V nedeljo so gledalci TV Slovenija zaman čakali anketo Ninamedie, ki bi pokazala zavidljivo priljubljenost Marjana Šarca!

Nikola Damjanić (Foto: STA)

V nedeljo so gledalci TV Slovenija in bralci MMC RTV SLO zaman čakali na objavo rezultatov raziskave Vox Populi, ki običajno prikaže zavidljivo priljubljenost premierja Marjana Šarca. Raziskavo je vsak mesec izvajala Ninamedia v lasti Nikole Damjanića, ki je sicer prijatelj Zorana Jankovića in preostale leve elite. V ponedeljek zvečer so nato navedli raziskavo Ninamedie, ki pa je bila opravljena samo za Večer in Dnevnik. V tem primeru se upravičeno vprašamo, ali TV Slovenija na račun plačnikov RTV prispevka pravzaprav izvaja brezplačno reklamo za režimske medije v zasebni lasti tajkunov.

Gledalci TV Slovenije in bralci spletnega portala MMC RTV SLO, katerih delovanje smo državljani prisiljeni plačevati z RTV prispevkom, pa če omenjene medije spremljamo ali ne, so bili v nedeljo zvečer presenečeni, ko niso sporočili rezultatov javnomnenjske raziskave Vox populi, ki bi kot ponavadi pokazala, kako zavidljivo podporo beleži premier Marjan Šarec in njegova stranka LMŠ. Raziskavo Vox Populi je enkrat mesečno za TV Slovenija in Dnevnik izvajala agencija Ninamedia, skupaj s podporo strankam pa so prikazovali tudi lestvico priljubljenosti politikov, na kateri se je sicer le redko znašel kdorkoli iz Slovenske demokratske stranke, ki je največja parlamentarna stranka. V ponedeljek zvečer so nato na TV Slovenija in MMC RTV SLO navajali rezultate raziskave, ki jo je izvedla Ninamedia, a samo za časopisa Večer in Dnevnik. Kot kaže, se je sodelovanje med RTV Slovenija in Ninamedio končalo.

Gre za “srbska posla”, v ozadju naj bi bila tudi Mojca Pašek Šetinc
Kot je že dobro znano, gre pri javnomnenjskih raziskavah na RTV Slovenija za “srbska posla”, poročali smo že, da je bil lastnik agencije Ninamedia Nikola Damjanić, konec leta 2013, na predlog Pozitivne Slovenije Zorana Jankovića, izvoljen v programski svet RTV Slovenija, po čemer so na POP TV odpovedali sodelovanje z Ninamedio, ta pa je kmalu zatem dobila posel s TV Slovenija. Damjanić se je nato umaknil iz lastništva Ninamedie, a kmalu potem, ko ni bil več programski svetnik, se je ponovno pojavil kot lastnik. Pri poslu naj bi imela vlogo tudi režimska novinarka Mojca Pašek Šetinc. Ta je žena premožnega lobista Mileta Šetinca, ki je znan po svojemu nasprotovanju slovenski osamosvojitvi v 90. letih. Gre za sina enega vodilnih članov Centralnega komiteja Zveze komunistov Slovenije Franca Šetinca.

Mojca Pašek Šetinc s svojim možem Miletom Šetincem. (Foto: STA)

RTV Slovenija brezplačno dela reklamo za druge režimske medije v zasebni lasti?
V primeru, da je bila anketa izvedena le za zasebna medija Večer in Dnevnik se lahko vprašamo tudi o motivu objave njihove ankete na medijih RTV Slovenija. Večer in Dnevnik sta namreč v zasebni lasti znanih tajkunov Uroša Hakla in Bojana Petana, poročata pa zelo naklonjeno režimu. RTV Slovenija prav tako pogosto objavlja rezultate javnomnenjskih raziskav, ki jih za Delo v lasti tajkuna Stojana Petriča izvaja agencija Mediana v lasti Janje Božič Marolt, ki ne skriva navdušenja nad Šarcem, opisala ga je celo kot Luko Dončića slovenske politike. Na RTV Slovenija se sicer običajno ne odločijo za objavo rezultatov javnomnenjskih raziskav, ki jih za Nova24TV opravlja agencija Parsifal SC in veljajo za ene najbolj zanesljivih.

Z RTV so nam odgovorili, da se je sodelovanje z Ninamedio se je v decembru 2019 izteklo.

