O pohlepnem kapitalističnem boeingu in ljudskem komunističnem tupoljevu

Mitja Iršič

Slovenski socialisti so prevzeli retoriko ameriških levih skrajnežev v demokratski stranki, da je kapitalizem nepopravljiva ideologija. Takšno radikalno stališče pa je v ZDA še zelo zeleno. Začelo se je z zdolgočasenimi mladeniči v New Yorku, ki so protestno kampirali pred Wall Streetom, ker niso našli primernih služb za 50.000 dolarjev na leto z diplomo iz feministične eksperimentalne umetnosti. Nov zagon je bila izvolitev Trumpa, ko so ameriški liberalci napak sklepali, de je najbolje preboleti poraz tako, da se radikalizirajo tako kulturno kot ekonomsko. Posledično leta 2019 soočenje demokratskih predsedniških kandidatov zveni kot zasedanje komunistične partije Sovjetske zveze, voditelj, ki vodi debato, pa prevzema vlogo vrhovnega sovjeta Leonida Brežnjeva, ki preverja leninistično znanje politbiroja. UTD, ‘single payer’ sistem zdravstvenega zavarovanja (na moč podoben našemu sovjetskemu modelu), brezplačno šolstvo za vse, drakonska obdavčitev bogatih kot rešitev vseh socialnih problemov in seveda demonizacija “kapitalistov”. Omenjajo superbogate, ne pa srednji sloj, ki ga resnično napadajo s svojo socialistično progresivnostjo.

No, mi smo sodobni “demokratični socializem” res prevzeli od ZDA, ampak imamo z njim v drugačnih (nedemokratičnih) oblikah bogate izkušnje, že odkar nas je skupina moških (nad svetovno ureditvijo  razočaranih) gospodinj, ki so se v Moskvi udeležili šnelkursa “nemški ekonomski kolektivizem po slovansko”, uspešno prepričala, da so zahodne države in prostotržni sistemi, ki jih gojijo, največji sovražnik proletariata.

Za slovensko družbo je značilno, da je kapitalizem kriv za vse. Za slabo plačo. Za ljudi, ki stojijo pred rdečim križem, čakajoč na paket hrane in potrebščin. Za ceno živil. Za okoljske spremembe. Za finančno krizo. Za prometne in letalske nesreče. Za oblake na nebu. Za osebno nesrečo. Ko govorijo o kapitalizmu, seveda ne mislijo na slovarsko definicijo (gospodarsko-družbena ureditev, v kateri so proizvajalna sredstva v privatni lasti), ampak ga po privzeti logiki enačijo z naravnimi človeškimi vzgibi, ki se pojavljajo v vsaki družbi ne glede na ekonomsko ureditev: s pohlepom in starodavno nabiralniško potrebo po akumuliranju sredstev.

Zgodba o strmoglavljenih letalih
Povedal vam bom industrijsko zgodbico, iz katere se boste naučili, da se podjetjem v kapitalizmu ne splača varčevati pri zagotavljanju kakovosti in varnosti  izdelkov – razen če poslujejo v tržno disfunkcionalnem okolju. Se spomnite marčevske afere z Boeingovim prenovljenim letalom boeing 737 max, ki je v kratkem času doživelo dve katastrofalni strmoglavljenji, zaradi katerih so prizemljili vsa letala tega podtipa? Pa naslovnic (te še kar vztrajajo), ki inženirsko napako neposredno povezujejo s kapitalizmom in gonjo po dobičkih?

Napaka, ki je vzela 338 ljudi v nesrečah skoraj povsem novih letal 737 max letalskih družb Lion Air lani in Ethiopean Airlines, je bila banalna. Izvor modela 737 sega daleč nazaj v leto 1967, ko so bili motorji (takrat Prat&Whitney JT8D) dvakrat manjšega premera kot sodobni, zato je bil tudi trup letala bliže tlom. Ko so model v osemdesetih prvič obnovili in opremili z novimi motorji CFM56, so se že zaleteli v to podedovano konstrukcijsko oviro, zato so morali večji premer motorja kompenzirati z bolj ploščatim spodnjim delom kovinskega ohišja. Ko so leta 2010 model še zadnjič obnovili s še večjimi motorji CFM Leap za najnovejši 737 max, so morali nosilec motorja postaviti tako daleč naprej pred krilo, da letalo ni bilo več naravno uravnoteženo. To bi pri določenih pogojih vzleta (pri silovitem dvigu) nos letala zaradi težišča, ki je bilo zdaj zaradi večjih motorjev bolj pomaknjeno proti sprednjemu delu letala, dvignilo proti nebu, dokler se ne bi trup dvigoval skoraj vertikalno, kot vojaški lovci. To bi privedlo do porušitve vzgona in velike verjetnosti nesreče. Zato so inženirji ustvarili sistem MCAS, ki v takšnih specifičnih primerih nos letala mimo pilotovih ukazov spusti  nižje.

Tupolev.

Sistem MCAS sam po sebi ni bil kontroverzen. Kontroverzna je bila implementacija, saj se je celoten algoritem zanašal na en sam senzor vpadnega kota (AoA – Angle of attack), ki je ključen, da računalniški sistemi vedo, kdaj se letalo nevarno hitro dviguje. Ta senzor pa je ravno na obeh nesrečnih letalih odpovedal, tako da so sistemi na letalu napačno sklepali, da letalo vzleta preveč strmo, nakar se je vklopil sistem MCAS, ki je letalo (ki je seveda vzletalo v normalni krivulji leta) začelo potiskati proti tlom. Dokler nista obe letali v zelo podobni krivulji strmoglavili na tla s silovitimi 800 kilometri na uro. V dveh kraterjih zvitega aluminija in gorečega kerozina se je končala usoda 338 duš in začeli so se uvodniki svetovnih časopisov o tem, kako je kapitalizem v brezsramnem pehanju za dobički spet kriv za kolateralno škodo nič krivih potrošnikov.

