskega predsednika Tita spremeniti v muzej 1

Galeb kot kulturna dediščina Hrvaške Foto: Youtube/printscreen

Kulturna in materialna vrednost Galeba
“Najprej moram povedati, da je ladja Galeb uvrščena na seznam zaščitene kulturne dediščine Hrvaške. To je ladja, ki ima dolgo in zanimivo zgodovino ne samo v obdobju, ko jo je uporabljal Josip Broz – Tito. Vsekakor ima določeno kulturno vrednost in seveda tudi materialno vrednost,” poudarja župan Reke Vojko Obersnel.

117 metrska ladja Galeb je danes v zelo slabem stanju

Glamur komunističnega diktatorja se bo obnavljal s sredstvi EU
Na Hrvaškem ostaja zgodovinska vloga Tita sporna, saj ga imajo nekateri za nič več kot komunističnega diktatorja, drugi pa za velikega vodjo. Zaradi takšnih delitev je mestna oblast na Reki razkrila, da namerava za obnovo ladje zaprositi za sredstva Evropske unije in jo spremeniti v plavajoči muzej, posvečen diplomaciji, pomorski tehnologiji in glamurju.

Komunistični simbol hedonizma – Titov Galeb bo reška turistična atrakcija
“Moj namen ni, da sodim o pozitivnih ali negativnih posledicah [o Titu]. Čeprav imam osebno mnenje o tem. Vendar bi lahko na tak način razpravljali o vseh zgodovinskih osebnostih.

Hrvaško mesto Reka namerava jahto nekdanjega jugoslovanskega predsednika Tita spremeniti v muzej 6

“O Titu imam osebno mnenje,” pravi župan Reke Vojko Obersnel. Foto: Reuters

Je bil Napoleon pozitivna ali negativna osebnost? Francozi, Rusi in Avstrijci imajo o tem najverjetneje različno mnenje, ampak dejstvo je, da je Napoleon zgodovinska osebnost in da je njegovo življenje, njegov grob in vse, kar je povezano z njim v Parizu, turistična atrakcija. Tukaj so spomini še vedno sveži, delitev ideološke linije je še vedno močna, ampak ko govorimo o projektu, kot je ta, je potrebno te delitve premagati,” je dejal Vojko Obersnel, župan Reke. Stroške prenove 117-metrske ladje pa ni želel razkriti.

Hrvaško mesto Reka namerava jahto nekdanjega jugoslovanskega predsednika Tita spremeniti v muzej 3

Foto: Reuters

Vse od banan, mesa in Tita
Prvotno je bila ladja zgrajena leta 1938 v Genovi in je bila ena od štirih sestrskih ladij, ki jo je naročila italijanska državna družba za nakup banan. Trajekt naj bi v svojih prostranih skladiščnih prostorih z nasadov v italijanski koloniji Eritreja na evropsko tržišče prepeljal na kupe banan.

Toda z začetkom druge svetovne vojne so ladji spremenili namen. Sprva je bila spremljevalna ladja in nato tovorna ladja za prevoz mesa za italijanske čete v Libiji. Na eni od misij junija leta 1941 jo je torpedirala britanska podmornica, medtem ko je bila privezana v Bengaziju. Takrat je bila prisiljena iz Libije vse do Trsta, kar je več kot 800 navtičnih milj, jadrati vzvratno.

Od Barija do Trsta – mesec dni vzvratne vožnje
“Zdi se, da je Galeb, čeprav ni bilo nikjer uradno priznano, svetovni rekorder v jadranju v vzvratni vožnji, kot pravijo. To je mogoče zato, ker se na motorju ladje ne vidi razlike, v katero smer se propeler obrne.

Hrvaško mesto Reka namerava jahto nekdanjega jugoslovanskega predsednika Tita spremeniti v muzej 4

Nenad Labus, konzervator na hrvaškem kulturnem ministrstvu. Foto: Reuters

Za krmiljenje so improvizirali in uporabili veliko leseno veslo, postavljeno na tisto, kar je bilo včasih na krmi. Iz Barija do Trsta jih je ob italijanski obali spremljal italijanski vlačilec, celotna pustolovščina pa je trajala približno mesec dni,” je dejal Nenad Labus, konzervator na hrvaškem kulturnem ministrstvu.

