fbpx

Nova analiza zavajanj RTV – ta novinarka si je privoščila večkratno kršenje novinarskega kodeksa

Novinarka RTV Polona Fijavž je po analizi Ukoma storila največjo novinarsko napako. (Foto: RTV)

Urad vlade Republike Slovenije za komuniciranje (UKOM) redno objavlja poročila o poročanju na RTV Slovenija, kjer izpostavljajo, kaj vse ni bilo korektno poročano. Tokrat so dvakrat izpostavili novinarko Polono Fijavž, ki je tujemu novinarju pripisala neresnične izjave in napadla Poljsko, da bi lahko bolje poskrbela za begunce. Precej je bilo tudi zavajanj s področja poročanja o sredinem shodu za Ukrajino, ki so ga določeni novinarji označili za protestni shod pod taktirko SDS, kar pa ne drži. “Novinarka je zavajala, premier Janša ni pozival k protestom, ampak k shodu v podporo Ukrajini,” so dejali in pojasnili, da je shod dejansko organizirala ukrajinska diaspora, SDS pa jih je pri tem le podprl. 

Urad vlade Republike Slovenije za komuniciranje (UKOM) je objavil poročilo o poročanju RTV Slovenija, v katerem javnost obveščajo o objavljenih napačnih informacijah njihovih novinarjev. Kot prvi primer navajajo prispevek novinarke Polone Fijavž, ki je tujemu novinarju v Radijskem dnevniku pripisala neresnične izjave in jih slovenski javnosti ni predstavila kot svoje stališče, ampak kot stališče britanskega novinarja. Navedla je, da je novinar Deutsche Welle ob napovedani podpori sprejemanja beguncev Logarja vprašal, ali v Sloveniji obstaja hierarhija beguncev glede na izbrisani tvit vlade, češ da so ukrajinski begunci kulturno primernejši.

Dejansko pa je novinar Richard Walker korektno vprašal takole: “Slovenska vlada je pred nedavnim objavila tvit, da sta kultura in vera ukrajinskih beguncev drugačni od kulture in vere beguncev iz Afganistana, ki so prišli pred nekaj leti. Tvit je pozneje izbrisala. Ali je v očeh slovenske vlade med begunci nekakšna hierarhija?” Na Ukomu menijo, da je na ta način večkrat kršila novinarski kodeks, saj je zamolčala, kakšen je bil dejanski tvit, po drugi strani pa je zlorabila tujega novinarja in mu pripisala izjave, ki jih ni rekel, vse v želji, da očitno prikrije svoj aktivizem. “Zgodba se je razkrila šele pozneje v oddaji Odmevi plus, ko je bil objavljen posnetek vprašanja tujega novinarja, ki je bilo popolnoma korektno. Vladni tvit namreč nikoli ni govoril o primernih ali manj primernih beguncih,” so izpostavili.

Foto: Nova24TV

V nadaljevanju izpostavljajo prispevek o shodu ukrajinske diaspore v Ljubljani. Novinarka Marta Razboršek je na koncu prispevka gledalce zavajala, saj je dejala: “Za jutri in pojutrišnjem sta napovedana še dva protesta v podporo Ukrajini – jutri nevladnih organizacij, v sredo pa protest pripravlja SDS.” Shod je dejansko organizirala ukrajinska diaspora, je pa shod podprla (in ne organizirala) stranka SDS. V Dnevniku pa je med drugim voditeljica zavajala, da je premier Janez Janša pozival k protivojnemu protestu, medtem pa je dejansko šlo za shod v podporo Ukrajini.

Množica na shodu je bila veliko večja od prikazane
Tudi glede poročanja iz samega shoda so kritični, saj je novinarka v prispevku s shoda prikazala le kadre precej pred začetkom shoda in po shodu, ne pa tudi množice med shodom. “Kar je popolna manipulacija s sliko in je zavedla številne gledalce, da so dobili popolnoma napačno predstavo o številu udeležencev,” so bili kritični.  Njena manipulacija je bila potem razkrita v oddaji Utrip, ki je vključevala kadre množice. “Poleg tega je novinarka prikrila številne res zanimive izjave ukrajinske diaspore, ki jih je uporabil avtor Utripa,” so še dodali.

Foto: Twitter

Po drugi strani je portal MMC na tem shodu v članku govoril o nekaj sto udeležencih, hkrati pa so zapisali, da jih je bilo enako kot dan pred tem. Dan pred tem pa je RTV poročala, da je bilo na shodu tisoč in več ljudi. “Očitno nimajo enakih standardov celo pri številkah, ko govorijo o različnih shodih, kjer naj bi se zbralo, po njihovih zapisih, enako število ljudi,” so izpostavili na Ukomu.