Ja res je, Boeing že od začetka svoje kreacije ustvarja v sistemu kapitalizma. Tudi nesrečni max je nastal kot posledica letalskih družb, ki so letalo hotela (povpraševanje), in zasebnega podjetja, ki se ga je zavezalo za dobiček tudi izdelati (ponudba). Semantično je potem res, da če ne bi bilo kapitalizma, ne bi bilo Boeinga niti maxa, posledično pa tudi ne dveh tragedij. A takšno mišljenje je podobno produktivno, kot če za izvenzakonsko afero svoje žene okrivite urogenitalni sistem njenega ljubimca. Tehnično je res, razlogi pa so globlji, pregloboki, da bi se jeznim dalo delati ustrezne analize.

Če zadevo preučimo le za odtenek bolj poglobljeno od mastnih časopisnih naslovov, pridemo do naslednjih spoznanj: Boeing je letalo certificiral v skladu z dolgoletno prakso, da določene dele certifikata plovnosti opravi kar družba sama, ne pa nadzorna zvezna agencija FAA. Ko so to počeli, so se zanašali na inženirske domneve, ki so se na koncu izkazale za napačne, takrat pa so se zdele povsem upravičene. Na primer, da bo pilot znal sistem MCAS izklopiti in naprej leteti ročno (kar je mogoče med letom na normalni višini, zelo težko pa pri vzletu) pa da MCAS nikoli ne bo posegel v upravljanje tako silovito, da bi ogrozil varnost poleta. FAA je interne certifikate družbe potrdil kot ustrezne. Zakaj je bilo zasebni družbi dovoljeno, da sama opravi del certifikacijskega procesa? Sprega kapitalističnega pohlepa in zveznih organov? Ne. Sodobna letala so tako zapleteni kosi tehnike, da nadzorni organi, kot je FAA, sploh nimajo dovolj ustrezno usposobljenega kadra, da bi razumel vse podrobnosti tako kompleksnih sistemov. Da jim pri tem pomaga zasebna družba, ni nič novega. Boeing in FAA to prakso uporabljata (brez tragičnih posledic) že vsaj 20 let. Tudi evropska letalska agencija EASA Airbusu prepusti, da del testov za certifikat plovnosti opravlja sam.

Ja, Boeing kot vsako drugo podjetje na prostem trgu je skrbel tudi za zajezitev stroškov, a nikakor ni načrtno in zavestno delal bližnjic pri varnosti. Zakaj? Ker jih je strah, da bi se zgodilo točno to, kar se je zgodilo s 737. Debakel s sistemom MCAS je bil draga šola. Podjetje je to četrtletje napovedalo, da jih bo prizemljitev modela 737 stala 4.900.000.000 dolarjev. V to vsoto niso vključene rezervacije za odškodninske tožbe svojcev. Nekateri analitiki napovedujejo skupno škodo okrog 20.000.000.000 dolarjev, pod pogojem, da bo letalo naslednje leto zares spet lahko letelo. Še večji udarec za družbo je padec ugleda in nezaupanje potrošnikov, kateremu lahko kaj hitro sledijo tudi letalske družbe, ki bodo morda od zdaj naprej raje naročale Airbusov konkurenčni model A320NEO. Da se takšen scenarij ne bi nikoli zgodil, je zasebna družba sama v svoj proizvodni proces in proces certificiranja vgradila ducate varovalk. Zato je boeing 737 sestavljen iz milijonov sestavnih delov, ki jih izdeluje več kot 800 podizvajalcev po vsem svetu in prav vsi – ob ustreznem vzdrževanju – dolga desetletja delujejo brezhibno.

Če bi bilo varčevanje pomembnejše od varnosti
Ker se družba zaveda, da je varnost temelj, na katerem se gradi korporativna zgodba. Kljub temu je prišlo do inženirske napake na enem, povsem banalnem delu, za katerega inženirska skupina ni predvidela, da se bo kadarkoli pokvaril. Šlo je za pomanjkanje inženirske vizije, kaj je najhujši scenarij, ki bi se lahko zgodil – odpoved senzorja, pretirana reakcija sistema MCAS, hkrati pa slaba pripravljenost pilotov, da se spopadejo s takšno napako. Takšni scenariji so izredno redki, a v aviaciji, kjer vsaki dve sekundi nekje na svetu vzleti in pristane vsaj en 737, se nenavadni dogodki dogajajo vsak dan. Zato je presumpcija najhujšega scenarija izredno pomembna, domneve o relativni varnosti pa so lahko katastrofalne. Podobno domnevo, s podobnimi delovnimi procesi so naredili za milijon drugih sestavnih delih. Kot že pol stoletja, odkar izdelujejo reaktivna potniška letala. In imeli prav.

