Merilci in ustvarjalci javnega mnenja

Datum:

Andraž Zorko in njegovo podjetje Valicon (v katerem je partner in direktor) velja za enega od zlatih standardov slovenskega merjenja političnih anket (poleg Ninamedie in Mediane). Nekateri že dolgo opozarjajo, da vsi trije merilci javnega mnenja redno povsem zgrešijo končno napoved – navadno v prid levih strank, a tokrat so res doživeli pravo katastrofo. Zorko je na tviterju še maja – pred volitvami – napovedoval levičarsko renesanso na evropskih volitvah. Včeraj je doživel hladen tuš. In tudi špekulacije zakaj se je odločil tako brezsramno promovirati umirajočo konstelacijo koalicijskih strank. 

                   

“Hm, 5:4 v mandatih za stranke levo od sredine, pa se soočenja še zares začela niso. Glede na te rezultate in vse okoliščine tokratnih volitev tudi 6:3 ni nemogoč razplet. Vse kaže, da so časi, ko so stranke desno od sredine prevladale vsaj na #EUvolitve, očitno minili. #prognozis” je konec maja na socialnem omrežju X zapisal Zorko – se pravi brez analize na podlagi predvolilnih soočenj, le po levičarskemu šestemu čutu, za katerega se je na koncu izkazalo, da je bil bolj up kot karkoli drugega.

Ankete od nekdaj pumpale leve stranke, a takšnega mimostrela pa še ne

Jasno je, da so ankete javnega mnenja že leta naklonjena levim strankam in včasih prav nesramno napihujejo kakšnega novega izbranca leve kvazi-liberalne sredine. Spomnimo, ko je Mediana v začetku leta 2018 za delo namerila takrat na novo ustanovljeni Listi Marjana Šarca kar 25%, nato pa je na volitvah dobila pol tega. A “napoved” Zorka sploh ni imela temelja v merjenjih javnega mnenja (kljub temu, da so napihovali možnosti Gibanje Svoboda, so drugi merilci javnega mnenja še vedno občutno prednost napovedali SDS). Temeljili so na špekulaciji, ki jo je izjavil kar javno, namesto v zavetju doma ali bifeja – kar je za profesionalca v merjenju političnega vzdušja.

Je Zorko želel aktivirati levo volilno telo?

Marsikdo se je vprašal, kaj so merilci mnenja imeli od tega, da so “pumpali” Gibanje Svoboda in še več – kaj je Zorko imel od tega, da je precenjeval možnosti združenih levih strank? Enega od možnih odgovorov ponuja bivši super-minister dr. Žiga Turk: “Poskušali so ustvarjati vtis, da je Sloboda v igri za zmago, da ni odpisana. 150.000 jih je nasedlo, več pa ne. Ob taki nesposobni vladi tudi “stroka” ne more delati čudežev.”

In res – kdor je spremljal potek javnih anket, je bilo še kakšna dva meseca pred volitvami videti, kot da so svobodnjaki kapitulirali in že množično iščejo naslednji novi obraz, če pa ga ne najdejo pa sploh ne bodo šli na volitve – kar nekaj anket je Svobodnjakom namerilo podporo, ki se je nevarno približevala enomestni številki. Proklamacije kot je Zorkova so delovale za uspešno aktivacijo levega volilnega telesa, bolj kot katerikoli od referendumov, lažnih obljub o milijonskih investicijah ali priznanje Palestine.

Zorko del propagandega stroja svobodnjakov?

Spomnimo, državni Gen-i, ki velja za osebni fevd predsednika vlade, je z družbo Valicon, ki se ukvarja z merjenji javnega mnenja, sklenil posel v vrednosti več tisoč evrov. Gen-i, kjer je Golob vrsto let zasedal mesto predsednika uprave, je v mesecu septembru lani sklenilo posel z družbo Valicon v vrednosti 10.945 evrov. Iz aplikacije Erar je razvidno, da je bilo plačilo izvedeno decembra, skupaj z davkom pa je Gen-i plačal 13.352,90 evra.

Kakšno naključje torej, da je bil od vseh analitikov prav Zorko še najmanj kritičen do trenutne vlade in jo je včasih – prav iracionalno – branil.

Ko je Delo objavilo anketo, ki je razkrivala, da velika večina Slovencev meni, da bi bilo potrebno nižanje davkov, še zlasti znižanje dohodnine in da se ne ne strinjajo niti z dvigom trošarin (kar je bila prava zaušnica vladi in njeni politiki), je na pomoč priskočil prav Zorko, rekoč: “JMR (javnomnenjske raziskave) na udaru. To kar je v soboto objavilo Delo, je približno enako, kot če bi vprašali ljudi, ali naj vsak dan sije sonce. Stopam v bran naši panogi, pak ne več izvajalcu in diseminatorju. The war is on.” Videti je bilo kot da tvita nekdo iz Ukoma, ne pa politični analitik in spoštovani merilec javnega mnenja. Se je Zorko takrat dokončno razgalil?

Umazana družinska skrivnost

Je pa ta primer razgalil vse umazane družinske skrivnosti industrije meritev javnega mnenja, kjer je videti, da so celo merilci javnega mnenja bolj kot ne izpostave levih političnih strank. Zorko je pač še veliko bolj očiten kot drugi. Drugim se le občasno zareče – npr. Janja Božič Marolt iz Mediane, ki je Marjana Šarca poimenovala za Luko Dončića slovenske politike.

Parsifal je imel prav

Zadnja Parsifalova anketa, opravljena 4. junija pa je bila sicer najbolj točna v primerjavi z drugimi anketami. Namerili so, da bi anketiranci SDS namenili 33,9 odstotka glasov, Gibanju Svoboda 19,7 odstotka, Vesni 10,6 odstotka, NSi 7,8 odstotka, SD 7,0 odstotka, SLS 6,7 odstotka, Resnica 4,9 odstotka, Levica pa komaj 3,3 odstotke. Dejansko je tako Parsifal pravilno nameril število poslanskih glasov.

Pri tem poudarjamo, da naša medijska hiša edina objavlja politične ankete Parsifala, medtem ko se drugi mediji zanašajo na manj zanesljive, a levici naklonjene merilce javnega mnenja.

I. K.

Sorodno

Zadnji prispevki

Klakočarjeva užaljena, ker nesojenega partnerja na slavnostno sejo spet ne bo

Premier Golob se bo na predvečer dneva državnosti udeležil...

Francoska desnica pripravljena voditi državo

Da so pripravljeni vladati Franciji, je na programski konferenci...