fbpx

Je to še javni radio? Na Valu 202 so si privoščili teptanje narodnozabavne glasbe – pozor – da je fašistoidna!

Nejc Jemec - Odgovorni urednik Vala 202 (Foto: STA)

Ker je Val 202 drugi radijski program Radia Slovenija, bi poslušalci upravičeno pričakovali objektivno in profesionalno poročanje. Ne glede na politične in glasbene preference so ga namreč primorana plačevati vsa slovenska gospodinjstva. Očitno pa je to tako kot v primeru javne televizije utopija. Politični aktivizem namreč kar seva na površje, seveda v smeri nasprotovanja aktualni vladi in nesimpatiziranja z narodnozabavno glasbo. V oddaji o simboliki sodobne narodnozabavne glasbe je bilo mogoče slišati, kako naj bi oblast prevzela skrajna desnica, ki naj bi krčila in celo zatirala neodvisne oblike ustvarjanja.  “Ljudje, ki poslušajo to glasbo, živijo v tem svetu in razmišljajo izrazito uniformno: ena vrednota, en narod ‒ v nekem trenutku bodo rabili samo še enega voditelja, pa bomo tam, kjer ne bi radi bili,” je bilo mogoče slišati glede tistih, ki poslušajo narodnozabavno glasbo.

Narodnozabavna glasba se je razvila iz ljudske glasbe in je na račun vrste ansamblov razširjena in priljubljena po vsej Sloveniji. Veliko zaslugo za njeno popularizacijo ima nedvomno Ansambel bratov Avsenik, ki je v tej glasbi deloval kar štiri desetletja. Omenjena glasba je prisotna na porokah, veselicah, kar nekaj pa je tudi festivalov in tekmovanj s tovrstno glasbo. Očitno pa gre ta oziroma tisti, ki jo poslušajo, nekaterim zelo v nos. Ne zmorejo pač razumeti, da je ta glasba pomemben del identitete Slovenk in Slovencev.

Raziskovalec popularne kulture dr. Peter Stanković je v oddaji med drugim razložil, da naj bi ljudje, ki poslušajo narodnozabavno glasbo, razmišljali izrazito uniformno. “Ena vrednota, en narod ‒ v nekem trenutku bodo rabili samo še enega voditelja, pa bomo tam, kjer ne bi radi bili. Lahko vidimo, da politika z bolj avtokratskimi težnjami apropriira, podpira, uporablja, izrablja tudi to glasbo, ne samo v Sloveniji. Nočem reči, da je ta glasba sama po sebi avtokratska, fašistoidna, a je s svojim preprostim, enoznačnim, uniformnim svetom zelo pripravna za take prisvojitve,” je zatrdil. S to izjavo je nedvomno dal vedeti, da sam meni, da ima aktualna politika avtokratske težnje. Nikakor ne preseneča uporaba besede fašistoidna, saj jo nasprotniki vlade radi pripisujejo, ko je govora o desnosredinski vladi in  stvareh, povezanih z njo. Stanković sicer ni zatrdil, da je narodnozabavna glasba avtokratska in fašistoidna, je pa dal vedeti, da je ta prikladna za takšne posvojitve, kar pa je tudi zgovorno samo po sebi.

Voditelj vlado označuje kot skrajno desno
Voditelj oddaje pa očitno ni zmogel, da ne bi v oddaji izrazil svojih političnih stališč, ki sicer poslušalk in poslušalcev javnega radia ne zanimajo. Vlado je označil kot skrajno desno in jo prikazal kot sovražno do kulture, čeprav je ta poskrbela za zajeten proračun, namenjen kulturi. Očitno je, da nekatere zelo moti, da določeni izbranci, ki se redno napajajo na državnih jaslih, niso dobili sredstev. “Ne le na ravni glasbene umetnosti, ampak umetnosti nasploh, je v Sloveniji v času, ko je oblast prevzela skrajna desnica, opaziti izrazito krčenje, celo zatiranje neodvisnih oblik ustvarjanja. Samo ta mesec je denimo ministrstvo za kulturo prenehalo financirati oziroma na razpisih za javna sredstva zavrnilo prireditveno prizorišče Gala hala na Metelkovi v Ljubljani, Gledališče Glej, Zavod Maska ter kulturno glasbeno in multimedijsko zasedbo Leibach, če jih naštejemo le nekaj,” je zatrdil.

Peter Stankovič: Burek je sofisticirana hrana - siol.net

Profesor na katedri za kulturologijo na FDV Peter Stanković. Je tudi mentor slavni diplomski nalogi “Pomeni bureka v Sloveniji”.

V nadaljevanju je v znak kritike dejal, da se vlada tako obnaša, čeprav se celotni proračun za kulturo v Sloveniji pravzaprav viša. “Razlog torej ni pomanjkanje sredstev ali varčevanje, temveč preusmerjanje državne podpore v bolj všečne oblike umetnosti. Če trenutni vladi uspe še veliki met podreditve javne televizije političnim interesom, pa se tudi na naših programih obeta razcvet narodnozabavne kulture na račun siromašenja ostalih v našem prostoru,” je še med drugim dodal. Več kot očitno je, da voditelja moti, da oblast opozarja na pomen objektivnosti, ko gre za javni medij. Nekateri si torej izrazito želijo, da bi lahko na račun slovenskih davkoplačevalcev javno izražali levičarski politični aktivizem.

Sramotno je, da prihaja do tovrstnih provokacij. Tudi na račun tega, ker se nekateri nikakor ne morejo sprijazniti z dejstvom, da je del demokracije tudi menjava oblasti. Dejstvo je, da je slovenska narodnozabavna glasba del slovenske kulture in prav je, da smo nanjo ponosni, ne pa da se jo tepta z žaljenjem tistih, ki jo poslušajo. Pri tem je treba dodati, da je poslušanje omenjene glasbe široko razširjeno, kar pomeni, da javni radio kritizira velik del slovenske populacije. Kako dolgo se bo še toleriralo tovrstno obnašanje? Če nekateri ne zmorejo objektivnosti, bi očitno morali drugam, kjer lahko izražajo svoj gnev med svojimi somišljeniki in kjer tovrstnega početja ne bo treba plačevati slovenskim davkoplačevalcem.

Sara Kovač