Če bi varčevanje imelo absolutno prednost pred varnostjo, potem nosilec motorja ne bi bil sposoben nositi 10 ton (čeprav je motor CMF Leap težak le slabe 3 tone z vsemi mazivi vred). Če bi varčevali, potem krila ne bi vsebovala ojačitev iz superodpornega, superlahkega in superdragega titana – takšnih ukrepov letalske agencije ne zahtevajo, saj so aluminijeve zlitine 7055 in 7125 povsem dovolj odporne. Vsi kritični sistemi, brez katerih letalo ne more leteti, ne bi bili potrojeni (FAA zahteva le podvajanje). Proizvajalec se s takšnimi dodatnimi ukrepi zaščiti pred najhujšimi scenariji. Če se ne bi, bi letala padala z neba s frekvenco dva do trije na dan (kot v pionirski dobi potniškega avio-prometa v dvajsetih in tridesetih), ne pa manj kot ena resna nesreča na leto.

V vsakem detajlu sodobnih potniških letal se zelo očitno vidi, da je varnost kritična komponenta vsake konstrukcije, in da podjetja tudi brez regulacije FAA zelo oprezno skrbijo, da se jim ne bi zgodilo to, kar se je Boeingu marca. Ravno ko tole pišem, se je na internetu pojavila prva delujoča aplikacija, ki išče poceni lete in hkrati filtrira vse take, kjer operater uporablja boeing 737 max. Če se takšne aplikacije zaradi vsesplošne javne panike primejo, bo to za podjetje s stoletno tradicijo takšna katastrofa, da je ogrožen celo njegov obstoj. Ozkotrupni 737 je (poleg vojaških letal) krava molznica. Širokotrupna letala so statusni simbol, a proda se jih le kakšnih 10 odstotkov celotne letne kvote. Če se ljudje začnejo specifičnemu tipu letala zavestno izogibati, se ga bodo izogibale tudi letalske družbe, razen tiste, ki so nanj obsojene, ker že imajo naročilo, Airbus pa zanje ni sposoben dovolj hitro priskrbeti svojega konkurenčnega modela. Če bodo potrošniki še kdaj zaupali 737 in celo Boeingu na sploh, je vprašanje, na katerega niti analitiki ne znajo odgovoriti. Seveda je to nepovezano z vprašanjem, ali bo napaka v resnici odpravljena. V času socialnih omrežij se slabe novice širijo kot požar – ne glede na to, koliko znanstvene resnice in racionalnosti je v njih; kar spomnite se na anticepivna gibanja in izbruh ošpic.

Veste, kateri proizvajalci letal pa niso nikoli imeli takšnih pomislekov? Tisti, ki jim ni bilo treba nastopati na trgu, ker jim je bil zaradi takšnega ali drugačnega razloga prodajni delež državno intervencionistično zagotovljen. Če ste malce starejšega letnika, se morda spomnite concordovega sovjetskega izzivalca tupoljev 144 (na zahodu so ga ljubkovalno imenovali concordsky). Ko je concorde prvič v le treh urah na redni liniji poletel iz Londona v New York, so Sovjeti zaradi političnega prestiža želeli svoje nadzvočno potniško letalo, ki bi prišlo od Moskve do Vladivostoka v le nekaj urah. Letalo je bilo narejeno na hitro, površno, z reciklirano, slabo implementirano vojaško tehnologijo in s premajhnim finančnim vložkom. Po prvih predvidljivih nesrečah (ena celo sredi letalskega mitinga v Parizu) je komunistična partija vojaškemu vrhu in članom politbiroja prepovedala potovanja z njim.

No, navadnim Sovjetom je nekaj časa bil na voljo na relaciji Moskva-Alma Ata. Tistih ni bilo škoda. Več kot 200 okvar, ki so se pripetile na prvih 80 poletih, ni bilo nikoli omenjenih v uradnem almanahu sovjetske aviacije. Tudi sicer so bila ruska potniška letala vsaj dve desetletji za zahodnimi, saj ni bilo dovolj denarja za razvoj – lovci, bombniki in prestrezniki so bili konkurenčni evropskim in ameriškim, saj se je sredi hladne vojne denar stekal predvsem v vojni stroj. Kljub nesrečam zaradi pomanjkljive varnosti, površne končne obdelave, slabega vzdrževanja in konstrukcijskih napak so letala prodajali naprej. Na Kubo, Kitajsko, Vietnam, Laos, uradnim in neuradnim sovjetskim satelitom v Evropi (tudi jugoslovanski JAT je imel smrtno nevarnega iljušina Il-14, čeprav smo se s sovjetskimi bratranci takrat uradno že skregali).

Kapitalistični Boeing, ki certificira svoja lastna letala in jih prodaja s profitom, s katerim njihovi delničarji plemenitijo svoje prihranke, si ne more privoščiti takšnih malomarnosti, kot so si jo v komunistični utopiji smeli Iljušin, Suhoj, Tupoljev in Antonov v konstruktorskih birojih v lasti delovnega ljudstva. Trg je najboljša varovalka. Ko ga ni, se lahko zanašamo le na kompetentnost in benevolentnost države, da bo poskrbela za varnost končnega potrošnika. Da se slavna tradicija poklicne malomarnosti in zagotovljenega (notranjega) trga v Rusiji nadaljuje, smo videli lani, ko je po nesreči Suhojevega sodobnega superjeta prišlo na dan, da so inženirji dobili službe na podlagi ponarejenih diplom.