Sredin shod ni bil organiziran v politične namene
Novinarka Radio Maribor je v imenu kolegov Radia Slovenija premierja med drugim vprašala, kako komentira očitke, da je šlo pri shodu v bistvu za zlorabo v politične namene. Ukom ocenjuje, da je vprašanje novinarke očitno del politične kampanje opozicijskih strank KUL, ki so dejansko zlorabile torkov protest v politične namene za obračun s predsednikom vlade, kar je prikazal transparent, ko so na tem protestu primerjali Putina z Janšo. “Na sredinem shodu tovrstnih zlorab ni bilo, saj je bil shod v celoti namenjen samo podpori Ukrajini. Ni bilo nobenega obračunavanja s prvaki opozicijskih strank. Prav zato je vprašanje novinarke lahko razumljeno samo kot del politične kampanje brez realne podlage. Novinarka namreč ni pojasnila, kako ona vidi to politično zlorabo,” so pojasnili.

Novinar ni povzel izjave Milana Kučana
V prispevku o zborovanju za mir v Ukrajini, ki so ga podprle številne nevladne organizacije, je novinar pravilno povedal, da se je protesta udeležilo tisoč ali nekaj več ljudi. Po mnenju Ukoma pa bi moral novinar v prispevku omeniti izjave nekdanjega predsednika države Milana Kučana na protestu. Novinar Top News Vladimir Vodušek je slednjega vprašal, kdo je po njegovi oceni kriv za vojno v Ukrajini. “Pri taki stvari so krivde zmeraj deljene. Mislim, deljene v tem smislu, da niso našli načina, da se pogovorijo o teh zadevah,” je odgovoril Kučan. Poleg tega na Ukomu poudarjajo, da je novinar prikril protiameriške in protinatovske pozive udeležencev protesta.

Milan Kučan je ponovno pozval k demilitarizaciji. (Foto: TopNews)

V nadaljevanju so izpostavili poročanje na Radiu Slovenija, kjer so povzeli predsednico sindikata zdravstva Ireno Ilešič Čujovič, da so dva dni po stavki vladi poslali predlog za razrešitev še vedno aktualnih stavkovnih zahtev, a odgovor ministrstva za zdravje so še vedno čakali. Sindikalistka je bila kritična do neodzivnosti pristojnih ministrstev za delo in zdravje. Na UKOM-u poudarjajo, da je šlo v tem primeru za enostransko poročanje. “Na hude obtožbe niso poiskali odziva ministra oziroma ministrstva ali vlade,” so bili kritični.

Na RTV ponovno niso poiskali drugega mnenja
Podobno velja tudi pri stavki visokega šolstva, kjer so na portalu RTV Slovenija zapisali, da je omenjena stavka posledica neodzivnosti vlade na poziv k pogajanjem o nujnih dopolnitvah kolektivne pogodbe za vzgojo in izobraževanje. Tudi tukaj pravijo, da je šlo za enostransko poročanje, za hude obtožbe pa tako kot v prejšnjem primeru niso poiskali odziva MIZŠ ali vlade. “Prav tako niso opozorili bralcev, da je predsednik SVIZ-a Branimir Štrukelj nekdanji kandidat za poslanca na listi stranke Levica in da je posledično to stavko lahko razumeti kot del predvolilnega spopada, v katerem Štrukelj zagovarja interese stranke Levica,” so še pojasnili.

Glavni tajnik Sviza Branimir Štrukelj (Foto: STA)

Pod drobnogled so vzeli tudi zadnjo oddajo Tarča, do katere so bila že kritična nekatera novinarska združenja. Podobno, kot je izpostavil politični analitik Matevž Tomšič, se je napovednik zdel kot napad na ukrepe za pomoč Ukrajini, prav tako pa UKOM še meni, da se z napovednikom želi ustvariti strah med ljudmi, da pomoč Ukrajini, ki jo nudi Slovenija, lahko pomeni nevarno izpostavljanje države, s tem pa željo, da se ta podpora in pomoč države Ukrajini zaustavi. “S tega vidika gre za tipično prorusko propagando. Voditeljica ne popravi gosta, da je bil sredin shod napovedan še pred protestom nevladnikov in opozicije. V tem primeru se postavlja vprašanje, ali je bila voditeljica slabo pripravljena in tega sploh ni vedela, ali pa je vedela in je namerno molčala ob očitni laži,” so dejali.

Požareport je razkril informacijo, da na portalu MMC brišejo komentarje o plači Roberta Goloba. Na UKOM-u pravijo, da niti RTV niti urednica Kaja Jakopič tega niso zanikali. “Če se to res dogaja, gre za grobe posege v javni diskurz in onemogočanje svobode govora,” so bili kritični.

Poljsko so pohvalili zaradi sprejema migrantov iz Ukrajine
Na koncu poročila še izpostavljajo, da je novinarka nacionalne televizije Polona Fijavž napadla Poljsko, ki je v nekaj dneh sprejela milijon ukrajinskih beguncev in je v tem trenutku naredila daleč največ za pomoč tem beguncem. “Kot vzrok za posamezne težave pa bizarno navaja, da Poljska brani svojo mejo pred beloruskim diktatorjem,” so dejali. Prav tako ni jasno, zakaj novinarka meni, da bi več denarja za nevladne organizacije pomenilo boljše pogoje za begunce. “V nasprotju s Polono Fijavž pa je delo Poljske pohvalil visoki komisar Združenih narodov za begunce Filippo Grand.”

Sara Rančigaj