Bo zaradi nekonkurenčne evropske industrije baterij prepoved prodaje neelektričnih vozil preložena?

Datum:

Evropski uniji grozi, da bo izgubila bitko pri proizvodnji baterij, saj dostop do surovin ostaja velika ovira skupaj z naraščajočimi stroški in ostro konkurenco, še posebej Kitajsko, je v svojem nedavnem poročilu opozorilo Evropsko računsko sodišče. Revizorji pa ob tem opozarjajo, da bi bi bilo morda treba preložiti prepoved prodaje vozil z motorji z notranjim zgorevanjem, ki je predvidena z letom 2035. 

Poročilo je opozorilo, da Evropska unija morda ne bo dosegla podnebnih ciljev, saj so ta prizadevanja močno odvisna od uporabe električnih vozil, ki jih poganjajo baterije, sestavljene iz mešanice kovin, od kobalta do niklja in litija.

Evropsko računsko sodišče pravi, da je imel skoraj vsak peti novi avtomobil, registriran v bloku leta 2021, električni vtič. Povpraševanje naj bi poskočilo, saj naj bi do leta 2030 na evropske ceste zapeljalo okoli 30 milijonov vozil brez izpustov, do leta 2035 pa bo prepovedana prodaja novih bencinskih in dizelskih avtomobilov.

Čeprav drži, da se hitro razvijajo zmogljivosti Unije za proizvodnjo baterij, ki bi se lahko med leti 2020 in 2030 po poročanju STA povečala s 44 gigavatnih ur na 1200 gigavatnih ur, pa je dejstvo, da strategija EU ni upoštevala zmožnosti bloka, da zadovolji to novo povpraševanje po baterijah. Revizorji ob tem opozarjajo, da količinsko in časovno niso bile določene ciljne vrednosti za proizvodnjo baterij.

Uvoz baterij bi škodil evropski industriji
“EU si prizadeva postati globalna baterijska gonilna sila, da bi zagotovila svojo gospodarsko suverenost. A ji bo uspelo? Možnosti niso dobre,” je novinarjem po poročanju Reutersa povedala Annemie Turtelboom, ki je vodila revizijo. “Soočamo se s tveganjem, da bodisi EU ne bo dosegla svojih emisijskih ciljev za leto 2035 ali pa bo ta cilj dosegla z uvoženimi baterijami … kar bi škodilo evropski industriji, saj bi te prišle po zelo visokih cenah iz tretjih držav.”

Foto: STA

Oskrba EU s surovinami je močno koncentrirana v nekaj državah z geopolitičnimi tveganji, kar bi lahko povzročila pomanjkanje. Za pet ključnih materialov je bila odvisnost EU od uvoza v povprečju 78-odstotna, navaja poročilo. “EU ne sme končati v enako odvisnem položaju z baterijami, kot se je zgodilo z zemeljskim plinom iz Rusije,” je poudarila Turtelboomova.

Približno dve tretjini svetovnega kobalta izvira iz Demokratične republike Kongo, 40 odstotkov naravnega grafita je iz Kitajske, EU pa je v celoti odvisna od uvoza rafiniranega litija. Kitajska predstavlja 76 odstotkov svetovne proizvodne zmogljivosti baterij.

Pridobivanje v Evropi bo trajalo predolgo
Čeprav je znano, da ima Evropa tudi več rud, pa od odkritja do začetka izkopavanja traja od 12 do 16 let, kar pomeni, da se je s tem nemogoče odzivati na povečano povpraševanje. Portugalska, ki ima največje zaloge litija v bloku, pričakuje, da se bo proizvodnja začela šele leta 2026. Poleg tega pa je Evropsko računsko sodišče dejalo, da EU zaostaja pri stroškovni konkurenčnosti deloma zaradi visokih cen energije, medtem ko podatki Evropske komisije ostajajo zastareli in nepopolni, javno financiranje pa ostaja neusklajeno, kar vodi do prekrivanja.

Ana Horvat

Sorodno

Zadnji prispevki

Škandal! Nagrado za življenjsko delo je prejel tudi z rdečo zvezdo ozaljšani sodnik Gazvoda

Pravosodje se najraje predstavlja kot neodvisno in prosto kakršnih...

Oblast brez znanja in hrbtenice

Ko pomislimo na nasilnike, si običajno predstavljamo kakšnega zoprnega...