Prosti trg in ekonomska (ne begunska!) globalizacija si delita eno skupno značilnost: zaradi obeh večina ljudi živi bolje. Le manjšina pa slabše – oz. vsaj stagnira v primerjavi s tistimi, ki živijo bolje, čeprav ni premoženjsko nič na slabšem. Neugodno, da je ravno tista manjšina najbolj glasna in najbolj jezna, večina, ki je pridobila, pa se sploh ne zaveda, zakaj danes živi bolje kot kralji in grofje pred 200 leti. Zato pasivno tulijo v isti rog kot globalizacijski poraženci. V bodoče bom več pisal o kapitalizmu in zdravokmečkem pogledu na to, zakaj potrebujemo prosti trg, kjer se poslovni subjekti borijo za kupce. Imam občutek, da vse slovenske težave – od plitvega trga, komično nekompetentnih politikov, odpora do privatizacije in tujih investicij pa do splošnega nerazumevanja korporativizma – klijejo iz semena nerazumevanja kapitalizma. Vse preostale debate, od zgodovinskih in kulturnih do državo-upravnih, so postranske. Ko bomo razumeli, zakaj je Boeing bolj motiviran izdelovati varne izdelke, kot pa so bili sovjetski konstruktorski biroji ljudske aviacije, nam bo praktično že vse jasno.

Mitja Iršič

 

  • lojze

    Čudno je, da te naše levičarje ne motijo:
    – bogati tajkuni,
    – bogati udbaši,
    – bogati zabavljači
    – bogati direktorji državnih in paradržavnih podjetij.
    Motijo jih tisti, ki s svojim znanjem in delom ustvarjajo podjetja, si sposojajo denar za katerega plačujejo obresti in kupujejo osnovna sredstva zaradi katerih zaposlujejo ljudi, ki si z delom zaslužijo plače. Ker sem sam podjetnik, se kdaj pa kdaj sprašujem kaj mi tega treba. Vendar, ko vidim narejeno, ko vidim zaposlene, ki delajo, ko premišljam, kaj bi lahko naredil boljše, kako bi zaposlil še koga, s kom se moram pogovoriti, kaj narediti, kaj preizkusiti, me dvomi minejo. (Razkritje: imamo zaposlenih 36 ljudi, regres smo vsem izplačali, nimam barke in se vozim v pasatu in delam od deset do dvanajst ur dnevno).

    • macon

      Ni čudno, da jih motite, ker ste njihov naravni sovražnik. Skrajna levica temelji na družboslovnemu laganju in zanikanju zdrave pameti in naravoslovne eksaktnosti, nujno morajo zajedati državo, ker trgu ne ponujajo ničesar in jim torej ne bo nič ali le malo plačal.

      Levičarji so družbena motnja in parazit, ustvarjajo od države financirane strukture, ki so same sebi v namen in družbe samo siromašijo in ropajo. Da to vzdržujejo, morajo biti nujno na vrhu državnih sistemov, da se slučajno ne bi izkazala vsa njihova nesposobnost in škodljivost. V ta namen ponujajo nova in nova cesarjeva oblačila: veliko laganja in spakovanja.

      Ljudje se niso iz leta 1991 nič naučili, danes nam isti levičarji prodajajo pravljice o sijajnemu funkcioniranju prvega socializma, da bi ohranili današnjo oblast in čimveč socializma zakrinkanega v demokracijo s kapitalistično ekonomijo.

      • Kapodistrias

        Drži, levičarstvo je predvsem patološki družbeni pojav.

        • jakob kovač

          Pa vi ki tu stalno šinfate
          čez levičarje da so komunisti in vsega krivi ste pataloški slučaji!

        • Hribouc

          Globinsko kronični patološki pojav – najhujše šele prihaja!

    • Franc Šink

      Ko se pa imajo za elito.Oni si sposojajo denar za še večji luksus ne pa za razvoj.

    • Andrej

      Tisti, ki si jih naštel, so večinoma oni sami. Moti jih le to, da se bo nekdo nekoč dovolj glasno vprašal: ej, ti, na čigav račun pa živiš in kje je tvoja dodana vrednost?, da bo zbudil toliko pozornosti, da se bo ljudstvo zavedlo zajedalcev. Tega se bojijo.

    • Hribouc

      Poznaš tiste zgodbe iz Komunistične partizanske vojske v kateri so bili vsi enaki za iste cilje, nede?

      Štabni in vosovski prašiši in prasice, sicer najvišji Tovariši so žrli in pili iz posebnega skritega kurišča, borci pa so iz menažk z aluminijasto žlico pobirali olupke krompirja iz velikega kotla.
      Če se je kateri od borcev slučajno dokopal do večjega kosa kruha je bil ustreljen po kratkem postopku. Nešteto pričevanj obstaja o tem

      Posledice in zapuščina specialnih prascev in specialnih prasic, ki so bili vedno nekoliko bolj enakopravni od ostalih se vleče naprej, nič drugega-ja, samo poglablja se in veča!

  • IZBIRA

    Delo jim smrdi, Marcedezi, Audiji on -BMW jim dišijo in oblast.

    Kr naj komunisti prevladajo in ukinejo kapitalizem nebo več Marcedezev …tudi za njih ne. Bodo vse uničili. Jaz luksuza tudi sedaj nimam in ga ne potrebujem. Na zgubi bodo oni sami, navajeni na kapitalisticni luksuz.

    • SIMON ROZIC

      …vidiš, vidiš, smo že na pravi poti; tovarišica Glavina je že vrnila “službeno” limuzino in
      mobitel, pa mesečni plači za brezdelje se je odpovedala, samo bogati odpravnini pač ne!
      Takle mamo, a ne?

      • IZBIRA

        Komunistom bi vrjel, če bi se vozili z Moskviči, Ladami, Yugoti, Zaporožci, Trabanti, Wartburgi. Izbira je velika. pa ne, oni hočejo kapitalistične limuzine. Ne vem, mogoče ne vrjamejo v socializem in komunizem. Sam služli bi na ta način, to pomeni na račun drugih.

