fbpx

Večina slovenskih medijev je v rokah tujih lastnikov

Foto: Matic Štojs Lomovšek

Veliko slovenskih medijev se je skozi čas znašlo večinoma ali deloma v tuji lasti, pri tem sta pri naštetih izjema le Delo, Večer in portal Necenzurirano. V preteklosti je bilo najbolj sporno lastništvo Mladine, za katero se je domnevalo, da so jo financirali s pomočjo denarja iz preplačanih žilnih opornic, saj sta imela podjetje Mark Medical, ki je prodajalo žilne opornice, in podjetje Transmedia nekoč istega lastnika (Družbo KB 1909). Davčni strokovnjak Ivan Simič je pred časom ugotovil, da je končni lastnik družbe Transmedia slovenska družba Distriest, d.o.o. “Kdo so njeni delničarji, je nemogoče ugotoviti, saj je KB 1909 izbrisana iz italijanskega poslovnega registra (“in liquidazione”). Kar pomeni, da je končni in največji lastnik družbe Mladina d.d. družba Distriest d.o.o, ki pa je brez jasnih lastnikov,” je pojasnil Simič.

Mladina je v lastništvu podjetja Transmedia d. o. o. (70,37 odstotka) in posredno Odlazkovega invalidskega podjetja Salomon d. o. o. (4,53 odstotka) ter ostalih: Bernard Nežmah, Robert Botteri, Mladina d. d. Ljubljana, Borut Rismal in Peter Mihael Fras. Njen izvršni direktor je Denis Tavčar.

Podjetje Transmedia d. o. o. je v 100-odstotni lasti italijanskega podjetja Transmedia S.R.L. in je financirano z italijanskim kapitalom. V javnosti so se pojavljale informacije, da naj bi kapital izhajal iz prodaje preplačanih žilnih opornic, za katere so zaračunavali trikrat višje cene. V to je bilo vpleteno podjetje Mark Medical, saj sta imeli nekoč obe podjetji istega lastnika: goriški finančni holding KB 1909.

Vir: Ebonitete

Parlamentarni komisiji ni uspelo dokazati morebitnega financiranja Mladine prek Mark Medicala ali vpliva lastnika na poročanje njenih novinarjev o zdravstvu, kar je odločno zanikal tudi urednik Grega Repovž. Toda zaslišanje v državnem zboru je zelo nazorno pokazalo, zakaj je lastništvo v medijih pomembno, je poročal portal Pod črto.

Končna lastnica Mladine je družba Distriest d. o. o.
Podjetje Transmedia s.r.l. je registrirano v italijanski Gorici, glavni zastopnik je Boris Peric, direktorja pa Giuseppe Longo in Marisa Provedel. Davčni strokovnjak Ivan Simič pa je pred časom ugotovil, da je lastnik te družbe slovenska družba Distriest, d.o.o. Njegova lastnica je bila kot že omenjeno zamejska družba KB 1909 s sedežem v italijanski Gorici. “Kdo so njeni delničarji, je nemogoče ugotoviti, saj je KB 1909 izbrisana iz italijanskega poslovnega registra (“in liquidazione”). Kar pomeni, da je končni in največji lastnik družbe Mladina d.d. družba Distriest d.o.o, ki pa je brez jasnih lastnikov,” je pojasnil za Portal Plus.

Pro Plus je kupil češki milijarder
Lastnik Pro Plusa (POP TV, Kanal A in ostalo) je češko podjetje CME Media Enterprises B.V., čigar lastnik je češki milijarder Petr Kellner. Pro Plus je financiran z nizozemskim kapitalom. Kellnerjeva skupina PPF je oktobra 2020 z nakupom medijskih naložb ameriškega sklada CME v last dobila Pop TV.

Vir: Ebonitete

Kellner je po oceni revije Forbes najbogatejši Čeh in 68. najbogatejši zemljan z ocenjeno vrednostjo premoženja 18,5 milijarde dolarjev (okoli 16,1 milijarde evrov). Po podatkih letnega poročila PPF je Kellner lastnik 98,93 odstotka PPF, preostala lastnika sta Ladislav Bartoniček in Jean-Pascal Duvieusart.

Finance pod lastništvom švedskega podjetja
Podjetje Časnik Finance, časopisno založništvo d. o. o. je v 100-odstotni podjetja Bonnier Business Press AB iz Švedske. Gre za švedsko zasebno medijsko hišo, ki ima v lasti 175 podjetij v 15 državah in jo obvladuje družina Bonnier.

Vir: Ebonitete

Svoje deleže švedskemu založniku, ki izdaja poslovne časopise v enajstih evropskih državah, so prodali Borut Hočevar, nekdanji namestnik odgovornega urednika Financ, Vitomira Cajnko, urednica revije Manager, Jurij Giacomelli, nekdanji direktor Financ, in Peter Frankl, direktor in urednik Časnika Finance. Lastnik podjetja Delo Časopisno založniško podjetje d. o. o. je FMR d. o. o. Zastopniki Dela so Nataša Luša, Andrej Kren in Stojan Petrič.

