Sodobna ženska: lepa, pametna, zagrenjena. Zakaj?

Foto: STA

”Ženskost je težko opredeliti, saj povezuje vse občutke o sebi, ki jih ima ženska. Sebe nikoli ne doživljamo kot človeka, vedno gre za moškega ali žensko. Če naj se uresničimo v svoji človeškosti, lahko to izpeljemo le kot ženske,” je zapisala Alenka Rebula v knjigi Blagor ženskam.

Družbeno vlogo ženske, kakršno smo poznali nekje do polovice dvajsetega stoletja, je feminizem stigmatiziral, teorija spola pa jo je povsem razvrednotila. Biološki spol kot družbena realnost postaja v javnem govoru vse bolj sociološka kategorija, ki jo je mogoče z napredovanjem družbe poljubno razlagati.

Znanstveno infantilnost in naravnost škodljivih posledic teorije spola, ki jo kot sveto knjigo sprejema večina sodobnih feministk, je najbolj zgovorno zanikala prav praksa dr. Moneya. Resničnost, ki je bila simbolno prisiljena, da svoje mesto prepustiti teoriji spola, je navrgla grozljive posledice, ki vodijo v razbitje subjekta in selektivno uporabo njegovih sestavnih delov.

Prepletenost bio-psiho-socialnih vidikov moškega in ženskega hrepenenja po izpolnitvi v nasprotnem spolu je deloma moč pojasniti skozi oči psihoterapije, ki svoja teoretska izhodišča sproti preizkuša v klinični praksi, njena doktrina pa se je postopno dopolnjevala od spodaj navzgor skozi  dobro sprejete prakse pri delu s klienti.

Kako je s procesom naslavljanja hrepenenja po izpolnitvi v odnosu z nasprotnim spolom?
V tej povezavi naj poenostavim dognanja Jungove šole: anima označuje žensko energijo v moškem, ki je potrebna moškemu, da zmore pristopiti k ženski, z njo navezati kvaliteten odnos in se v njem tudi sam uresničiti. Vstopiti v prazen prostor, ki se pojavi na poti do drugega. V njem je veliko tveganja, a obet v njem je močnejši od strahu. V ozadju je ljubezen, želja in žeja po biti ljubljen.

Prav tako animus označuje moško energijo v ženski. Seveda ta energija obstaja le v možnosti – kot parkiran avto, če ga odkleneš in prižgeš, se lahko odpelješ, sicer lahko ostane le “in potentiam”, v možnosti, kot na primer statusni simbol.

Majhen potencial za veliko ljubezen (foto: STA)

Majhen potencial za veliko ljubezen (foto: STA).

Zrel odnos moškega in ženske
Vstopanje v zrele, odrasle odnose zahteva vsaj osnovno razumevanje dinamike in procesov, ki se pri tem odvijejo. Odnos je podoben živemu organizmu, ki za rast potrebuje dobra tla, sonce in vodo. Zato je potrebno ves čas delati na komunikaciji moške anime in ženskega animusa.

Tako moški izbiramo ženske, ki nas v nezavednem povezujejo z našo animo, medtem ko žensko privlačijo moški, ki poosebljajo njen animus – vse naše simpatije in kasneje želja po globljem odnosu so torej sinergije ženskega in moškega principa.

Ko v sebi začutim ženski princip, to v vsakdanji govorici pomeni, da sem kot moški poklican biti bolj pozoren, občutljiv, empatičen, skratka bolj čustveno orientiran.

In še nekaj o skritih potencialih ženske duše
Tudi pri nas je mnogo kronično besnih, ujetih, neustvarjalnih, stisnjenih žensk. Ženska duša je po svoji naravi divja, pravi Clarissa Pinkola Estes, avtorica knjige z naslovom Ženske, ki tečejo z volkovi. Čeprav vas je kultura učila, da se sramujete svoje želje po divjosti, ženske kljub temu hrepenite po njej. Hrepenite po tem, da bi se osvobodile.

A česa se želite osvoboditi? In česa na tej poti nikakor ne bi smele zavreči?

Izvorno vsak uresničen moški išče arhetipsko divjo žensko in – kot se zanimivo izrazi omenjena avtorica – ta divja ženska ne prebiva v svoji glavi, ampak “v drobovju”. Sam bi raje uporabil izraz “v srcu”, kar v bistvu pomeni isto – v jedru svoje biti …, kjer je skrit najmočnejši atribut ženske – njena ženstvenost.

O iskanju stika s svojo ženskostjo govori v knjigi Blagor ženskam tudi Alenka Rebula, kjer pravi, da je v ženski skrita naravna in neudomačena moč, ki pa jo lahko živi le, če se za to zavzame z vsem svojim bitjem.

In, drage predstavnice nežnejšega spola, ob tem kognitivni izraz ženske, ki zmore v svoji urejenosti misli preseči moškega, seveda ni izključen, a pri ženski preprosto ne sme biti na prvem mestu – če naj ostane v stiku s svojo ženstvenostjo.

Mak (foto: STA)

Mak (foto: STA)

Po kakšni ženski hrepeni običajen moški?
Običajen moški ne hrepeni po ženski, ki sta ji kariera in dokazovanje v zunanjem polju na prvem mestu. Potrebuje sogovornico, da bo tudi sam začel več in globlje razmišljati in govoriti o svojih čutenjih. Išče bitje, ob katerem bo zmogel biti ranljiv, pa četudi bosta v začetku pogosto med seboj tekmovala v tem in onem.

In kar je najpomembnejše: moški hrepeni po nosilki in zaščitnici življenja. Samo ženska  v stiku s seboj zmore iz še tako sivega, povprečnega dne ustvariti preblisk večnega, okus bližine.

Ve zmorete tudi v vsakdanjem življenju vstopiti v globine, kamor imajo vstop le redki moški. Zato verjamem in upam, da boste tudi tokrat, drage ženske in matere, pri vprašanju spreminjanja temeljev civilizacije nagovorile svojo ženstveno bit.

Tam globoko v vas je samo en odgovor: pravice in koristi otrok so nedvoumno nad interesi in željami odraslih, ki v pesku ne znajo več videti sledi drobcenih bosih nogic. Samo ve jih opazujete – ene kot mame, druge pa s hrepenenjem, da bi kdaj to postale. Kako velike skrivnosti nosite v sebi, drage ženske! Mar ni to nekaj čudovitega?

Pa jih tudi odkrivate? In kako kaj vaša ženstvenost?

Franci Donko, teolog, socialni delavec in psihoterapevt v edukaciji