        • SIMON ROZIC

          Odlična IZBIRA, kot vedno! Levičarji imajo pa že od
          nekdaj zelo”drag” okus, žal na naš račun!!! Kaj misliš,
          kdaj nam bojo kaj vrnili?

          • IZBIRA

            Nikoli in na tem zavzeto delajo. Oni so nam isto kot so nam komarji in klopi.

  • tasilo

    Et tu, Brute …

    (X) O pohlepnem kapitalističnem boeingu in ljudskemU komunističnemU tupolevu

    Sramota, Iršič, le kako lahko v istem stavku – in še celo v naslovu! — enkrat 5. sklon (mestnik) zapišeš prav in enkrat narobe (kot tretjega). Ta jezikovna svinjarija se je čisto preveč razpasla, da ljudje v 5. sklonu, ki ga tvorimo s predlogi pri, v, o [KOM ali ČEM] pritaknejo obrazila 3. sklona [KOMU ali ČEMU]

    (>) O pohlepnem kapitalističnem boeingu in ljudskem komunističnem tupolevu

    Če ste hodili v slovenske šole, se vam to ne sme zgoditi. Pika!

    LP.
    Hanibal Lector

    Slovničnih grdobij in napak je še kar nekaj (najmanj 15 vejic!), a tokrat le o tej, res hudi.

    • Franc Šink

      Če ti nisi učitelj, potem…

      • RATATA

        Za učit slovenščino u Veleji pa nima pogojev, ker ne zna pušiptarsk!

        • SIMON ROZIC

          ..bravo RATATA! – namesto obrazila, bi naletel na rezila !

          • RATATA

            Ko me je v tistem srednješolskem obdobju profesorica slovenščine Milena vprašala, kaj menim, koliko si za svoje znanje slovenske slovnice zaslužim, sem ji odgovoril, da šus!
            Dala mi je enico.

          • SIMON ROZIC

            Poštenje se ne izplača! To ti bi tudi Kučan lahko povedal!

      • SIMON ROZIC

        …upam , da ne “sfaliran” kot striček Kardelj !?

        • Franc Šink

          Ne ni sfaliran. Pozna jezik.

      • Andrej

        Zdi se mi, da ima rad slovenski jezik in mu ni vseeno. Zame dovolj.

    • RATATA

      EH…, si se hotel prijavit na razpisano prosto delovno mesto učitelja slovenštine v OŠ Veleje,
      pa se nisi mogel, ker ne znaš šiptarsko aktivno ustno in pisno, zdaj si pa jezen na ves svet in na mater, da te ni šiptarsko naučila??

      • SIMON ROZIC

        …to je javna ali zasebna šiptarska šola ? Kdo jo plačuje? Ti in jaz!

    • francelj3

      Mislim, da za kriminalno oslarijo v naslovu ni kriv g. Iršič, ki ga zelo cenim, ampak neki nepismen bebec, ki samega sebe imenujei urednik. Naslove navadno ustvarjajo uredniki, kajne?

    • SIMON ROZIC

      …ko bi naši tajkuni upoštevali vsaj eno vejico med njihovo in družbeno lastnino,
      bi bil osebno bolj zadovoljen kot z vsemi tvojimi sklanjatvami in predlogi!
      Slovnica je zelo zabavna, če jo poučuješ v lesarski šoli v Kamniku; od tam
      prihaja naš “genius” , ki je postal iz komedijanta kar general, prav tako kot
      tovariš Tito, katerega pogoj za obstoj je bil prav v znanju izdelovanja ključev
      za zapiranje vrat umu in razumu!

    • francelj3

      Je pa žalostna značilnost Nove24tv, da jim lahko popravljaš kričeče slovnične napake v naslovu, kolikor hočeš, pa ni šanse, da bi jih popravili.

    • IZBIRA

      Kdor nad drugimi bedi, nase ne pazi dovolj. “Tupolevu”, z veliko začetnico!

    • J.Smith

      Res hudo je ko nekdo nima kaj za povedat, pol pa slovnici in slovnici kot kak dezurni lektor mladinskega letaka

    • Gasper Zorman

      Hvala za to, da nas učiš pravilne uporabe slovenščine. Zanima pa me, če si razumel izredno dobro in ne preveč zahtevno razlago, zakaj kapitalizem deluje? Upam, da boš tako vneto kot popravljaš slovnične napake, odpravljal tudi morebitni socialistični “brain damage” med svojimi prijatelji in znanci, ki tega, kar je zapisal Iršič, če ravno z nekaj slovničnimi napakami, ki jih je lažje odpraviti, kot s socializmom sprane možgane, še ne razumejo. Za morebitne slovnične napake v mojem tekstu, se ti že že v naprej opravičujem in se ti zahvaljujem za popravke, v kolikor bodo potrebni.

      • tasilo

        Glej … Hanibal Lector se nikoli, ampak res nikoli ne ukvarja z vsebino, vedno in izključno le z novinarskim ali kolumnistovim jezikom; ukvarja se z jezkom v javni rabi, za kar ti so avtorji plačani. Če so plačani, pomeni, da so profesionalci, ki morajo orodje svojega “foha” — jezik — obvladati do potankosti. Mar ni tako???

        Z vsebino se pa ukvarjajo drugi moji komentarji in prispevki (ki imajo tudi kakšno jezikovno napako, ja). Ampak vse skupaj se tvojemu budnemu orlovskemu pikolovskemu očesu gotovo ni izmuznilo, ali pač?? Moj profil je odprt in jih lahko bereš, če se ti ljubi. Sicer pa eno leto dlje od mene visiš tu gor, pa …

        Gasper Zorman, 141 comments, 82 upvotes
        Tasilo, 2343 comments, 8985 upvotes
        Boš tudi to komentiral?