Na vprašanje glede razloga so nam odgovorili sledeče: “Ker smo kot javni zavod zavezani postopkom javnega naročanja in ker želimo pridobiti najboljšega možnega izvajalca na področju raziskav javnega mnenja, pripravljamo razpis, ki bo vseboval vse strokovne metodološke zahteve, potrebne za kakovostno izvedbo tovrstnih raziskav. Kakovostne raziskave javnega mnenja so v interesu vsakega javnega medijskega servisa, tudi RTV Slovenija.”

Vprašali smo jih tudi, na podlagi česa se odločajo za objavljanje rezultatov javnomnenjskih raziskav, ki so bile izvedene za druge medijske hiše? Objavljajo tudi npr. javnomnenjske raziskave Mediane za Delo, ne pa npr. Parsifal za Nova24TV? “Raziskav drugih televizijskih hiš in spletnih medijev načeloma ne povzemamo, občasno pa povzemamo raziskave javnega mnenja tiskanih medijev z dolgo tradicijo, saj gre za platforme, ki jih RTV Slovenija nima, in dosegajo drugo ciljno publiko kot televizija, radio in spletni medij,” so odgovorili.

RTV Slovenija glede merjenja javnega mnenja redno zavaja javnost
Pred meseci so glede raziskave Vox Populi na RTV Slovenija v svojem odgovoru za spletni portal Nova24TV zapisali, da je strošek mesečne raziskave 800 evrov plus DDV, pojasnili pa so, da TV Slovenija ob anketah vedno objavi tudi vzorec in čas anketiranja. Na večino vprašanj, ki smo jim jih takrat poslali sicer niso odgovorili, z odgovori odgovorne urednice informativnega programa Manice Ambrožič pa nedavno niso bili zadovoljni niti pri stranki Dobra država, kjer so prejeli takšen suhoparni odgovor: “Ninamedia, ki je tudi za nas opravljala javnomnenjske raziskave, pri svojem delu upošteva standarde in merila svetovnega združenja trženjskih in javnomnenjskih raziskovalcev ICC/ESOMAR (International Code on Market and Social Research). Glede vseh drugih vprašanj se obrnite na izvajalca raziskave.”

Foto: STA

V Dobri državi so jim zato 31. decembra 2019 poslali novo pismo, kjer so razkrili vse napake merjenja javnega mnenja agencije Ninamedia. V javnem pismu se v Dobri državi sprašujejo, kako lahko nacionalna televizija najema agencijo, ki ne izpolnjuje vseh standardov in ni članica mednarodnega združenja ESOMAR in kakšen je vprašalnik najetega podjetja, kako so bila vprašanja v anketi zastavljena, so anketiranci odgovarjali samostojno po spominu, ali so izbirali vnaprej pripravljene opcije odgovorov, kakšen je vrstni red vprašanj in podvprašanj ter merske napake. V nadaljnjem odgovoru zavrnejo odgovore Ambrožičeve, da v svojih raziskavah upoštevajo merila ESOMAR. “Če bi bilo, bi v skladu s standardi in merili ESOMAR objavili podatke o načinu zbiranja podatkov, natančnem vprašalniku, kot to izhaja iz 8. in 9. člena meril in standardov ESOMAR. Tega niste storili, kar onemogoča presojo kredibilnosti objavljenih podatkov. Vaša navedba o tem, da najeto podjetje spoštuje merila ESOMAR, je brez pravne in vsebinske osnove, je zavajanje javnosti, ki je lahko zavestno, ali posledica nepoznavanja tega področju,” poudarja predsednik Dobre države, Bojan Dobovšek. Dobra država RTV Sloveniji med drugim očita, da je njihov odgovor neumesten. Kljub temu, da je dokazano, da Ninamedia ni članica ESOMAR, so na RTV Slovenija gluhi za opozorila. S tem pa kršijo svojo temeljno dolžnost, to je objektivno in nepristransko poročanje. “Zaradi navedenega vas še enkrat prosimo, da, kot javni zavod, ki je v skladu z zakonom o RTV Slovenija odgovoren za objektivno in nepristransko poročanje, nam in javnosti posredujete odgovore na zgoraj navedena vprašanja, to so med drugim tudi informacije javnega značaja,” zaključujejo v Dobri državi.

Javno pismo zunajparlamentarne stranke Dobra država zaradi zavajanja RTV Slovenija v merjenju javnega mnenja agencije Ninamedia. (Foto: Nova24tv)

Javno pismo zunajparlamentarne stranke Dobra država zaradi zavajanja RTV Slovenija v merjenju javnega mnenja agencije Ninamedia. (Foto: Nova24tv)

Rok Krajnc