fbpx

Rusko gospodarstvo pred kolapsom – uvoz se je sesul, proizvodnja zastala

Ukrajinci v centru Lviva si ogledujejo uničeno rusko vojaško opremo. EPA-EFE/MYKOLA TYS

Odkar so zahodni zavezniki proti Rusiji po napadu na Ukrajino uvedli ekonomske sankcije, je bilo veliko razprav o učinkovitosti teh ukrepov in doseganju želenih rezultatov. Kritiki sankcij poudarjajo rastoče prihodke Kremlja od nafte in plina ter moč rublja kot dokaz, da imajo zahodne sankcije povratni učinek. Vendar pa je nedavna analiza, ki so jo opravili akademiki z univerze Yale, pokazala, da so rusko gospodarstvo povsem paralizirale.

Ekonomisti so tudi ugotovili, da tuja podjetja, ki so zapustila Rusijo, predstavljajo 40 odstotkov BDP države in se v prihodnosti verjetno ne bodo nikoli vrnila. Nedavno objavljeno poročilo kaže, da je ruska industrijska proizvodnja na vseh področjih doživela hud udarec, odkar se je februarja začela vojna.

Glede na analizo se je ruska avtomobilska industrija skrčila za 61,5 odstotka, medtem ko je proizvodnja lesa padla za 80 odstotkov. Študijo je pripravila Janis Kluge, strokovnjakinja za Rusijo in ekonomijo na nemškem inštitutu za mednarodne in varnostne zadeve.

Krčenje industrije

Medtem ko je opozoril, da učinek sankcij še vedno blažijo rezerve zalog in da bo še hujše, je Kluge zapisal: “Proizvodnja nafte se je zmanjšala za 10 odstotkov, ker se nekateri zahodni uvozniki izogibajo ruskim energetskim pošiljkam.”

Po besedah ​​jeklarskega magnata Mordashova se je proizvodnja jekla zaradi sankcij zmanjšala za 25 do 30 odstotkov, proizvodnja lesa pa za 80 odstotkov.

Čeprav je Rusija leto 2022 začela z veliko večjo industrijsko proizvodnjo kot leta 2021 (+ 8,6 odstotka), se je pozitivna dinamika aprila že obrnila. Po podatkih Rostata je bila proizvodnja za 1,6 odstotka manjša kot v prejšnjem letu, pri čemer se je avtomobilski sektor skrčil za neverjetnih 61,5 odstotka.”

Avtomobilska industrija trpi zaradi pomanjkanja surovin 

Mednarodna avtomobilska podjetja so v Rusiji veliko vlagala, da bi izkoristila naraščajoče povpraševanje po tujih avtomobilih po razpadu Sovjetske zveze. S skoraj 150 milijoni prebivalcev in hitro rastočim srednjim razredom naj bi Rusija do leta 2020 postala največji evropski avtomobilski trg.

Ruska Lada je morala za več mesecev ustaviti proizvodnjo. (Foto: epa/Maxim Shipenkov)

Mesti Sankt Peterburg in Kaluga, jugozahodno od Moskve, sta kmalu postali središči proizvodnje avtomobilov, saj so ameriška, evropska in japonska podjetja hitela odpirati tovarne. Nove tovarne so zaposlile na tisoče delavcev in po ruskih standardih izplačevale dobre plače.

Zdaj so se vse mednarodne družbe iz države umaknile, z njimi pa so vse tovarne izgubile pogodbe za dobavo surovin. Tako Rusom ne pomaga, da so tovarne same nacionalizirali, saj se proizvodni proces brez surovin, uvoženih iz zahodnih držav, ne more nadaljevati.

Kluge je opozoril, da bodo sankcije verjetno dvignile skupno stopnjo brezposelnosti do sedem odstotkov do konca leta.

Andrej Žitnik