        In za konec: kako se izražaš ti in drugi forumovci, mi pa iskreno dol visi …

        PS: Kot kaže tudi ti spadaš med tiste rovtarje, ki ob kakršnikoli dobronamerni kritiki ali opozorilu na napako človeka nemudoma ozmerjajo s socialistom. Pa kaj je narobe z vami …?!

        A_li si ra_zu_mel, kaj sem na_pi_sal?

        • Gasper Zorman

          Sem vzel na znanje, kar se pa tiče socializma, se nas pa absolutno premalo oglaša in opozarja na zablode, ki jih ta sistem prinaša, in opozarjati ali pa izobraževati folk o nevarnostih, ki jih socializem prinese družbi, ni prav nič rovtarsko početje.

  • Janez Kepic-Kern

    ŠALA
    O OK PASULJU
    NA SHODU SDS, 20.7. 2019M – V BOVCU.
    PONAVLJAM
    IN DODAJAM !

    ŠALA

    Bolj kot S spodaj zapisanim – pa se zdi,
    da
    se se je SDS ZAMERILA – ZATO
    – tu, na tem OK e-portalu NOVE24TV “ŽAL PIŠOČIM” –
    KER
    TU “ŽAL PIŠOČI” VERJETNO EX KP, ZK PROVOKATORČKI – DNE 20.7.
    KO SMO BILI PODPORNIKI IN ČLANI SDS NA MNOŽIČNEM LETNEM SHODU V BOVCU
    ONI
    “NESREČNEŽI – ŽAL TU PIŠOČI IN PACKAJOČI” NPR. “TUNEK-VALTER” ITD.
    NISO
    BILI DELEŽNI ZELO DOBREGA – P A S U L J A,
    ki smo ga dobili vsi,
    nas več tisoč pospornikov in članov SDS !
    ZDI SE,
    DA BI “DUET – TUNEK IN VALTER” – VSE OPROSTILA – OK STRANKI SDS
    LE
    TEGA,
    DA 20.7.2019 V BOVCU – NISTA DOBILA – ” SDS – P A S U L J A”
    TEGA PA
    – “F.TUNEK IN VALTER” – SE ZDI
    STRANKI SDS IN NJE VODJ
    I CENJENEMU GOSPODU J. JANŠI – NIKAKOR NE MORETA – ODPUSTITI !
    Jaz
    sem med shofdom šel tudi v sam kraj BOVEC
    IN
    SEM TAM VIDEL NEKE ČUDNE, NETURISTIČNE DEDCE,
    KI
    SO TUROBNO POSEDALI NA TERASAH LOKALOV V BOVCU
    IN SO SI SEVEEDA MORALI SAMI PLAČEVATI – HRANO IN PIJAČO.
    PA ŠE PEKLENSKO VROČ DAN JE BIL:
    morda sta bila F. Tunek in Valter
    med tistimi dedci-neturisti, ki so nesrečno in “brez veze”
    posedali
    po lokalih v Bovcu, 20.7. V ČASU SHODA SDS,,
    KI SMO VESELO JEDLI – ZELO OK – P A S U L J
    PELI, PLESALI ITD.
    PONAVLJAM
    ŠALO O FOVŠARIJI – DO OK GOSPODA J. JANŠE.
    ŠALA
    En
    jokajoć moški glas me je prejle poklical
    in
    se jezil, ker sem napisal – NAJ SE VZGLEDUJE PO ZELO OK J. JANŠI IN GRE V HRIBE.
    S
    štajerskim naglasom – mi je govoril :
    “kaj si nor, v tej vročini – pa že ne grem v hribe, na Triglav pa sploh ne.
    Že v Ljubljani “crkavam” od vročine.
    Te bom tožil,
    da me nagovarjaš k samomoru,
    ko praviš – naj grem zdaj, te vroče dni – na Triglav”.
    No – in o Titu je še nekaj govoril,da nima pojma – kdo je zares bil. In take.
    Skratka.
    Nekateri v vroči julijski LJ imajo – težave. SE ZDI. L.R. JANEZ K. KERN KOMENDA
    P.S.
    P.S.
    ZDI SE MI, DA JE KLICATELJ MENI – JOKAL – OD FOUŠIJE.
    NAD IDILIČNIMI SLIKAMI J. JANŠE IN NJEGOVE GOSPE URŠKE, KI V TEH VROČIH DNEH
    – PA
    ZMORETA HODITI PO VISOKIH HRIBIH OKROG BOVCA.
    CELO TISTE STAREJŠE GOSPE – TO ZMOREJO.
    “ŽAL NAŠ” “VALTER-TUNEK” PROVOKATOR – ZMORE LE TIPKATI PO MOBIJU
    IN
    ŠE PRI TEM SE ZDI – ZNOJ LIJE Z NJEGA,
    MU JEZIK VISI IZ UST – KOT KAKŠNEMU KUŽKU ITD.

    KONEC ŠALE

    • Franc Šink

      Ja madona kaj ni pasulj rezerviran za komuniste ? Za kapitaliste je vendarle golaž.Če vidiš nekje večjo skupino ljudi, ki nekaj kuha in boš takoj vedel kdo so.

    • macon

      Janez, tvojega pisanja ni možno brati zaradi številnih prelomov vrstic ter preveč uporabe velikih črk. Jaz te najraje kar preskočim.

