Ameriški predsednik Donald Trump je po dvigu carin Kitajski na 125 odstotkov podpisal še izvršni ukaz, namenjen oživitvi ameriškega ladjedelništva in zmanjšanju vpliva Kitajske na globalno ladijsko industrijo, ter obljubil, da bo v prihodnjih letih povečal financiranje ameriškega ladjevja.
Republikanski in demokratski ameriški zakonodajalci že leta opozarjajo na vse večjo prevlado Kitajske na morjih in vse manjšo pripravljenost ameriške mornarice. Senatorja Mark Kelly, demokrat, in Todd Young, republikanec, sta pozdravila izvršni ukaz in dejala, da bosta ponovno predlagala zakonodajo, ki jo podpirata obe glavni stranki, da bi zagotovila dovoljenja kongresov, potrebnih za oživitev industrije.
Vsaka kitajska ladja obremenjena z milijonom dodatnih pristojbin
Odredba ameriškemu trgovinskemu predstavniku nalaga zaračunavanje ameriških pristaniških pristojbin v višini milijonov dolarjev za vsako ladjo, izdelano na Kitajskem ali pod kitajsko zastavo. Zavezniki bodo prisiljeni ravnati podobno.

Pristaniške pristojbine, ki jih priporoča ministrstvo za transport (USTR), so sprožile ostre kritike izvoznikov surovin, trgovinskih skupin in ameriških ladijskih operaterjev, ki so opozarjali na motnje v dobavni verigi, izgubo delovnih mest v pristaniških mestih in inflacijo. Predsedniški ukaz mora biti implementiran do 17. aprila.
Predlog za carine na večino pomorskih izdelkov kitajskega izvora
Odredba prav tako zahteva, da USTR razmisli o predlaganju tarif za žerjave za prevoz ladja–obala, proizvedene, sestavljene ali izdelane s komponentami kitajskega izvora ali proizvedene kjer koli na svetu s strani podjetja, ki je v lasti, pod nadzorom ali pod znatnim vplivom kitajskega državljana kot tudi tarif za drugo opremo za ravnanje s tovorom.

Izvršilni ukaz dodatno zahteva, da Ministrstvo za domovinsko varnost uveljavlja pobiranje pristojbin za vzdrževanje pristanišča in drugih dajatev ter prepreči prevoznikom tovora, da bi se izognili tem pristojbinam tako, da usmerijo blago v pristanišča v Mehiki in Kanadi ter nato pošljejo tovor v Združene države prek kopenskih meja.
Trump: veliko denarja bomo porabili za ladjedelništvo
Trump je v govoru v Ovalni pisarni dejal, da bodo ZDA porabile “veliko denarja za ladjedelništvo”, da bi obnovile ameriške zmogljivosti v tem sektorju. “Zelo, zelo močno zaostajamo,” je dejal novinarjem. “Včasih smo zgradili ladjo na dan, zdaj pa praktično ne naredimo več ladje na leto in imamo zmogljivosti za to.”
V ukazu je navedeno, da nedavni podatki kažejo, da so ZDA zgradile manj kot en odstotek komercialnih ladij po svetu, medtem ko jih je Kitajska zgradila približno polovico, leta 1999 pa komaj pet odstotkov glede na Center za strateške in mednarodne študije.
Skrbniški sklad za pomorsko varnost
Trumpov ukaz zahteva tudi ustanovitev skrbniškega sklada za pomorsko varnost, ki bo zagotavljal zanesljivo financiranje programov, namenjenih krepitvi pomorskih zmogljivosti ZDA, vključno z upoštevanjem morebitnih novih ali obstoječih prihodkov od tarif, glob, pristojbin ali davčnih prihodkov. Poziva tudi k spodbudam za spodbujanje zasebnih naložb v gradnjo komercialnih komponent ter izboljšave ladjedelnic, popravil in suhih dokov.

Ameriška ladjedelniška industrija, ki je vrhunec dosegla v sedemdesetih letih prejšnjega stoletja, je imela težave zaradi visokih stroškov in zapletene regulativne strukture, ki je tekmecem, vključno s Kitajsko, omogočila hitro rast.
I. K.