fbpx

Svinje med biseri ali biseri med svinjami

Kolumnist Davorin Kopše

Prejšnji teden je v bolj levih medijih tako ali drugače odmeval tvit ministra Aleša Hojsa, ki nam je po svetopisemskem izročilu položil na srce, naj ne mečemo biserov med svinje. Logično, toda skozi reakcije in dogajanja se je izkazalo, da se s tem vendarle vsi ne strinjajo, tudi sveto bi izročili nekateri psom. Kdo je torej biser in kdo je svinja v nadaljevanju, kjer s primerjavami postavim mejnik med tema dvema kategorijama. Biseri so nekaj lepega, nekaj zaželenega, sijočega, kar predstavlja srečo, veselje, bogatijo, če želite … Na drugi strani pa imamo svinje, ki sicer niso neumne (med živalmi, seveda), imajo pa značilnost, da niso redoljubne, obožujejo razdejanje, svinjarijo, rade rijejo naokoli in lomastijo (podobnost z Jenullom in KUL opozicijo je zgolj naključna?!), se na ta način izživlja in živi svoje svinjsko življenje.

Še vedno ni pozabljena čudovita proslava, ki smo ji bili priča na Trgu republike ob trideseti obletnici razglasitve samostojnosti Republike Slovenije. Prav tako še vedno ni pozabljeno razgrajanje, ki se je tistega večera dogajalo na Prešernovem trgu. Ko se je začela osrednja državna proslava, ki je bila odprta za vse civilizirane, so prišli necivilizirani iz smeri Prešernovega trga in poskušali vdreti na proslavo. Ker so jim to preprečile ograje in policija, so poskušali po svojih najbolj zlobnih močeh z vpitjem in žvižganjem motiti proslavo z razdalje.

Žal smo bili ob in na Prešernovem spomeniku priča incidentu. Med razgrajanjem ponosnih naslednikov stalnih obiskovalcev in stanovalcev zdaj že bivše cone znotraj bivše tovarne Rog, se je tam pojavilo trinajst možakarjev, ki so se poimenovali rumeni jopiči. Povzpeli so se na spomenik z namero, da bi razvili transparent in izrazili nasprotovanje vsem totalitarizmom in kot sami pravijo, ljubezen do domovine. Posredovala je policija, jih vklenila ali zvezala in odpeljala na policijsko postajo, kjer so bile izvedene nadaljnje policijske aktivnosti. Ob tem dogodku je minister za notranje zadeve Aleš Hojs napisal tvit, ki se je glasil: “Policija bo pripravila poročilo vezano na ukrepanje zoper rumene jopiče. So pa po moji oceni, le ti, brez potrebe prišli na Prešernov trg, saj bi lahko kulturno proslavljali na Trgu Republike. Ne meči biserov med svinje, pravi Sveto pismo in lahko bi sledili tej modrosti.”

Varujte, kar je sveto; Sveto pismo, SM 7,6
Tvit je vzbudil kar nekaj pozornosti med dominantnimi mediji, ki so naklonjeni levemu političnemu polu, nihče pa ni citiral zapisa v Svetem pismu, ki se v SM 7,6 Varujte, kar je sveto, glasi: “Svetega ne dajajte psom, in svojih biserov ne mečite svinjam, da jih ne pomendrajo z nogami in se nato obrnejo ter vas raztrgajo.” Seveda opozicijski, a večinski mediji niso citirali Svetega pisma, ker zadene v bistvo tega, kar se dogaja v našem razgretem političnem okolju. Razgalja tiste, ki so jim večinski mediji naklonjeni in jih zagovarjajo brez prepričljivih argumentov. Če bi namreč objavili vse, bi našli v isti vreči na istih frekvencah ter na istem papirju tako bisere kot svinje. Ampak ne, prepogosto so jim ljubše svinje.

Tako kot je metaforično Sveto pismo, tako je po mojem razumevanju tudi Hojs želel opozoriti na dogajanje, o čemer se je slikovito izrazil. Za moje pojme tudi posrečeno, saj je ves teden odmevalo in še odmeva. Ko so ga spraševali o tem, koga je imel v mislih oziroma kaj je pravzaprav mislil s tem, ko je nekatere imenoval svinje, jim je jasno povedal, da ni nikogar imenoval svinje. Dodal je, da bi lahko svinje morda iskali med visokimi birokrati v Bruslju. Na ta način jih je še enkrat genialno vznemiril. Začeli so brskati po imenih. Hitro so našli podpredsednika Evropske komisije Fransa Timmermansa, ki se je ob začetku predsedovanja Slovenije Svetu EU mudil v naši državi in se ni hotel fotografirati skupaj z Janšo, ker je ta v času kosila kazal fotografije, na katerih so se v času volilne kampanje skupaj fotografirali nekateri sodniki in politiki stranke Socialni demokrati, manjkali pa niso niti totalitarni simboli.