Vir: Ebonitete

Zastopnik podjetja FMR Financiranje in upravljanje naložb d.o.o. je prav tako Petrič. Lastniki tega podjetja pa so: FMR Holding d. d., Kolektor Sikom d. o. o., Kolektor Prokos d. o. o., FMR d. o. o. in Kolektor Group d. o. o.

Vir: Ebonitete

Največji lastnik FMR holding Družba pooblaščenka d.  d. (FMR Holding d. d.) je Kolektor Group in PSU Poslovne storitve, upravljanje d. o. o., njegov največji lastnik pa je Kolektor Holding d. d. , ki je v lasti različnih lastnikov (med drugim Stojana Petriča). Pri lastništvu Dela tako večina vseh poti na koncu vodi k podjetju Kolektor Holding in Petriču.

Dnevnik je v večinski lasti DZS in avstrijskega podjetja
Dnevnik d. d. je v lasti DZS d. d., Styria Media International GmbH, DZS Investicij d. o. o., Delo prodaje d. d., Dnevnika d. d., Telekoma Slovenije in Jožeta Borštnerja. Kapital prihaja iz Avstrije, Hrvaške in Slovenije.

Vir: Ebonitete

DZS, založništvo in trgovina, d. d. je v lasti Term Čatež, Delo prodaje, TZS, M1, Marine Portorož, Telekoma Slovenije, FURI d. o. o. in ostalih lastnikov. Predsednik uprave je Bojan Petan.

Vir: Ebonitete

Avstrijsko podjetje Styria Media International GmbH pa ima v lasti še podjetja m4! MDL d. o. o., Overnet d. o. o., Styria Media si, Dnevnik d. d. in AdriaSonara d. o. o. Prek slovenskega podjetja Styria Media si, d. o. o. ima v lasti tudi medij Žurnal24.

Vir: Ebonitete

Izdajatelj portala Necenzurirano je Media Partner d. o. o. , ki je v lasti Svet24, čigar lastnica je Alena Nardini, nekdanja žena medijskega tajkuna Martina Odlazka. Novinarji (Primož Cirman, Vesna Vuković in Tomaž Modic) portala Necenzurirano so izhajali iz družbe Providentia d. o. o., za katero je Simič že leta 2017 dokumentirano razkril sporno črpanje Telekomovega denarja na zasebne račune določenih novinarjev, kar je mejilo na utajo davkov.

Vir: Ebonitete

Sporno poslovanje Providentie oziroma portala Necenzurirano pa se je nadaljevalo skozi neznane vire prihodkov, ki potem skoraj do zadnjega centa izpuhtijo skozi prav tako neznane storitve, je poročal Požareport. Po podatkih Požareporta naj bi Furs pred kratkim opravil finančni pregled poslovanja Providentie, pri tem “prepoznal utajo davkov” in odmeril davčno odločbo, po kateri naj bi Providentia morala plačati več kot sto tisoč evrov dodatnega davka. Natančne številke sicer še niso znane.

Novinarji spletnega medija Necenzurirano (Foto: Matic Štojs Lomovšek)

Lastnik Siola je podjetje TSmedia, medijske vsebine in storitve, d.o.o., , ki je v 100-odstotni lasti Telekoma Slovenije. Lastnik Planet TV je TV2 Adria d.o.o., 100-odstotni lastnik slednjega podjetja pa je madžarsko podjetje TV2 Média Csoport Zártkörűen Működő Részvénytársaság, ki je Planet TV kupilo oktobra 2020. Iz Telekoma Slovenije so takrat prek spletnih strani Ljubljanske borze sporočili, da so pred prodajo za izpolnitev odložnega pogoja izvedli dokapitalizacijo Planeta TV s konverzijo svojih terjatev v osnovni kapital.

Vir: Ebonitete

Madžarski kupci so kupili od Miroslava Hölbla mariborski Radio City. Novi lastnik radia je Madžar Gabor Deak, oziroma podjetji pod njegovim okriljem Media Moment Kft. in Radio Factory Kft. NovaTV24.si, informativna televizija, d. d. je v večinski lasti madžarskih lastnikov Okeanis Vagyonkezelő Zrt., Ridikül Magazin Kft. in Hespereia Vagyonkezelő Zrt. Lastništvo sestavljajo tudi manjši delničarji, ki so pomagali pri ustanovitvi televizije.

Vir: Ebonitete

Portal Nova24TV je v lastništvu podjetja Nova hiša d. o. o., ki je v večinski lasti madžarskega podjetja Hespereia Vagyonkezelő Zártkörűen Működő Részvénytársaság in manjših delničarjev: Borisa Tomašiča, Antona Korošca in Marka Kajzerja.

Vir: Ebonitete

Portal N1 je v lasti družbe Adria News, ki je registriran v Luksemburgu in deluje v okviru United Media, ta pa je del skupine United Group. United Group je od marca 2019 v večinskem lastništvu BC Partners, vodilne globalne investicijske družbe.

Vir: Ebonitete

Sara Rančigaj