Glamur komunističnega diktatorja Tita se bo obnavljal z sredstvi EU 1

Najstrožje varovan predsednik Tito z Jovanko na palubi ladje Galeb, s katero sta nekajkrat preplula cel svet. Foto: Youtube/printscreen

Titova največja pisarna na svetu
“Tisti del, ki se ga vsakdo spomni, je obdobje, ko je služila kot plavajoča pisarna, vse podrobnosti o svojih potovanjih in ustanovitvi Gibanja neuvrščenih in tako naprej. Vendar ladja kot taka, ko jo vidite v suhem doku, ima lep obris,” je dejal Nenad Labus, konzervator na hrvaškem kulturnem ministrstvu.

Potop Kiebitza in rojstvo Galeba
Po prihodu v Trst je bila popravljena ravno v času kapitulacije Italije leta 1943. Zajeli so jo Nemci in jo poimenovali Kiebitz, že leta 1944 pa je po zavezniškem bombardiranju potonila v reškem pristanišču. Leta 1948 so jo rešili, jo pripeljali v suhi dok in jo v celoti obnovili za uporabo jugoslovanske mornarice.

Razkol med Titom in Stalinom je povzročil zaskrbljenost, da bi Tita ubili ali sestrelili, zato je bilo odločeno, da se za njegovo potovanje v London leta 1953 uporabi ladja Galeb. Tam se je Tito z Winstonom Churchillom in mlado kraljico Elizabeto II. srečal kar na palubi.

Tita za narod ni brigalo – sebi pa je privoščil le najboljše
Kjerkoli je Tito plul, je imel na Galebu posebno dostavo hrane in pijače. Kot se spodobi za komunističnega diktatorja, so mu morali najboljši viski pripeljati iz Anglije, najboljše cigare pa dostaviti s Kube. V tistem času je bila situacija v takratni Jugoslaviji sicer katastrofalna.

Zaradi hude suše je bilo kmetijstvo v recesiji. Dolge čakalne vrste pred zadrugami, kjer so večinoma samevale prazne police, so bile hud odraz komunizma. S kuponi za hrano pa si Titovo ljudstvo ni moglo kupiti ničesar. Medtem pa je narod – v imenu velikega vodje – ne da bi vedel, plačeval stroške njegovih hedonističnih orgij in pel pesmi o bratstvu in enotnosti.

 Na kopnem kar 57 neuspešnih atentatov
Šef zloglasne varnostne službe Ozna  Aleksandar Ranković, minister za notranje zadeve in podpredsednik zvezne vlade SFRJ, ki je bil za Josipom Brozom – Titom in Edvardom Kardeljem tretji človek socialistične Jugoslavije, je ocenil, da je bil Tito pred atentatorji najbolj varen na ladji Galeb, kjer je za njegovo varnost skrbela vojska in mornarica. Navkljub vsemu je Tito preživel kar 57 neuspešnih poskusov likvidacij in atentatov.

Z ladjo je obiskal 18 držav na 3 celinah, na njej se je zabavalo na stotine voditeljev in znanih osebnosti – od Gamala Abdela Naserja, Jawaharlala Nehruja do znanih filmskih osebnosti, kot so Sophia Loren, Elizabeth Taylor in Richard Burton.

Zanimivo je, da se nihče od svetovnih voditeljev ni obregnil ob Titov najljubši hobi – likvidacije političnih nasprotnikov in kršenje človekovih pravic. In če je bil komunizem v demokratičnem svetu izenačen kot terorizem, je vse te voditelje Tito izsiljeval z obsežnimi dosjeji ter najbolj umazanimi podrobnostmi iz njihovega tako osebnega kot političnega sveta.

Foto: Reuters

Zadnja misija – evakuacija zadnjih vojakov JLA iz Slovenije
Tito je na zadnji izlet z Galebom odšel leto pred svojo smrtjo, leta 1979, ob razpadu Jugoslavije pa je bila ladja poslana na eno od svojih zadnjih pomorskih misij – evakuacijo jugoslovanskih vojakov po kratki osamosvojitveni vojni v Sloveniji leta 1991.

Hrvaško mesto Reka namerava jahto nekdanjega jugoslovanskega predsednika Tita spremeniti v muzej 7

Foto: Reuters

S. S.