Svinje in čast
Saj sledite, kajne? Gre za bisere in svinje. Visoke politične in sodniške funkcije so častne in prestižne, pa vendar najdemo vmes tudi take, ki jim te časti in prestiža ne moremo pripisati. Naj jasno še enkrat povem, da gre za metafore ali prenesen pomen. Hojs je po podtikanjih seveda v Bruselj poslal pojasnilo, da nikakor ni imel v mislih Fransa Timmermansa. Sicer pa je že povedano, da ni imel v mislih niti kogarkoli drugega osebno. Metafore niso izmišljene tako zdavnaj, da bi morda pozabili njihovo vlogo in pomen. Nenazadnje jih obravnavajo tudi vsi izobraževalni programi. Kako torej to, da jih ne razumejo? Drugo je, če jih nočejo razumeta, ampak s tem so metaforično rečeno tudi svojo izobrazbo zabrisali daleč stran. Saj se spominjamo besed ministra za kulturo Vaska Simonitija, ki je rekel Violeti Tomič: Nič ne veste, nič, čisto nič! Ampak ona se ni sprenevedala.

Kako bi torej naj komentiral pojav, ko pride manjša skupina dobro mislečih med zlonamerne razgrajače sredi mesta? Seveda bi lahko rekel marsikaj, a svetopisemski zapis je najstarejša modrost, ki najbolj ponazarja sceno. Kontrast, kot se je pokazal ob prihodu rumenih jopičev med Jenulla in njegove koristne idiote, sicer ni edina scena, ki jo je moč simbolizirati s poimenovanjem biseri med svinjami. Kot že deloma pišem zgoraj, ko omenjam medije, je ta pojav stalnica. Včasih gre za bisere med svinjami, spet drugič gre za svinje med biseri. Odvisno pač, kdo prevladuje – slabo ali dobro. Biserov seveda nikoli ni na pretek, zato so toliko več vredni.

Za metafore gre
Je bil Jenull biser, ko je skupaj s še dvema prijateljema priredil neko butasto sceno na Adamič Lundrovem nabrežju, kjer so poskakovali v gatah? Je Jenull biser, ker se že leto in pol pojavlja v istih hlačah in bolj ali manj isti srajci? Je Jenull biser, ker je (nekateri trdijo, da še vedno) živel v meščanskem stanovanju sredi Ljubljane skupaj s pravo svinjo? Je Jenull biser, ker počne vse to, kar počne, ko petek za petkom moti mir in potiska kvaliteto bivanja meščanov na vse nižjo raven? Ne, svinja je! Kajpak je svinja.
P.s. Za metaforo gre.

Večina je kljub željam dela prebivalstva (svinj) še vedno drugačnega mnenja. Med večino delovnih in ustvarjalnih se torej pojavlja skupina, ki želi biti alternativa, v bistvu pa onesnažuje prostor in moti mir večine. V prispodobi lahko stanje, kjer manjšina brez kakršnekoli vesti mirno poimenujemo svinje med biseri. Kaj naj rečemo, ko opisujemo nekoga, ki v stanovanjskem bloku sredi mesta živi s pravo svinjo. Gliha vkup štriha, pravijo. S tem tudi ljudska modrost potrjuje tezo, kdo je na današnjem prizorišču svinja in komu ostaja vloga bisera.

So Jenullovi KUL protestniki enkrat samkrat vsaj omenili veličastne dogodke okrog slovenske osamosvojitve? Niso, kar jih dodatno identificira kot strukturo, ki ni za ampak proti Sloveniji kot jo poznamo in jo želimo danes in kot je v osnovi po meri velike večine Slovencev. So to biseri? Ne, svinje so!
P.s. Za metaforo gre.

Na vsak način so nam želeli pokvariti slavje in ponos ob začetku predsedovanja Slovenije Svetu EU. Podpredsednik Evropske komisije Frans Timmermans iz skupine socialistov, ki se ni želel fotografirati skupaj s slovenskimi predstavniki vlade, predvsem z Janšo, in predstavniki Evropske komisije. Pa smo spet pri prispodobi o biserih in svinjah, le da so se tukaj svinje same separirale. Je torej ne glede na to, kaj je Hojs mislil ali rekel, Timmermans biser? Ne, svinja je!
P.s. Za metaforo gre.

Ne nazadnje, je Milan Kučan biser, ker je prišel na državno proslavo ob dnevu državnosti s kolesarsko nalepko in je izjavil, da je tam kot predstavnik petkovih KUL protestnikov, ki že več kot leto in pol razgrajajo po mestu in grozijo s smrtjo? Ne, svinja je!
P.s. Za metaforo gre.

So v KUL opoziciji biseri, ker nenehno rušijo vlado na način, da škodujejo Sloveniji in njenim prebivalcem s tem, da spodbujajo virus namesto spoštovanja ukrepov proti njemu, ter pisarijo laži, da bi potunkali druge namesto dvignili sebe? Ne, svinje so!
P.s. Za metaforo gre.

Je Janez Janša biser med svinjami, ker je bil preganjan in protiustavno obsojen ter z odvzemom poslanskega mandata izključen iz demokratičnih procesov v demokratični družbi? Seveda je biser, svinje so ga preganjale in izključile.
P.s. Za metaforo gre.

Sklep: Gre torej za metaforo, ki govori o tem, da imamo v vseh sredinah nekaj biserov in nekaj svinj. Tako v družbi kot v politiki je pomembno, da je biserov čim več. Žal pa se nekateri zelo trudijo, da bi se svinje čim bolj razmnožile. V celoti gre za prenesen pomen, je pa tudi vse res. Biseri se niso še nikomur priskutili.

Davorin Kopše