      • Felikss_AH

        Ditto… niti ne poskušam brati

    • Andrej

      Žal, Janez, ne ljubi se mi prebijat skozi komplicirano sestavo pisanja, zato te preskočim. Daj, piši normalno. Velika začetnica, potem pa male črke. Ne za vsako besedo pritiskat >ENTER<.

    • francelj3

      Tudi jaz te ne morem brati in te vselej preskočim. Eno samo vpitje (velike črke) in skoraj vsaka beseda v novi vrsti. Najbrž gre za psihiatrično bolezen. V življenju še nisem videl, da bi kdo takole pisal.

  • if

    Ugasnitev procesov konstruiranja produkta, materializacije produkta in trženja produkta izrazi velik upad blaginje družbe.

    Vsi ostali družbeni sistemi črpajo ekonomske učinke iz omenjenega vira.
    Iršič poudarja učinke prvih dveh procesov. Če vsaj en od teh ne deluje dobro, tudi proces trženja ne more biti uspešen, oziroma pade celoten proizvodni proces, ki ga tvorijo trije procesi omenjeni v prvi povedi.

    Potniško letalo je vrhunski produkt z varnostjo V, ki je v vsakem primeru nesporno manjša od 1 v okviru realicije V + N (nevarnost) = 1. Ni mogoče izdelati tehničnega sistema z varnostjo V = 1. To je zakonitost.

    V kapitalističnih sistemih razviti in izdelani produkti izražajo varnost V večjo od produktov nastalih v nekapitalističnih sistemih. To je zakonitost, ki jo analizira in poudarja Iršičeva vsebina.

    Bravo Iršič, bravo kapitalizem, bravo sposobni!

  • tasilo

    Kapitalistični Boeing, ki certificira svoja lastna letala in jih prodaja s profitom, s katerim njihovi delničarji plemenitijo svoje prihranke

    Slika oz. graf pove več kot tisoč besed (zadnjih 10 let)

    https://finance.yahoo.com/quote/BA/chart?p=BA#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

    V zadnjih 10 letih je vrednost delnice Boeing zrasla s 50 na 370 USD (+640%), podjetje ves čas redno izplačuje solidno dividendo. Na grafu sta nesreči v zadnih dveh letih vidni kot padec vrednosti (graf si lahko poljubno povečujete in pomanjšujete, premikate obdobja itn)

  • Valter BraniSlav

    Gospod Irsic tako naklada da bi ga vrgli iz vsake ameriske sluzbe.

    • SIMON ROZIC

      …in sprejeli v Slovenski !? A Amerika ve, kako ti nakladaš?

      • Andrej

        Ni on še v življenju videl Amerike. Še s prstom na globusu je ne najde.

  • Mademoiselle Ava

    Tvs1, nedelja 20:00.
    Die Dasslers, 2/4.
    Pustimo družinske spletke in spletkarijičice,…Kdor želi uspeti mora pač veliko tvegati. Denar ne raste na drevesu, socialisti. :)

  • Felikss_AH

    No ja…eno je pohlep, povsem nekaj drugega pa je naravnanost na zaslužek… in ta je skupna Socialističnem in Kapitalističnem sistemu. Razlika je v temu da Socialistični to počne napačno in je brezpredmetno o tem sploh razpravljati. Zdravi Kapitalizem je Ameriko in Zahod na sploh odpeljal v razviti svet… in pustil Socializem v lastnem mu “napredku”. Da Rusi na primer niso bili obdarjeni z Judo-Komunizmom in katastrofo prehodnega obdobja z Jelcinom, bi Rusija danes izgledala povsem drugače… bliže Ameriki kot Kitajski.

    Tisti ki napadajo Kapitalizem se ne zavedajo da ne gre za Kapitalizem, ampak za pravo rak-rano post-Kapitalističnega in post-Socialističnega obdobja – KORPORATIVIZEM! Ta je tvorec in zdaj že sinonim za patološki pohlep. Korporacije so v lasti delničarjev, te pa ne zanima nič drugega kot profit… ne glede na zlo in škodo ki jo tak sistem ustvarja drugim.

    BOING in druga korporativna letalska industrija na splošno si ne morejo privoščiti napak zaradi pohlepa delničarjev… so pa druge Korporacije ki si to privoščijo prekomerno. Banksterska “industrija” na primer je na vrhu… že s tem ko so “izumili” pojem “finančna industrija” pove kako norca se delajo s tem… in njihov pohlep je že v semantiki besede POHLEP. Ko slišim besedo pohlep… mi takoj gre asociacija na Banksterizem. Farmacevtska industrija je drugi tak “svetli” predstavnik patološkega pohlepizma.

    Kot dokaj zgovoren primer delničarskega pohlepa pa lahko posluži katastrofa v Mehiškem Zalivu, znana kot – Deepwater Horizon oil spill – Aprila 2010… ki jo je povzročil BP zaradi “piškavih” nekaj deset milijonov… ki so ih pol stale več kot 20-30 milijard. Ker ih je preganjal čas je BP prisilil Transocean, lastnika Deepwater Horizon semi-submersible Mobile Offshore Drilling Unit (MODU) – to je – Deepwater Horizon je ” polpodvodna” Naftna Vrtalna Pološčad… taka ki se delno potopi v morje zaradi stabilnosti, lahko se zasidra (mooring) v plitvejših vodah, ali pa dinamično stabilizira z kompletom vrtljivih elektro-motorjev ki se pozicionirajo satelitsko v kombinaciji z laserskim odbojem od dna.

