Boris Johnson je sinoči opozoril, da obstaja velika verjetnost, da se Združeno kraljestvo in EU 31. decembra ločita, pa trgovinski dogovor še ne bo sklenjen. Premier je dejal, da pospešuje britanske priprave na kaotičen odcep od Bruslja ob koncu prehodnega obdobja po brexitu. G. Johnson je dejal, da ponudba na mizi v tem trenutku za Veliko Bitanijo “ni sprejemljiva” in da še vedno niso prišli do sprejemljivega dogovora glede pravic ribolova.
Boris Johnson, ki je bil na triurni večerji s predsednico Evropske komisije, Ursulo von der Leyen, je vse bolj prepričan, da se lahko zgodi, da se bosta EU in Velika Britanija ločili brez trgovinskega sporazuma, kar bi predstavljajlo resen deficit v BDP-ju Združenega kraljestva. Ponudba, ki je trenutno na mizi, bi za VB namreč omenila, da bi še vedno bila regulirana s strani Bruslja in da ni bi imela avtonomije nad svojim vodami in s tem nad ribištvom, kar je zanje nesprejemljivo.
Čeprav Boris zagotavlja, da je pripravljen narediti in tudi bo naredil vse, da do dogovora kljub vsemu pride – pripravljen je v naslednjih dneh tudi obiskovati prestolnice evropskih mest za prestolnico – pa je dejal, kot že neolikokrat doslej, da doslejšnja ponudba za VB ni srejemljiva in da je časa vse manj. V luči tega poziva vse, da se pričnejo pripravljati na avstralski scenarij, s čimer britanska vlada naslavlja ločitev med EU in VB brez trgovinskega sporazuma.
Ponudba EU je podcenjujoča
Predstavniki popularnih “torijev” in britanskih “evroskeptikov” so predvsem zgroženi nad dejstvom, da EU želi, poenostavljeno rečeno, ribe Združenega kraljestva, obenem pa ne ponuja ničesar. Še več, ves čas se zdi, da predstavniki EU k pogajanjem še vedno pristopajo kot da je VB še vedno članica in ne razumejo, da so zdaj enakovredni sogovorniki v pogovorih, ki morajo drug drugemu nekaj ponuditi.
Kaj bi lahko bile posledice?
Posledice (ne)dogovora bi lahko bile sledeče: Obe strani bosta vzpostavili carine, s tem pa se bodo povečale možnosti za zastoje na mejah. Carine bi lahko povečale cene hrane, zastoji na mejah pa tudi pomanjkanje določenih produktov za določeno obdobje. Da bi lahko letala še vedno letela na relaciji VB – EU, bi VB morala skleniti vrsto unilateralnih mini pogodb z različnimi članicami. Proizvodnja avtomobilov bi v VB s carinami lahko bila zelo prizadeta, s tem pa bi bila ogrožena tudi mnoga delovna mesta. Britanska podjetja bi lahko imela probleme s poslovanjem v EU, na mejah pa bo potrebno urediti novi sistem, saj svoboda prehajanja mej s prvim januarjem preneha veljati.
Aleš Ernecl