    Skratka… so že zamujali… in en dan take platforme lahko stane tudi več kot deset milijonov… in da bi “ušparali” so preskočili pravila pri cementiranju cevi (casing-ov) in vrtine same… ter zadevo opravili, navzlic opozorilom vrtalnega osebja, po “pohlepno-domače”… na kar je hudič samo prišel po svoje mlade. Ker v takih primerih v ospredje obvezno stopijo Marphy-jevi zakoni… im je odpovedal še BOP (Blow-out Preventer)… varnostni “ventil” na dnu… in je to postala največja ekološka katastrofa vseh časov.

    A ja da ne pozabim… BP (British Pteroleum) je ena mega-mega-mega Naftna Korporacija, z mega-mega-mega POHLEPNIMI delničarji… ki se im mega-živo hebe za vse, razen za lastni pohlep. Korporativizem je samo zrcalno zlo Socializma… oba pa itak imata iste botre – tiste ki ih vse karikature kažejo z kljukastimi mega-nosovi ob perpetualnem drgnjenju dlani.

    PS – – “… z diplomo iz feministične eksperimentalne umetnosti” – – je pa antološka – – za trikratni ROFLOL

  • xtc

    V velikem delu se strinjam.
    Seveda pa socialisti in lenuhi ter del raznih teoretikov zarot zadeve nikoli ne bo razumel.
    Je pa res ,da gre pri Boengu za tovarniško napako in ne konstrukcijski feler.
    Zadeva je očitno bila premalo stestirana v realnosti,kajti le ta pokaže dejanske napake.
    V zadevi ni šlo za pohlep ampak za narobno precenjevanje predelav trupa,kar se je pokazalo v spreminjanju težišča letala,zatoso dodali sporni sistem,ki pa je imel to smolo,da je imel samo en senzor(kar je v primerjai z ceno letala,smešna cifra),ker sistem ni imel vsaj dveh ali treh senzorjev,je ob njegovi odpovedi zadeva delovala po svoje,večina pilotov pa ni znala pravočasno sistema izklopiti ali pa prepozno.
    Skratka v tem primeru ne gre za pohlep ampak preprosto tehnično napako,ki očitno pri simulacijah ni bila zaznana,v realnosti po večih vzletih pa se je pokazala za usodno,kajti še le po več tisoč letih se lahko šele določene napake pojavijo taradi časovnih in starostnih vplivov,ki se jih vedno ne da točno simulirati.

  • Amerikanc

    Naši “rdeči noski”, za dober denar takoj zamenjajo ideologijo !

  • Valter BraniSlav

    Pomirite se gospod Irsic.
    Taki kot ste vi ste v zZDA NEZAPOSLJIVI.
    Diplomantov FDVja v ZDA ne potrebujejo, pa cetudi navijate za njihov sistem.
    TREBA JE USTVARJATI PRESEZNO VREDNOST, NE LESTI V RIT.

  • Basileus

    S kapitalizmom ni nič narobe. Človeško-živalski boj za obstanek, ki ga poganja EGOizem in zverinskost pa začini vsak sistem v skrajnost.

  • Valter BraniSlav

    …”Za slovensko družbo je značilno, da je kapitalizem kriv za vse. Za slabo plačo. Za ljudi, ki stojijo pred rdečim križem, čakajoč na paket hrane in potrebščin. Za ceno živil. Za okoljske spremembe. Za finančno krizo. Za prometne in letalske nesreče. Za oblake na nebu. Za osebno nesrečo”…
    GOSPOD IRSIC, NI RES.
    ZA VSE SLABO STA KRIVA MILAN IN STEFICA.
    CE BOSTE TROSILI TAKE NEUMNOSTI VAS BO IZ PARTIJE, PARDON SDS, IZKLJUCIL VAS DOSMRTNI VODJA!!!

    • Gasper Zorman

      Tole je najpametnejše, kar si uspel komentirati na odlično napisan tekst? Vse kar te je zmotilo je to, da je zapisan na napačni spletni strani, češ, če je objavljen na Nova24 TV, pač ne more biti dober. In spet takoj v ospredje uleti Janez Janša, v naslednjem komentarju, se boste pa že kregali o partizanih in domobrancih. Meni je to, bom poskusil uporabiti najblažjo besedo, otročje.

  • Mare

    Kapitalizem deluje, Boris Kobal se znova oglašuje na Primorskem valu…

  • hle

    Zakaj pa potem tale pisunček niti z besedo ne omenja da je bil sporen software razvit v Indiji ker so svoje predrage programerje v luči večanja dobička zmetali na cesto najbolj bizarno pa je da se je naša Adria znašla v težavah ker niso mogli najet grdih Ruskih Suhojov to pa zato ker je trg v trenutku posesal vse razpoložljive ko so začeli prizemljevat 737

  • Hribouc

    Odlična Zgodba, perfektni Iršič!

    AMPAK
    Boeing in Tupolev sta Ameriška in Ruska zgodba.
    Za Udbokučanistan velja zgodba izgnanega svetovnega prvaka Pipistrela proti Utvi/Soko Pančevo ki je še bolj gigantska na veliko manjšem igralskem odru. Pa vendar.

    Veselje Vas je brat, g.Iršič! Dognano, izpiljeno!

  • freedomfighter

    Ne vem ce veste ampak v obdobju ko je bila zda na vrhuncu moci v tistih casih katere trump tako rad omenja so bili najbogatejsi americani obdavceni dvakrat bolj kot danes

Naročite se na novice Nova24tv.si!

Vpišite vaš email naslov in se naročite na novice Nova24TV.si!

Uspešno ste se prijavili na novice Nova24tv.si!